Šéf McLarenu Martin Whitmarsh se v rozhovoru na oficiálním webu Formule 1 vrací k mizernému víkendu v Silverstone, hovoří o novinkách, které se na voze MP4-27 představí zítra na Hockenheimu, i o jednání s Lewisem Hamiltonem a se svými sponzory.
Poslední dva závody byly pro McLaren dost mizerné. Nakolik vypovídaly o rychlosti vozu? A na co se tým hlavně zaměřil během uplynulých dvou týdnů?Martin Whitmarsh: No, jak víte, tak se Formule 1 velmi rychle mění. Váš osud se může změnit od velmi příznivého v Kanadě, kde jsme byli očividně velmi silní, po zklamání - v posledních dvou závodech. Myslím, že Silverstone byl neobvyklým víkendem.
My se vždy soustředíme na pokračování ve vývoji vozu. Budeme mít v Německu na voze celkem dost viditelných vylepšení. Myslím, že pro všechny - nejen McLaren - je správné zacházení s pneumatikami velkou výzvou.
Takže eliminování chyb, vylepšování výkonnosti našeho vozu a poznávání pneumatik - uvidíme, jestli z nich dokážeme dostat více - jsou na vrcholu seznamu našich úkolů.
Lewis Hamilton řekl, že si chce sednout a během letní přestávky pohovořit o své budoucnosti. Myslíš si, že několik dalších nevydařených závodů jej mohou dostat do lepší pozice při vyjednávání?MW: Ne. Myslím, že se v příštích dvou závodech pokusíme vyhrát, stejně jako to zkoušíme v každém závodě. Podle mě je Lewis inteligentnější a doufám, že se totéž týká médií.
Na druhé straně po rozhodnutí Marka Webbera zůstat v Red Bullu Hamiltonovi šancí na případný přestup ubývá. Bude to snadnější souhlasit s novou smlouvou?MW: Myslím, že se dohodneme. Známe Lewise dlouho. Soustředíme se na tuto sezónu a podle mě se toho více naspekulovalo, v médiích se zřejmě projevovalo více obav a zájmu o Lewisovu situaci než uvnitř týmu či v Lewisově mysli. Často jsme ohledně toho dotazováni, ale nemyslím si, že by to zabíralo tolik času v našich myslích, jako prostoru v novinových sloupcích.
Vůz McLarenu projde v Německu další proměnou, podle Whitmarshe budou nejviditelnější změnu představovat nové bočnice (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Zpět k Silverstone: byl to závod, kde si všichni mysleli, že se vám vzhledem k charakteristice trati bude dařit. Zanalyzovali jste, co nevyšlo? Zmínil jsi vylepšení, kde bychom je měli hledat?MW: Bočnice od přední části dozadu jsou docela odlišné, takže si je všimnete. Jsou tam rovněž další díly, které bystrozrací postřehnou. A zároveň i takové, které budou prostému oku skryté. Takže to bude hlavní oblast modifikací, které budou dobře postřehnutelné.
Co se Silverstone týče, bylo to o přimění pneumatik k fungování při správné teplotě a bez drolení. Měkčí směs se nám drolila. Například na Lewisově voze byla první sada tvrdých pneumatik celkem silná. O deset kol později na druhé sadě tvrdších pneumatik při stejných tlacích a teplotách a při jejich stejné přípravě Lewis po kole a půl cítil, že jsou hodně odlišné od té první sady, s níž úspěšně jezdil.
Bylo to těžké interpretovat, pokud se nejednalo o vyšší degradaci pneumatik. Samozřejmě jsme absolvovali slabší kvalifikaci. Do té doby jsme na suchých a mokrých celkem konkurenceschopní, na přechodných jsme ale podle mě neměli dostatečnou teplotu, proto jsme se v kvalifikaci trápili a v závodě to bylo docela obtížné.
Jak se vyvíjí situace s titulárním sponzorem - společností Vodafone? Informovali vás už o svých plánech na rok 2014 a mluvili jste s Coca-Colou?MW: Dokážete si představit, že o komerčních jednáních nehovoříme. S Vodafonem si užíváme dobrého a velmi úspěšného partnerství. Nějakou dobu s nimi budeme a diskutujeme o tom, zda spolupráci po vypršení současné doby prodloužíme. Vedeme také celou řadu jednání s existujícími a novými partnery. Ale jsem si jistý, že si umíte představit, že tyto diskuse neodhalíme.
Martin Whitmarsh (vlevo) se svým jezdcem Lewisem Hamiltonem(foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Zapadá Hamiltonovo načasování letní přestávky do vašich plánů, kdy byste měli rádi podepsanou smlouvu?MW: Nemyslím si, že bychom tomu měli stanovovat nějaký termín. Podle mě by to mělo být oběma stranami rozhodnuto nejlépe do konce sezóny. Nemyslím si, že je to kvůli tomu potřeba učinit do nějakého data.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.