Heikki Kovalainen odpovídá pro F1 Racing na zvídavé dotazy fanoušků, které se týkají jeho kariéry, vztahů ve Formuli 1 i jeho minulosti v McLarenu.
Jaká jsou pozitiva a negativa závodění za tým z konce pole poté, co jsi jezdil se špičkovým týmem?Heikki Kovalainen: Pozitivem je to, že se můžete ukázat v dobrém světle. Když s autem jezdíte co nejlépe, lidé v paddocku si toho všimnou. Pokud jste v top týmu a trápíte se, okamžitě se dostáváte do riskantní pozice a lidé vás začínají považovat za průměrného pilota.
Během mých dnů v McLarenu byla má kariéra na dně, byly to těžké okamžiky. Lidé si mysleli, že to byla chyba, protože to nefungovalo tak, jak by mělo. Od té doby jsem však změnil spoustu věcí a cítím, že se to otočilo. Stále to dobře pokračuje a mým pláne je dostat se znovu na špici.
Negativem je to, že nemůžete soupeřit se špičkovými piloty na čele. To mi chybí.
Jaké to bylo pracovat s Flaviem Briatorem?HK: Byla s ním dobrá spolupráce, užíval jsem si ji. Myslím, že byl velmi dobrým lídrem. Někdy to s ním bylo těžké a já jsem nebyl dostatečně silný, abych se s tím v té době vyrovnal. Ale hodně jsem se od něj naučil a myslím, že nyní bych takové prostředí zvládl.
S Flaviem jsem pracoval rád. Vybral si mě v rané fázi mé kariéry a pomohl mi s vývojovým programem Renaultu pro mladé piloty. Dokázal na tým opravdu táhnout vpřed. Byl to chlap tak trochu ze staré školy: opravdu na lidi tlačil a museli jste být silní na to, abyste to zvládli. Řekl bych, že jako charakter Formuli 1 chybí, ale nevím, jestli plánuje návrat.
Řve Mike Gascoyne hodně, když není vůz perfektní?HK: Ne, Mike neřve. Je velmi silným lídrem a v tom, co dělá, je hodně dobrý: dokáže dát dohromady skupinu lidí a dát jim spoustu zodpovědností. Ví přesně, co od týmu očekává a ne, určitě neřve.
Ani se nikdy nenaštve, má jen vysoké nároky. Když se daří, je zcela jiný. Je prvním člověkem, který přijde a pochválí.
Kdo byl tvým nejtěžším týmovým kolegou?HK: Řekl bych, že na dráze jím byl Lewis Hamilton.
Kdybys dostal znovu nabídku od McLarenu, přijal bys ji?HK: Myslím, že bych to zvážil. Nemůžu o nich říct nic špatného. Podle mě jsou skvělým týmem. Jedinou věcí je, že bych byl silnější, než tomu bylo poprvé, kdy jsem tam přišel. Dokázal bych z týmu i z auta dostat více. Ale nevedu s nimi žádná jednání o návratu.
S letošním Caterhamem CT01 a přilbou ve stylu Angry Birds (foto: Team Caterham F1)
Cítil jsi v McLarenu, že se hrálo více ve prospěch Lewise, nebo se s vámi zacházelo rovnocenně?HK: Když jsem přišel do McLarenu, Lewis tam byl již zabydlený, je to jednoduché, opravdu o tom týmu nemůžu říct nic špatného. Možná při některých příležitostech v kvalifikacích, kdy jsme mohli mít o několik kg odlišnou strategii, problém však spočíval v tom, že jsem si nevynucoval dostatečně silně mou vlastní pozici. Abych byl ale upřímný, nechtěl bych být do toho zatažený, je to už dávno.
Dáš si letos s Kimim pár panáků vodky?HK: Ne, protože alkohol nepiju, ale rád se s ním zúčastním nějaké party. Abych byl upřímný, nikdy jsem toho moc nevypil.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.