Zástupce generálního ředitele společnosti Renault Sport F1 - Rob White - hovoří o příčinách zastavení Red Bullu RB8 Sebastiana Vettela a Lotusu E20 Romaina Grosjeana a o tom, jaká opatření přijmou před dalším závodem v Silverstone.
Jaký problém měly vozy Red Bullu a Lotusu během Velké ceny Evropy?Rob White: Na Sebastianově i Romainově voze selhal alternátor, který převádí mechanickou energii v elektrickou a napájí motor a pomocné systémy. V obou případech porucha přerušila dodávku elektřiny, což vedlo k tomu, že se motor velmi rychle vypnut a auto na dráze zastavilo.
Zdá se, že se oba alternátory přehřály. Důkladně jsme už zkontrolovali všechny části a zdá se, že tam nebyly zřejmé důvody pro selhání, proto provádíme další testy na dynamometru ve Viry, abychom napodobily podmínky a znovu si ověřili naše závěry.
Souvisely ty poruchy s částí za safety-carem?RW: Ne. Máme příznaky toho, že se alternátor na Sebastianově voze přehříval před výjezdem safety-caru, ale pomalé rychlosti prodloužily jeho předpokládanou životnost. Když se Sebastian vrátil k závodní rychlosti, problém se znovu objevil a výsledek je dále dobře známý.
U Romaina se problém objevil velmi náhle, několik kol po odvolání safety-caru.
Měli jste někdy dříve takový problém?RB: U Lotusu se to nikdy nestalo. Měli jsme jeden problém u Red Bullu během zimního testování, ale to bylo dáno tím, že jsme tlačili vůz a motor k absolutnímu limitu, abychom věděli, jak daleko můžeme zajít. Jakmile se jednou objevily příznaky problémů, dávali jsme si při nastavení větší pozor.
Jeden problém jsme měli na voze Vitalije Petrova v Monaku, ale prošetřili jsme ho a zjistili jsme, že alternátor měl najeto přes 4 000 km a měl brzy projít údržbou. V důsledku toho jsme podstatně snížili čas mezi servisními intervaly. Měli jsme za to, že to bylo dostatečné opatření.
Byly ty dva na konci své životnosti?RW: Ne, ve skutečnosti to byly zcela nové díly, což poukazuje na to, že se mohlo jednat o problém s určitou dávkou alternátorů. Oba na dynamometrech ve Viry urazily zhruba 400 km, dokončily třetí trénink a kvalifikaci bez jakýchkoliv potíží, a pak najednou v závodu selhaly. Oba měly na kontě méně než 1 000 km.
U Vettelova i Grosjeanova motoru ve Valencii selhal alternátor (foto: Renault Sport F1)
Jedná se o součástku, kterou sestavuje Renault?RW: Ano, jedná se o součástku Renaultu. Využíváme pro vnitřní části různé dodavatele, ale alternátory sestavujeme my, takže jsme zodpovědní za jejich integritu. Nyní spolupracujeme se všemi dodavateli, abychom se ujistili, že zjistíme příčinu problému a že se to již znovu nestane.
Jaká proti- či bezpečnostní opatření hodláte nyní zavést?RW: Zkoumáme několik řešení. Prvním z nich je pro všechny naše klienty v Silverstone použít jinou dávku alternátorů nebo mírně upravený návrh. Také zvažujeme návrat ke starší specifikaci alternátorů z roku 2011.
Pak spolupracujeme se všemi našimi partnerskými týmy na možném zavedení mechanických a chladicích řešení nebo na změně několika nastavení akceleračních map, aby při chodu nebyl tak zatěžován.
Všechno to budeme před Silverstone vyhodnocovat, po pátečních jízdách navíc vše prozkoumáme a uvidíme, jaká další opatření bychom mohli přijmout.
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.