Sauber nám poskytl rozhovor se svou výkonnou ředitelkou - Monišou Kaltenbornovou. Pochvaluje si letošní výkony svého týmu, odhaluje, co za nimi stojí i co očekává od zbytku sezóny 2012.
Posledních osm dní bylo něco jako jízda na horské dráze. Jak jste prožívala neúspěchy ve Spa a výtečné chvíle v Monze?Moniša Kaltenbornová: Raději bych moc zklamání ze Spa nerozpitvávala. Náramně se nám podařila kvalifikace a startovali jsme ze druhého a čtvrtého místa na roštu. Odjeli jsme však bez bodu a nemohli jsme s tím nic udělat. Na takový závod je nejlepší rychle zapomenout.
Ale 20 bodů, které jsme nasbírali v Monze, bylo těžce vyhraných a veskrze zasloužených. Jsme velmi hrdi na náš tamější výsledek.
Opravdu jste si myslela, že by Sergio Pérez mohl po startu ze 12. místa být v cíli druhý?MK: Víme, že můžeme být v den závodu velmi silní. Například v Malajsii startoval Sergio z 15. místa a podařilo se mu dojet na druhém - byť k tomu došlo za neobvyklého počasí. A v Německu startoval Kamuj Kobajaši ze 12. místa na roštu, ale cílem projel jako čtvrtý. Nikdo však nemohl předvídat, že to v Monze tak skvěle vyjde.
Hrdina Velké ceny Itálie - Sergio Pérez - před svým týmovým kolegou Kamujem Kobajašim(foto: Sauber Motorsport AG)
Tým minulou sezónu skončil v šampionátu se 44 body. Po 13 velkých cenách jich letos máte již 100. Jak byste vysvětlila takové zlepšení?MK: Naši technici a inženýři uspěli při stavbě dobrého vozu, kterým je Sauberu C31-Ferrari. Slabiny loňského auta byly téměř úplně odstraněny, zatímco vývoj C31 probíhá na velmi vysoké úrovni a extrémně efektivně.
Navíc se do týmu vrátila stabilita po velmi obtížném období, kterému jsme museli čelit poté, co se v roce 2009 stáhlo BMW. Opětovné získání této stability bylo velmi důležité. Dalším faktorem, který by neměl být opomíjen, je další rok zkušeností, který na kontě mají naši dva mladí piloti.
Můžu soukromě provozovaný tým Sauber F1 udržet tempo vývoje s většími týmy?MK: Pracujeme extrémně efektivně. Rozsáhlé balíky vylepšení, které jsme nasadili v Barceloně a v Silverstone, byly úspěšné. Náš pokrok na dráze plně splnil naše očekávání a propočty, což je největší silnou stránkou našich inženýrů. A C31 toho dokáže ještě více. Pro nadcházející závody v Asii přivezeme další sérii vylepšení v době, kdy zároveň vyvíjíme vůz pro příští rok, samozřejmě.
Není to tedy jen otázka rychlosti vývoje, ale spíše jeho efektivity. Náklady zde očividně hrají kritickou roli. Čím více zdrojů máte k dispozici, tím intenzívněji můžete vyvíjet auto, což se přímo odráží ve výkonnosti.
Moniša se raduje se Sergiem ze druhého místa (foto: Sauber Motorsport AG)
Jak byste zhodnotila vývoj záležitostí kolem rozpočtů v F1?MK: V této záležitosti je naléhavě nutné něco udělat. Většina týmů čelí v F1 obrovským výzvám. Sauber F1 je velmi nakloněn opatřením pro další snížení nákladů. Nejprve a hlavně doufáme, že od roku 2013 bude zavedena a efektivně monitorována Dohoda o omezení zdrojů.
Je také důležité, aby náklady na motory od roku 2014 byly udrženy pro soukromé týmy na rozumné úrovni. Konstruktivní by bylo načrtnout plán technického vývoje pro následujících sedm let. Plánování by pak bylo jednodušší a náklady by podstatně klesly.
Jaké jsou vaše cíle pro zbývajících sedm závodů roku 2012?MK: Po našem silném začátku sezóny hodně lidí předpovídalo, že nám obrazně v dalším průběhu odpadnou kola. Realitou však je, že jsme stále silnější. Očekávám, že v poslední třetině budeme pokračovat v předvádění dobrých výkonů.
Před začátkem sezóny jsme řekli, že chceme výrazně zlepšit naši pozici ve světovém šampionátu. Znamenalo by to skončit letos pátí, pokud byste jako výchozí bod vzali naše sedmé místo mezi konstruktéry v roce 2011. Jedná se o ambiciózní cíl, svůj zrak ale musíte upírat vysoko. Mám v náš tým plnou důvěru.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.