Prezident Marussie Graeme Lowden se v rozhovoru pro Autosport zlobí na Red Bull, který se svým dceřiným týmem Toro Rosso přispěl k rozdělení letošního testu mladých pilotů na tři různá místa ve třech různých částech sezóny. Nebylo to podle něj v zájmu většiny týmů, v zájmu mladých pilotů a tudíž ani v zájmu sportu celkově.
Zúčastnili jste se testu nováčků již dříve v tomto roce v Silverstone. Proč?Graeme Lowden: Nejrozumnějším místem pro testy nováčků bylo bez debat Silverstone. Dva týmy [Red Bull a Toro Rosso] se však rozhodly, že se oddělí. Je to smutné, že se nedrží většiny. Skutečnost, že jich deset chtělo testovat v Silverstone a dva v Abú Zabí o něčem svědčí. Některé týmy v Abú Zabí využili záložní týmy [kvůli nabitému kalendáři], ale ostatní na to nemají zdroje.
Ale v Abú Zabí nakonec testovalo šest týmů.GL: Ano. [Kvůli pozdnímu plánování] se ukázalo, že Silverstone není dobrou volbou a pole se rozštěpilo. Ztratily na tom týmy, mladí piloti a sport celkově.
Bude to příští rok naplánováno lépe?GL: Absolutně, musí k tomu dojít. Sotva se jednalo o uplatnění zdravého rozumu. Na stole bylo opravdu dobré řešení, které by bylo nejlepší pro všechny. Lidé by se nad tím měli opravdu pořádně zamyslet. Nejlepší cestou k pokroku je, když se hledí na větší dobro spíše než na vlastní zájmy.
Takže se už o tom před rokem 2013 řádně diskutovalo?GL: Zpřísňují se pravidla pro příští rok, aby se zajistilo, že všichni budou testovat na jednom místě. Nemůžeme to udělat znovu, protože to je směšné. V Abú Zabí testovaly týmy, které by tam v ideálním případě nebyly - pokud ano, tak by původně nechtěly testovat v Silverstone.
Marussia dala v červenci v Silverstone šanci Maxu Chiltonovi a Riovi Harjantovi(foto: Marussia F1 Team)
Zklamala F1 mladé piloty?GL: Nechtěl bych zajít až k tomuto tvrzení. My se usilovně snažíme poskytovat cestu do F1. Manor Motorsport přivedl do F1 více špičkových jezdců než kdokoliv jiný - jeden z nich [Kimi Räikkönen] vyhrál v Abú Zabí. Argumentoval bych tedy tím, že [šéf týmu] John Booth velmi dobře ví, co dělá, pokud jde o rozvoj pilotů.
Talent se vždy prokáže. Tvrdě na tom pracujeme a vím, že ostatní týmy také. Bylo by hezké zorganizovat test mladých pilotů bez tolika komplikací.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.