Stávající mistr světa Sebastian Vettel přijíždí do Bahrajnu jako průběžně pátý jezdec v šampionátu jezdců. Neúspěchy letošní sezóny jsou připisovány nové specifikaci výfuků, se kterou si Němec nerozumí. Nicméně po diskuzi s týmem se rozhodlo, že Vettel vyjede na trať v Bahrajnu s novým výfukem. O výfucích a bahrajnských demonstracích řekl své v následujícím rozhovoru.
Vy a Mark (Webber) máte nyní k dispozici stejnou specifikaci výfuku. Je to vaše rozhodnutí nebo tu existuje věc, kvůli nejste spokojen?Sebastian Vettel: Dohodli jsme se na tom společně. Myslíme si, že je to lepší řešení.
Je to pro vás problém, protože se s tímto zařízením necítíte tak pohodlně?SV: Ne tak úplně. Myslím, že to byl dobrý test, vyzkoušet v Číně rozdílné specifikace. Jistě to byl také úplně odlišný závod, co se týče podmínek.
Ale jak jsem řekl, toto je lepší směr, kterým máme jít. Byl to pro nás ale dobrý test, takhle tváří v tvář. Neměli jsme tento systém v dvou nejlepších testovacích dnech, takže je to správně. Myslím, že Čína byla férovým testem.
Co konkrétně vám vadí na vyvážení vozu?SV: Celkově si myslím, že auto je trochu nervózní, v Číně jsem se cítil lépe. Mezi závody je jen jeden týden, to je pro mě velká změna, takže uvidíme, jak se nám bude dařit. Toto je nový víkend – jiná trať, jiné podmínky, velké horko.
Uvidíme. Doufejme, že uděláme krok kupředu v kvalifikaci, která pravděpodobně bude nejslabším momentem. V závodní rychlosti to nevypadá, že jsme tolik pozadu.
Souhlasil byste s tím, že loni jste se s autem cítil lépe než Mark a nyní je výkonnost mezi vámi dvěma blížší sezóně 2009/2010?SV: Myslím, že hodně záleží na tom, jak se cítíte v autě. Neměl jsem dobrý poslední den testů a v Austrálii a Malajsii jsem nebyl spokojený s pocitem, že je auto nervózní. Myslím, že tohle jsme cítili oba. Nemyslím si, že je fér říci, že já jsem byl úplně mimo a Mark byl absolutně šťastný.
Jistě, že jsme si sedli a mluvili o tom, jak to jde a určitě jsme nebyli spokojení, oba. V kvalifikaci jsem se cítil méně jistě a pohodlně než loni, není ale nezbytné mluvit o výsledcích, ale o tom, jak jdou věci dohromady. To je jedna z hlavních věcí, na kterých musíme zapracovat a potom bych měl získávat lepší pozice.
Je problém zlepšit auto pro kvalifikaci bez kompromisů v závodě?SV: Není to jednoduché, ale ano, vypadá to, že jsme soutěživější v závodech než v kvalifikacích. Není to ale jen o tom najít správné nastavení na kvalifikaci a pak budeme mít jen šťastné dny. Myslím, že prostě potřebujeme zlepšit auto jako celek, a více nedostatků máme v kvalifikaci než v závodech.
Samozřejmě v kvalifikace fungují jiné faktory, například DRS, a je možné, že některé týmy toho dělají více než my. Tento víkend uvidíme, kde jsme a snad se dozvíme něco nového. Potom budeme mít o něco více času, během testů v Mugellu můžeme vyzkoušet jiné věci a další týdny budou klíčové určení, jakým směrem jdeme.
Dala Čína inženýrům nějaký nový směr?SV: Dala nám velmi dobré informace o vyvážení auta a celkově se cítím lépe než předsezónních testech a prvních dvou závodech. Čína byla do značné míry odlišným závodem, výrazně chladnější, a když se podíváte na celkové výsledky, tak zjistíte, že někteří byli konkurenceschopnější než v prvních dvou závodech.
Jestli je to zásluha pouze počasí nebo ne, uvidíme tento víkend, ale dozvěděli jsme se mnoho odpovědí, které – abych byl upřímný – jsme už měli, ale dostali jsme jejich potvrzení.
Nico Hülkenberg řekl, že není správné dostat někoho do situace, kde hrozí hořící bomby, jak ji zažil tým Force India. Jaký je váš pohled na věc?SV: Nemluvil jsem s ním, ale slyšel jsem o problému Force India. Celkově si myslím, že být v paddocku není problém. Samozřejmě to může být riskantní mimo paddock, ale risk může nastat všude, kam jedeme.
Brazílie také není místem, kam bychom chtěli jet, záleží na území, takže to není tak velký problém. Jsem rád, že zítra začneme testovat a začneme se starat o věci, o které to má opravdový smysl – pneumatiky, teplota, auta,… (doprovázeno ironickým (?) úsměvem).
Změnil by se váš názor, pokud by vám přistála bomba s benzínem blízko auta na cestě domů?SV: To nevím, nikdy se mi to nestalo, ale doufám, že nestane.
Nestane… to pro vás zní jako paralelní vesmír, kde bývají vyhazovány ohnivé bomby?SV: Nevím. Nemyslím si, že je to tak zlé. Bude dobré začít tady dělat svou práci, a tou je sport.
Nicméně toto je realita, takže jak reagujete na lidi a na mravní argumenty?SV: Nepotkal jsem se s nimi. Možná je to proto, že jsem přijel dnes ráno a ještě jsem nestihl ještě pořádně zjistit, o čem lidé hovoří.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.