Šéf McLarenu Martin Whitmarsh se v rozhovoru na oficiálním webu Formule 1 vrací k mizernému víkendu v Silverstone, hovoří o novinkách, které se na voze MP4-27 představí zítra na Hockenheimu, i o jednání s Lewisem Hamiltonem a se svými sponzory.
Poslední dva závody byly pro McLaren dost mizerné. Nakolik vypovídaly o rychlosti vozu? A na co se tým hlavně zaměřil během uplynulých dvou týdnů?Martin Whitmarsh: No, jak víte, tak se Formule 1 velmi rychle mění. Váš osud se může změnit od velmi příznivého v Kanadě, kde jsme byli očividně velmi silní, po zklamání - v posledních dvou závodech. Myslím, že Silverstone byl neobvyklým víkendem.
My se vždy soustředíme na pokračování ve vývoji vozu. Budeme mít v Německu na voze celkem dost viditelných vylepšení. Myslím, že pro všechny - nejen McLaren - je správné zacházení s pneumatikami velkou výzvou.
Takže eliminování chyb, vylepšování výkonnosti našeho vozu a poznávání pneumatik - uvidíme, jestli z nich dokážeme dostat více - jsou na vrcholu seznamu našich úkolů.
Lewis Hamilton řekl, že si chce sednout a během letní přestávky pohovořit o své budoucnosti. Myslíš si, že několik dalších nevydařených závodů jej mohou dostat do lepší pozice při vyjednávání?MW: Ne. Myslím, že se v příštích dvou závodech pokusíme vyhrát, stejně jako to zkoušíme v každém závodě. Podle mě je Lewis inteligentnější a doufám, že se totéž týká médií.
Na druhé straně po rozhodnutí Marka Webbera zůstat v Red Bullu Hamiltonovi šancí na případný přestup ubývá. Bude to snadnější souhlasit s novou smlouvou?MW: Myslím, že se dohodneme. Známe Lewise dlouho. Soustředíme se na tuto sezónu a podle mě se toho více naspekulovalo, v médiích se zřejmě projevovalo více obav a zájmu o Lewisovu situaci než uvnitř týmu či v Lewisově mysli. Často jsme ohledně toho dotazováni, ale nemyslím si, že by to zabíralo tolik času v našich myslích, jako prostoru v novinových sloupcích.
Vůz McLarenu projde v Německu další proměnou, podle Whitmarshe budou nejviditelnější změnu představovat nové bočnice (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Zpět k Silverstone: byl to závod, kde si všichni mysleli, že se vám vzhledem k charakteristice trati bude dařit. Zanalyzovali jste, co nevyšlo? Zmínil jsi vylepšení, kde bychom je měli hledat?MW: Bočnice od přední části dozadu jsou docela odlišné, takže si je všimnete. Jsou tam rovněž další díly, které bystrozrací postřehnou. A zároveň i takové, které budou prostému oku skryté. Takže to bude hlavní oblast modifikací, které budou dobře postřehnutelné.
Co se Silverstone týče, bylo to o přimění pneumatik k fungování při správné teplotě a bez drolení. Měkčí směs se nám drolila. Například na Lewisově voze byla první sada tvrdých pneumatik celkem silná. O deset kol později na druhé sadě tvrdších pneumatik při stejných tlacích a teplotách a při jejich stejné přípravě Lewis po kole a půl cítil, že jsou hodně odlišné od té první sady, s níž úspěšně jezdil.
Bylo to těžké interpretovat, pokud se nejednalo o vyšší degradaci pneumatik. Samozřejmě jsme absolvovali slabší kvalifikaci. Do té doby jsme na suchých a mokrých celkem konkurenceschopní, na přechodných jsme ale podle mě neměli dostatečnou teplotu, proto jsme se v kvalifikaci trápili a v závodě to bylo docela obtížné.
Jak se vyvíjí situace s titulárním sponzorem - společností Vodafone? Informovali vás už o svých plánech na rok 2014 a mluvili jste s Coca-Colou?MW: Dokážete si představit, že o komerčních jednáních nehovoříme. S Vodafonem si užíváme dobrého a velmi úspěšného partnerství. Nějakou dobu s nimi budeme a diskutujeme o tom, zda spolupráci po vypršení současné doby prodloužíme. Vedeme také celou řadu jednání s existujícími a novými partnery. Ale jsem si jistý, že si umíte představit, že tyto diskuse neodhalíme.
Martin Whitmarsh (vlevo) se svým jezdcem Lewisem Hamiltonem(foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Zapadá Hamiltonovo načasování letní přestávky do vašich plánů, kdy byste měli rádi podepsanou smlouvu?MW: Nemyslím si, že bychom tomu měli stanovovat nějaký termín. Podle mě by to mělo být oběma stranami rozhodnuto nejlépe do konce sezóny. Nemyslím si, že je to kvůli tomu potřeba učinit do nějakého data.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.