Technický ředitel Lotusu James Allison se vrací ke zklamání v Monaku a hovoří o výzvách okruhu v Montrealu, který je z pohledu brzdy nejnáročnějším. Věří, že Lotus díky dobré přípravě a vysoké aerodynamické efektivitě vozu E20 dosáhne dobrého výsledku.
Nyní máme trochu času ohlédnout se za Monakem, co týmu nevyšlo?James Allison: Myslím, že nejtěžší na posouzení u posledního závodu je to, zdali by u Romaina - pokud by tak brzy neodstoupil - došlo ke stejné situaci, kterou jsme pozorovali u Kimiho. Nic ze čtvrtku či ze soboty tomu nenasvědčuje, pokud by však trpěl podobnou degradací pneumatik, pak by to pro něj byl také obtížný závod.
Kimi vynechal první trénink kvůli výměně řízení - je to oblast, která týmu dělá starosti?JA: Monako vyžaduje specifické nastavení řízení, které vyžaduje jiné komponenty zavěšení, které by umožnilo použít dostatečný zámek řízení. My jsme navíc pro Kimiho vyzkoušeli více zpřevodované nastavení řízení.
Tohle nemůžete předem otestovat, takže jsme pro vyzkoušení tohoto nového nastavení využili první trénink. Velmi rychle však bylo jasné, že není vhodné. Změna potom vyžadovala hodně času, takže jsme s ní museli začít hned v prvním tréninku, on ale trať zná velmi dobře. Mohli jsme také pozorovat Romainovu rychlost přes jeho nedostatek zkušeností v Monaku.
Kimi se o víkendu trápil jak s autem, tak i s pneumatikami. Myslím si, že by měl problémy bez ohledu na to, zda odjel či neodjel všechny tréninky. Naše základní nastavení řízení dostalo Kimiho na pódium, přesto stále pracujeme na jeho vylepšování, aby přesně odpovídalo tomu, co by se mu líbilo.
Kimi s pokusem o vylepšení řízení pro Monako spokojený nebyl, po jediném instalačním kole si nechal vůz E20 přestavět (foto: Lotus F1 Team)
Sehrála svou roli v závodě teplota dráhy a pneumatik?JA: Opravdu těžko říct. Teplota trati se po většinu závodu držela nad 30 °, což není neobvyklé. Na několika okruzích jsme již letos jezdili za stejných podmínek a neměli jsme žádné problémy udržet naše pneumatiky v dobrém provozním rámci.
Zřejmě nejneobvyklejší věcí na Monaku je hladkost asfaltu, která je zde pozoruhodnější než kdekoliv jinde - a vůz E20 obecně podával nejlepší výkony na okruzích s drsnějším asfaltem.
Zdálo se, že se Kimi potýká s vyšší degradací pneumatik než ostatní. Dříve to vypadalo, že si vůz E20 vede s pneumatikami velmi dobře.JA: Bylo to trochu překvapení. Zdá se, že každý tým je letos s pneumatikami jako na houpačce, my jsme se s nimi ale do této chvíle trápili určitě méně než většina z nich. Ve skutečnosti jsme s nimi žádné problémy, dokud jsme nedorazili do Monaka.
Když se na to ale podíváme z pozitivní strany: pokud budeme mít letos dále vždy pět dobrých a jeden špatný závod, pak na tom ke konci sezóny budeme dobře.
Z jednoho městského míříme na další - dá se v Montrealu očekávat to stejné?JA: Montreal je úplně jiný než Monako, byť se jedná o další okruh, který se nachází spíše ve spektru jemnějšího asfaltu, co se povrchu dráhy týče. Poskytne nám to tedy možnost dozvědět se, nakolik tento fakt mohl ovlivnit naši výkonnost v Monaku a zda budeme moci i za těchto podmínek dobré výkony.
Romain Grosjean na třech kolech (foto: Lotus F1 Team)
Nakolik se změní auto?JA: Přivezeme s sebou menší zadní křídlo a takovým nastavením předního křídla, abychom to vyvážili. Jedním z klíčových faktorů je ujistit se, že je naše konfigurace brzd řádně nastavena s dobrou úrovní chlazení, aby přežily pro brzdy velmi krutý závod. Auto bylo naštěstí při brzdění po celý rok docela dobré, bez nějakých vážnějších problémů.
Kolik pozornost v Kanadě věnujete brzdění a co v tomto ohledu můžete udělat?JA: Nachází se tam několik rychlých rovinek zakončených pomalými zatáčkami, takže brzdy dostávají během kola opakovaně velmi zabrat. Kanada je z pohledu opotřebení brzd nejnáročnějším okruhem celého roku.
Opotřebení brzd je z velké části funkcí teploty brzd, proto je třeba odvést hodně práce (s využitím CFD, aerodynamického tunelu a na brzdové testovací stolici), abychom zajistili adekvátní aerodynamické chlazení kotoučů a destiček.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.