Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se po Velké ceně Bahrajnu tradičně ohlíží za jejím průběhem a výkonností svého vozu FW34. Odpovídá na otázky, proč se tým z Grove rozhodl ze závodu odstoupit s oběma vozy.
Velká cena Bahrajnu představovala pro Williams 150. závod s motory Renault. Partnerství začalo v roce 1989, jak důležité je dnes?Mark Gillan: Partnerství s Renaultem funguje velmi dobře a jsou důležitou součástí týmu. Proto se těšíme na pokračování v našem dlouhém a úspěšném vztahu.
Jak bys shrnul výkonnost FW34 na Bahrajnském mezinárodním okruhu?MG: Vzhledem k předchozím třem závodům naše rychlost nebyla tak dobrá, jak jsme doufali. Přes zklamání v kvalifikaci, která byla narušena několika problémy se spolehlivostí, oba piloti v závodě odjeli výborné první stinty a Pastorova rychlost byla dobrá - vypadalo to, že má našlápnuto na body, než došlo k problému v levé zadní části vozu, což nás donutilo jeho vůz stáhnout.
Jak velkým handicapem byl nedostatek zkušeností s pneumatikami Pirelli na tomto okruhu?MG: Samozřejmě to věci ztížilo, bylo to však pro všechny týmy stejné, takže se v reálu o handicap nejednalo.
Jak kritické bylo během závodu opotřebení pneumatik?MG: Fyzické opotřebení nepředstavovalo problém. Hlavním prvkem ovlivňujícím závodní strategii byl velký pokles v časech na kolo při zvýšené degradaci.
Co bylo příčinou Pastorova smyku a následného odstoupení?MG: V současné době stále prošetřujeme mechanismus, který selhal, a poškozené díly jsme přivezli zpět pro další analýzu. Navíc studujeme videozáběry, jelikož těsně před poškozením došlo ke kontaktu Pastora s Vergnem.
Bruno Senna míří do boxů (foto: Williams F1 Team)
Ze závodu jste stáhli také Brunův vůz. Proč?MG: Bruno si několik kol před cílem přes rádio stěžoval na velké vibrace v brzdovém pedálu, které se progresivně zhoršovaly, což jsme mohli pozorovat přes telemetrii. Proto jsme se rozhodli Bruna povolat do boxů a po dalším prošetření jsme se rozhodli jeho vůz stáhnout.
Williams čeká třídenní testování v Mugellu. Čeho se tam bude tým snažit dosáhnout?MG: Jedná se pro nás o velmi důležitý a rušný test, během kterého budeme testovat řadu nových dílů pro krátkodobé i střednědobé zlepšení výkonnosti týmu a navíc několik vývojových prvků pro dlouhodobý vývoj.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.