Technický ředitel Lotusu James Allison se vrací ke zklamání v Monaku a hovoří o výzvách okruhu v Montrealu, který je z pohledu brzdy nejnáročnějším. Věří, že Lotus díky dobré přípravě a vysoké aerodynamické efektivitě vozu E20 dosáhne dobrého výsledku.
Nyní máme trochu času ohlédnout se za Monakem, co týmu nevyšlo?James Allison: Myslím, že nejtěžší na posouzení u posledního závodu je to, zdali by u Romaina - pokud by tak brzy neodstoupil - došlo ke stejné situaci, kterou jsme pozorovali u Kimiho. Nic ze čtvrtku či ze soboty tomu nenasvědčuje, pokud by však trpěl podobnou degradací pneumatik, pak by to pro něj byl také obtížný závod.
Kimi vynechal první trénink kvůli výměně řízení - je to oblast, která týmu dělá starosti?JA: Monako vyžaduje specifické nastavení řízení, které vyžaduje jiné komponenty zavěšení, které by umožnilo použít dostatečný zámek řízení. My jsme navíc pro Kimiho vyzkoušeli více zpřevodované nastavení řízení.
Tohle nemůžete předem otestovat, takže jsme pro vyzkoušení tohoto nového nastavení využili první trénink. Velmi rychle však bylo jasné, že není vhodné. Změna potom vyžadovala hodně času, takže jsme s ní museli začít hned v prvním tréninku, on ale trať zná velmi dobře. Mohli jsme také pozorovat Romainovu rychlost přes jeho nedostatek zkušeností v Monaku.
Kimi se o víkendu trápil jak s autem, tak i s pneumatikami. Myslím si, že by měl problémy bez ohledu na to, zda odjel či neodjel všechny tréninky. Naše základní nastavení řízení dostalo Kimiho na pódium, přesto stále pracujeme na jeho vylepšování, aby přesně odpovídalo tomu, co by se mu líbilo.
Kimi s pokusem o vylepšení řízení pro Monako spokojený nebyl, po jediném instalačním kole si nechal vůz E20 přestavět (foto: Lotus F1 Team)
Sehrála svou roli v závodě teplota dráhy a pneumatik?JA: Opravdu těžko říct. Teplota trati se po většinu závodu držela nad 30 °, což není neobvyklé. Na několika okruzích jsme již letos jezdili za stejných podmínek a neměli jsme žádné problémy udržet naše pneumatiky v dobrém provozním rámci.
Zřejmě nejneobvyklejší věcí na Monaku je hladkost asfaltu, která je zde pozoruhodnější než kdekoliv jinde - a vůz E20 obecně podával nejlepší výkony na okruzích s drsnějším asfaltem.
Zdálo se, že se Kimi potýká s vyšší degradací pneumatik než ostatní. Dříve to vypadalo, že si vůz E20 vede s pneumatikami velmi dobře.JA: Bylo to trochu překvapení. Zdá se, že každý tým je letos s pneumatikami jako na houpačce, my jsme se s nimi ale do této chvíle trápili určitě méně než většina z nich. Ve skutečnosti jsme s nimi žádné problémy, dokud jsme nedorazili do Monaka.
Když se na to ale podíváme z pozitivní strany: pokud budeme mít letos dále vždy pět dobrých a jeden špatný závod, pak na tom ke konci sezóny budeme dobře.
Z jednoho městského míříme na další - dá se v Montrealu očekávat to stejné?JA: Montreal je úplně jiný než Monako, byť se jedná o další okruh, který se nachází spíše ve spektru jemnějšího asfaltu, co se povrchu dráhy týče. Poskytne nám to tedy možnost dozvědět se, nakolik tento fakt mohl ovlivnit naši výkonnost v Monaku a zda budeme moci i za těchto podmínek dobré výkony.
Romain Grosjean na třech kolech (foto: Lotus F1 Team)
Nakolik se změní auto?JA: Přivezeme s sebou menší zadní křídlo a takovým nastavením předního křídla, abychom to vyvážili. Jedním z klíčových faktorů je ujistit se, že je naše konfigurace brzd řádně nastavena s dobrou úrovní chlazení, aby přežily pro brzdy velmi krutý závod. Auto bylo naštěstí při brzdění po celý rok docela dobré, bez nějakých vážnějších problémů.
Kolik pozornost v Kanadě věnujete brzdění a co v tomto ohledu můžete udělat?JA: Nachází se tam několik rychlých rovinek zakončených pomalými zatáčkami, takže brzdy dostávají během kola opakovaně velmi zabrat. Kanada je z pohledu opotřebení brzd nejnáročnějším okruhem celého roku.
Opotřebení brzd je z velké části funkcí teploty brzd, proto je třeba odvést hodně práce (s využitím CFD, aerodynamického tunelu a na brzdové testovací stolici), abychom zajistili adekvátní aerodynamické chlazení kotoučů a destiček.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.