Šéf McLarenu Martin Whitmarsh se v rozhovoru na oficiálním webu Formule 1 vrací k mizernému víkendu v Silverstone, hovoří o novinkách, které se na voze MP4-27 představí zítra na Hockenheimu, i o jednání s Lewisem Hamiltonem a se svými sponzory.
Poslední dva závody byly pro McLaren dost mizerné. Nakolik vypovídaly o rychlosti vozu? A na co se tým hlavně zaměřil během uplynulých dvou týdnů?Martin Whitmarsh: No, jak víte, tak se Formule 1 velmi rychle mění. Váš osud se může změnit od velmi příznivého v Kanadě, kde jsme byli očividně velmi silní, po zklamání - v posledních dvou závodech. Myslím, že Silverstone byl neobvyklým víkendem.
My se vždy soustředíme na pokračování ve vývoji vozu. Budeme mít v Německu na voze celkem dost viditelných vylepšení. Myslím, že pro všechny - nejen McLaren - je správné zacházení s pneumatikami velkou výzvou.
Takže eliminování chyb, vylepšování výkonnosti našeho vozu a poznávání pneumatik - uvidíme, jestli z nich dokážeme dostat více - jsou na vrcholu seznamu našich úkolů.
Lewis Hamilton řekl, že si chce sednout a během letní přestávky pohovořit o své budoucnosti. Myslíš si, že několik dalších nevydařených závodů jej mohou dostat do lepší pozice při vyjednávání?MW: Ne. Myslím, že se v příštích dvou závodech pokusíme vyhrát, stejně jako to zkoušíme v každém závodě. Podle mě je Lewis inteligentnější a doufám, že se totéž týká médií.
Na druhé straně po rozhodnutí Marka Webbera zůstat v Red Bullu Hamiltonovi šancí na případný přestup ubývá. Bude to snadnější souhlasit s novou smlouvou?MW: Myslím, že se dohodneme. Známe Lewise dlouho. Soustředíme se na tuto sezónu a podle mě se toho více naspekulovalo, v médiích se zřejmě projevovalo více obav a zájmu o Lewisovu situaci než uvnitř týmu či v Lewisově mysli. Často jsme ohledně toho dotazováni, ale nemyslím si, že by to zabíralo tolik času v našich myslích, jako prostoru v novinových sloupcích.
Vůz McLarenu projde v Německu další proměnou, podle Whitmarshe budou nejviditelnější změnu představovat nové bočnice (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Zpět k Silverstone: byl to závod, kde si všichni mysleli, že se vám vzhledem k charakteristice trati bude dařit. Zanalyzovali jste, co nevyšlo? Zmínil jsi vylepšení, kde bychom je měli hledat?MW: Bočnice od přední části dozadu jsou docela odlišné, takže si je všimnete. Jsou tam rovněž další díly, které bystrozrací postřehnou. A zároveň i takové, které budou prostému oku skryté. Takže to bude hlavní oblast modifikací, které budou dobře postřehnutelné.
Co se Silverstone týče, bylo to o přimění pneumatik k fungování při správné teplotě a bez drolení. Měkčí směs se nám drolila. Například na Lewisově voze byla první sada tvrdých pneumatik celkem silná. O deset kol později na druhé sadě tvrdších pneumatik při stejných tlacích a teplotách a při jejich stejné přípravě Lewis po kole a půl cítil, že jsou hodně odlišné od té první sady, s níž úspěšně jezdil.
Bylo to těžké interpretovat, pokud se nejednalo o vyšší degradaci pneumatik. Samozřejmě jsme absolvovali slabší kvalifikaci. Do té doby jsme na suchých a mokrých celkem konkurenceschopní, na přechodných jsme ale podle mě neměli dostatečnou teplotu, proto jsme se v kvalifikaci trápili a v závodě to bylo docela obtížné.
Jak se vyvíjí situace s titulárním sponzorem - společností Vodafone? Informovali vás už o svých plánech na rok 2014 a mluvili jste s Coca-Colou?MW: Dokážete si představit, že o komerčních jednáních nehovoříme. S Vodafonem si užíváme dobrého a velmi úspěšného partnerství. Nějakou dobu s nimi budeme a diskutujeme o tom, zda spolupráci po vypršení současné doby prodloužíme. Vedeme také celou řadu jednání s existujícími a novými partnery. Ale jsem si jistý, že si umíte představit, že tyto diskuse neodhalíme.
Martin Whitmarsh (vlevo) se svým jezdcem Lewisem Hamiltonem(foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Zapadá Hamiltonovo načasování letní přestávky do vašich plánů, kdy byste měli rádi podepsanou smlouvu?MW: Nemyslím si, že bychom tomu měli stanovovat nějaký termín. Podle mě by to mělo být oběma stranami rozhodnuto nejlépe do konce sezóny. Nemyslím si, že je to kvůli tomu potřeba učinit do nějakého data.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.