Sebastian Vettel v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 hodnotí letošní sezónu. Titul si dle svých slov zatím zaslouží s Fernandem Alonsem oba stejně, protože si oba vybrali stejnou porci smůly. Doufá ale, že se nakonec bude radovat on.
Sebastiane, závod v Austinu o tomto víkendu bude tvou 100. velkou cenou. Jak bys shrnul svou dosavadní kariéru v F1?Sebastian Vettel: Vše se to seběhlo tak rychle. Stovka je velké číslo - sto velkých cen zní hodně: sto startů, sto přežití první zatáčky. Když o tom přemýšlím, nezdá se to ani tak dávno, co jsem pronikl do F1. Ukazuje mi to, že čas letí, když děláte něco, co máte opravdu rádi a co si užíváte. Takže se zaměřme na druhou stovku (smích)!
Když se ohlédneš za touto sezónou, vypadalo to, jako bys neměl začátek dle svých představ, a nyní tvé vedení vypadá tvrději vybojované než v předchozích letech.SV: První závod byl dobrý - získal jsem v něm v Austrálii příjemné pódium. Pak ale začala jízda na horské dráze a dobrou zprávou bylo, že tuto jízdu zažili všichni. Někdy jsme nezískali výsledky, jaké jsme si zasloužili a jindy jsme zasloužené výsledky získali - nebyli jsme však s tím spokojeni, takže ano, nejedná so o nejlehčí sezónu.
Od samotného počátku jsme však stále věřili a nikdy jsme se nedostali do situace, kdy bychom se museli znovu motivovat k tomu, abychom vyjeli a bojovali o vítězství.
V závodech, kdy se nedařilo, jsi svou frustraci vyjadřoval týmu rádiem. Jak jsi ji překonal?SV: Nemyslím si, že je něco špatného na tom, když nejste spokojeni, abych byl slušný - když nejste po špatném závodě spokojený s výsledkem, když cítíte, že jste mohl dokázat více. Není na tom nic špatného.
Sebastian Vettel po vítězství v Indii (foto: Red Bull Racing)
Ale v okamžiku, kdy protnete cílovou čáru, s tím nic nemůžete udělat. Někdy jste hodně naštvaní na sebe, na určitou situaci, ale nemůžete čas vrátit a získat druhý pokus, takže to musíte přijmout a jít dál, soustředit se na věci, které v budoucnu můžete změnit a nemarnit čas a energii na věci, které již jsou minulostí.
Sezóna 2012 byla tou nejnepředvídatelnější po dlouhé době: v prvních sedmi závodech jsme viděli sedm různých vítězů. Pomohl ti ten nedostatek konzistence - jelikož nyní jsi po nalezení konzistence na čele tabulky?SV: Ano i ne. Vzhledem k tomu, že jsou si všichni velmi vyrovnaní a výkonnost vozů je velmi podobná, můžete mít dobré auto a přesto skončit až sedmí. Příští závod je vaše auto podobné a můžete vyhrát a ten, kdo vyhrál před 14 dny, nedokáže zajet lépe než páté či šesté místo.
To se skutečně velmi liší od předchozích ročníků, kdy jste věděli, že když je auto dobré a má dobrou rychlost, pak můžete vždy skončit na pódiu - i když někdo byl ještě rychlejší - protože na čele bojovala jen hrstka kluků. Tento rok sice nemůžou vyhrát všichni, ale okruh podezřelých se rozhodně rozšířil.
Podívejme se na Fernanda Alonsa. V letošní sezóně byl dlouho velmi konzistentní, nyní jej však některá odstoupení musí bolet - na rozdíl od tvé sezóny, která se dramaticky změnila od Singapuru.SV: Samozřejmě nakolik posledních závodů bylo pro nás velmi dobrých, má-li to říct mírně. Hodně nám to pomohlo. Když se podíváte na celou sezónu s 20 závody, setkáváte se s incidenty, které se vám nelíbí, možná musíte několikrát odstoupit kvůli technickým problémům. Nás to postihovalo a snad jsme tuto fázi již překonali. Je těžké odjet tolik závodů bez incidentů.
