Heikki Kovalainen odpovídá pro F1 Racing na zvídavé dotazy fanoušků, které se týkají jeho kariéry, vztahů ve Formuli 1 i jeho minulosti v McLarenu.
Jaká jsou pozitiva a negativa závodění za tým z konce pole poté, co jsi jezdil se špičkovým týmem?Heikki Kovalainen: Pozitivem je to, že se můžete ukázat v dobrém světle. Když s autem jezdíte co nejlépe, lidé v paddocku si toho všimnou. Pokud jste v top týmu a trápíte se, okamžitě se dostáváte do riskantní pozice a lidé vás začínají považovat za průměrného pilota.
Během mých dnů v McLarenu byla má kariéra na dně, byly to těžké okamžiky. Lidé si mysleli, že to byla chyba, protože to nefungovalo tak, jak by mělo. Od té doby jsem však změnil spoustu věcí a cítím, že se to otočilo. Stále to dobře pokračuje a mým pláne je dostat se znovu na špici.
Negativem je to, že nemůžete soupeřit se špičkovými piloty na čele. To mi chybí.
Jaké to bylo pracovat s Flaviem Briatorem?HK: Byla s ním dobrá spolupráce, užíval jsem si ji. Myslím, že byl velmi dobrým lídrem. Někdy to s ním bylo těžké a já jsem nebyl dostatečně silný, abych se s tím v té době vyrovnal. Ale hodně jsem se od něj naučil a myslím, že nyní bych takové prostředí zvládl.
S Flaviem jsem pracoval rád. Vybral si mě v rané fázi mé kariéry a pomohl mi s vývojovým programem Renaultu pro mladé piloty. Dokázal na tým opravdu táhnout vpřed. Byl to chlap tak trochu ze staré školy: opravdu na lidi tlačil a museli jste být silní na to, abyste to zvládli. Řekl bych, že jako charakter Formuli 1 chybí, ale nevím, jestli plánuje návrat.
Řve Mike Gascoyne hodně, když není vůz perfektní?HK: Ne, Mike neřve. Je velmi silným lídrem a v tom, co dělá, je hodně dobrý: dokáže dát dohromady skupinu lidí a dát jim spoustu zodpovědností. Ví přesně, co od týmu očekává a ne, určitě neřve.
Ani se nikdy nenaštve, má jen vysoké nároky. Když se daří, je zcela jiný. Je prvním člověkem, který přijde a pochválí.
Kdo byl tvým nejtěžším týmovým kolegou?HK: Řekl bych, že na dráze jím byl Lewis Hamilton.
Kdybys dostal znovu nabídku od McLarenu, přijal bys ji?HK: Myslím, že bych to zvážil. Nemůžu o nich říct nic špatného. Podle mě jsou skvělým týmem. Jedinou věcí je, že bych byl silnější, než tomu bylo poprvé, kdy jsem tam přišel. Dokázal bych z týmu i z auta dostat více. Ale nevedu s nimi žádná jednání o návratu.
S letošním Caterhamem CT01 a přilbou ve stylu Angry Birds (foto: Team Caterham F1)
Cítil jsi v McLarenu, že se hrálo více ve prospěch Lewise, nebo se s vámi zacházelo rovnocenně?HK: Když jsem přišel do McLarenu, Lewis tam byl již zabydlený, je to jednoduché, opravdu o tom týmu nemůžu říct nic špatného. Možná při některých příležitostech v kvalifikacích, kdy jsme mohli mít o několik kg odlišnou strategii, problém však spočíval v tom, že jsem si nevynucoval dostatečně silně mou vlastní pozici. Abych byl ale upřímný, nechtěl bych být do toho zatažený, je to už dávno.
Dáš si letos s Kimim pár panáků vodky?HK: Ne, protože alkohol nepiju, ale rád se s ním zúčastním nějaké party. Abych byl upřímný, nikdy jsem toho moc nevypil.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.