Sauber nám poskytl rozhovor se svou výkonnou ředitelkou - Monišou Kaltenbornovou. Pochvaluje si letošní výkony svého týmu, odhaluje, co za nimi stojí i co očekává od zbytku sezóny 2012.
Posledních osm dní bylo něco jako jízda na horské dráze. Jak jste prožívala neúspěchy ve Spa a výtečné chvíle v Monze?Moniša Kaltenbornová: Raději bych moc zklamání ze Spa nerozpitvávala. Náramně se nám podařila kvalifikace a startovali jsme ze druhého a čtvrtého místa na roštu. Odjeli jsme však bez bodu a nemohli jsme s tím nic udělat. Na takový závod je nejlepší rychle zapomenout.
Ale 20 bodů, které jsme nasbírali v Monze, bylo těžce vyhraných a veskrze zasloužených. Jsme velmi hrdi na náš tamější výsledek.
Opravdu jste si myslela, že by Sergio Pérez mohl po startu ze 12. místa být v cíli druhý?MK: Víme, že můžeme být v den závodu velmi silní. Například v Malajsii startoval Sergio z 15. místa a podařilo se mu dojet na druhém - byť k tomu došlo za neobvyklého počasí. A v Německu startoval Kamuj Kobajaši ze 12. místa na roštu, ale cílem projel jako čtvrtý. Nikdo však nemohl předvídat, že to v Monze tak skvěle vyjde.
Hrdina Velké ceny Itálie - Sergio Pérez - před svým týmovým kolegou Kamujem Kobajašim(foto: Sauber Motorsport AG)
Tým minulou sezónu skončil v šampionátu se 44 body. Po 13 velkých cenách jich letos máte již 100. Jak byste vysvětlila takové zlepšení?MK: Naši technici a inženýři uspěli při stavbě dobrého vozu, kterým je Sauberu C31-Ferrari. Slabiny loňského auta byly téměř úplně odstraněny, zatímco vývoj C31 probíhá na velmi vysoké úrovni a extrémně efektivně.
Navíc se do týmu vrátila stabilita po velmi obtížném období, kterému jsme museli čelit poté, co se v roce 2009 stáhlo BMW. Opětovné získání této stability bylo velmi důležité. Dalším faktorem, který by neměl být opomíjen, je další rok zkušeností, který na kontě mají naši dva mladí piloti.
Můžu soukromě provozovaný tým Sauber F1 udržet tempo vývoje s většími týmy?MK: Pracujeme extrémně efektivně. Rozsáhlé balíky vylepšení, které jsme nasadili v Barceloně a v Silverstone, byly úspěšné. Náš pokrok na dráze plně splnil naše očekávání a propočty, což je největší silnou stránkou našich inženýrů. A C31 toho dokáže ještě více. Pro nadcházející závody v Asii přivezeme další sérii vylepšení v době, kdy zároveň vyvíjíme vůz pro příští rok, samozřejmě.
Není to tedy jen otázka rychlosti vývoje, ale spíše jeho efektivity. Náklady zde očividně hrají kritickou roli. Čím více zdrojů máte k dispozici, tím intenzívněji můžete vyvíjet auto, což se přímo odráží ve výkonnosti.
Moniša se raduje se Sergiem ze druhého místa (foto: Sauber Motorsport AG)
Jak byste zhodnotila vývoj záležitostí kolem rozpočtů v F1?MK: V této záležitosti je naléhavě nutné něco udělat. Většina týmů čelí v F1 obrovským výzvám. Sauber F1 je velmi nakloněn opatřením pro další snížení nákladů. Nejprve a hlavně doufáme, že od roku 2013 bude zavedena a efektivně monitorována Dohoda o omezení zdrojů.
Je také důležité, aby náklady na motory od roku 2014 byly udrženy pro soukromé týmy na rozumné úrovni. Konstruktivní by bylo načrtnout plán technického vývoje pro následujících sedm let. Plánování by pak bylo jednodušší a náklady by podstatně klesly.
Jaké jsou vaše cíle pro zbývajících sedm závodů roku 2012?MK: Po našem silném začátku sezóny hodně lidí předpovídalo, že nám obrazně v dalším průběhu odpadnou kola. Realitou však je, že jsme stále silnější. Očekávám, že v poslední třetině budeme pokračovat v předvádění dobrých výkonů.
Před začátkem sezóny jsme řekli, že chceme výrazně zlepšit naši pozici ve světovém šampionátu. Znamenalo by to skončit letos pátí, pokud byste jako výchozí bod vzali naše sedmé místo mezi konstruktéry v roce 2011. Jedná se o ambiciózní cíl, svůj zrak ale musíte upírat vysoko. Mám v náš tým plnou důvěru.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.