V Abú Zabí to po startu z posledního místa dotáhl na pódium (foto: Red Bull Racing)
Není to součásti vašich propočtů, ale musíte být připraveni, když k tomu dojde, abyste tam nezůstali stát s otevřenýmá očima (smích). Když se podíváte na závody, které jsme zatím odjeli, tak si myslím, že já i Fernando jsme si co do nedokončených závodů či kalamit vyrovnaní. Stále věřím, že ten, kdo si to zaslouží více, bude šampionem. Bezpochyby jsme nyní ve velmi dobré pozici a doufám, že se nám bude dařit až do samotného konce, abychom si tu slávu zasloužili.
Na tribunách a doma před televizory se tato sezóna vyvíjela jako thriller. Momentálně je její konec stále otevřený.SV: Ano, fanouškům se po dlouhé době dostalo té nejlepší Formule 1. Osobně bych upřednostnil, kdyby v určitých fázích byla o něco nudnější. Když přemýšlíte o uplynulých letech, pokud jste deset kol před koncem vedli, mohli jste si být celkem jistí, že máte závod v kapse.
Dnes se může přihodit cokoliv až do okamžiku, než projedete kolem cílové vlajky. Díky pneumatikám se nad výsledky vznášejí otazníky až do posledních metrů závodů. Kdy někoho naháníte, vždy to můžete dokázat - a když jste ve vedení, vždy o něj můžete přijít.
V kvalifikaci jsi v roce 2012 trochu zakopával. Ale předjíždění ostatních vozů a boj o čelo musí být také zábavou a satisfakcí. SV: No, myslím, že satisfakce je vždy spojena s tím, zda se vám závod podaří či nikoliv. Je to samozřejmě zábava, když můžete předjet hodně aut, ideálně však startujete zepředu a nemusíte předjíždět! Jednoduše chcete zůstat tam, kde jste (smích).
Když startujete zezadu - a věřte mi, že po Abú Zabí vím, o čem mluvím - váš závod se zdá nekonečný a pódium je perfektní odměnou za odpoledne plné práce.
Velkou cenu Abú Zabí řadí Sebastian k vrcholům své letošní sezóny (foto: Red Bull Racing)
Osmnáct z 20 závodů bylo odjeto. Co pro tebe zatím bylo vrcholem?SV: Doufám, že ten teprve přijde! Možná první vítězství sezóny v Bahrajnu bylo velkou úlevou - vědět, že všechno stále funguje tak, jak jsme byli zvyklí. A nejvýznamnější událostí bylo určitě vítězství v Singapuru, protože ten závod považuji za psychicky nejnáročnější v sezóně. A samozřejmě, závod v Abú Zabí. Ale jak už jsem řekl, doufám, že to nejlepší teprve přijde.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
Williams ukázal svou sílu... Albon a Sainz zazářili v kvalifikaci a potvrdili, že tým vsadil na správnou jezdeckou dvojici.
McLaren ovládl úvodní kvalifikaci sezóny 2025, když Lando Norris získal pole position těsně před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Britský jezdec zajel čas 1'15"096 a v dramatickém finále porazil domácího favorita o pouhých 84 tisícin sekundy.
Júki Cunoda si po skvělém kvalifikačním výkonu našel chvíli, aby poděkoval muži, který mu pomohl k jednomu z nejlepších výsledků v kariéře – Landu Norrisovi, jenž si zajistil pole position.
Lewis Hamilton zatím nejel s Ferrari na mokré trati, což by mu v případě deště mohlo zkomplikovat závod v Austrálii. Sedminásobný šampion se bude muset rychle adaptovat a najít správné nastavení pro náročné podmínky.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.