Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan v rozhovoru pro Autosport označuje klíčové slabiny loňského monopostu, které řešily před novou sezónou. Zmiňuje se také o jejich problematickém foukání, výhodách nového motoru Renault a přístupu k návrhu převodovky a KERSu.
Jaké byly klíčové slabiny loňského auta, které jste řešili?Mark Gillan: Obecně jsme museli vylepšit všechny oblasti. Auto bylo poměrně těžké, měli jsme problémy se spolehlivostí, s nekonzistencí dílů a větší degradaci aerodynamické výkonnosti při zvýšených nárocích na chlazení v teplejších podmínkách. V těchto oblastech jsme si dali za cíl se zlepšit.
Výfukový difuzor byl další slabinou Williamsu, částečně kvůli motoru Cosworth, s nímž jste jezdili. Je pro vás zákaz foukání výhodou?MG: Nemohl za to pouze dodavatel motorů. My jsme se foukání začali věnovat pozdě, takže si za to můžeme částečně sami. Nikdy neztratíte to, na co přijdete, proto bylo důležité, že se nám podařilo tomu přijít na kloub a pochopit to. Porozumění dopadu současných pravidel a to, jak se s nimi vyrovnat, bylo klíčovým procesem.
Máte širší užitek z přechodu na motory Renault, než jen to, že budete mít lepší motor?MG: Jedná se o pohonnou jednotku, která vyhrála šampionát. Poskytuje nám o dost více flexibility, obzvláště v záležitostech jako jsou provozní teploty vody a oleje, rovněž ve schopnostech jejího mapování. To vše navíc k nižší degradaci výkonu v průběhu životního cyklu motoru. Poskytuje nám to více volnosti při provozování auta a aerodynamického uspořádání bočnic.
Pastor Maldonado s letošním vozem FW34 při testech v Jerezu (foto: Williams F1 Team)
Jaký přístup jste zvolili k návrhu převodovky a KERSu?MG: Jak převodovka, tak i KERS jsou evolucí z minulého roku. Cílem bylo zajištění výkonnosti a spolehlivosti, s níž jsme se na počátku loňska trápili a velmi jsme se snažili to vyřešit. Podstoupili jsme na dynamometru spoustu vytrvalostních jízd před tím, než jsme vyrazili na trať. KERS je náš vlastní, ale s Renaultem sdílíme tolik informací, kolik potřebují, a my nasloucháme jakékoliv zpětné vazbě, která je nám poskytována.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.