Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se po Velké ceně Bahrajnu tradičně ohlíží za jejím průběhem a výkonností svého vozu FW34. Odpovídá na otázky, proč se tým z Grove rozhodl ze závodu odstoupit s oběma vozy.
Velká cena Bahrajnu představovala pro Williams 150. závod s motory Renault. Partnerství začalo v roce 1989, jak důležité je dnes?Mark Gillan: Partnerství s Renaultem funguje velmi dobře a jsou důležitou součástí týmu. Proto se těšíme na pokračování v našem dlouhém a úspěšném vztahu.
Jak bys shrnul výkonnost FW34 na Bahrajnském mezinárodním okruhu?MG: Vzhledem k předchozím třem závodům naše rychlost nebyla tak dobrá, jak jsme doufali. Přes zklamání v kvalifikaci, která byla narušena několika problémy se spolehlivostí, oba piloti v závodě odjeli výborné první stinty a Pastorova rychlost byla dobrá - vypadalo to, že má našlápnuto na body, než došlo k problému v levé zadní části vozu, což nás donutilo jeho vůz stáhnout.
Jak velkým handicapem byl nedostatek zkušeností s pneumatikami Pirelli na tomto okruhu?MG: Samozřejmě to věci ztížilo, bylo to však pro všechny týmy stejné, takže se v reálu o handicap nejednalo.
Jak kritické bylo během závodu opotřebení pneumatik?MG: Fyzické opotřebení nepředstavovalo problém. Hlavním prvkem ovlivňujícím závodní strategii byl velký pokles v časech na kolo při zvýšené degradaci.
Co bylo příčinou Pastorova smyku a následného odstoupení?MG: V současné době stále prošetřujeme mechanismus, který selhal, a poškozené díly jsme přivezli zpět pro další analýzu. Navíc studujeme videozáběry, jelikož těsně před poškozením došlo ke kontaktu Pastora s Vergnem.
Bruno Senna míří do boxů (foto: Williams F1 Team)
Ze závodu jste stáhli také Brunův vůz. Proč?MG: Bruno si několik kol před cílem přes rádio stěžoval na velké vibrace v brzdovém pedálu, které se progresivně zhoršovaly, což jsme mohli pozorovat přes telemetrii. Proto jsme se rozhodli Bruna povolat do boxů a po dalším prošetření jsme se rozhodli jeho vůz stáhnout.
Williams čeká třídenní testování v Mugellu. Čeho se tam bude tým snažit dosáhnout?MG: Jedná se pro nás o velmi důležitý a rušný test, během kterého budeme testovat řadu nových dílů pro krátkodobé i střednědobé zlepšení výkonnosti týmu a navíc několik vývojových prvků pro dlouhodobý vývoj.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.