Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan v rozhovoru pro Autosport označuje klíčové slabiny loňského monopostu, které řešily před novou sezónou. Zmiňuje se také o jejich problematickém foukání, výhodách nového motoru Renault a přístupu k návrhu převodovky a KERSu.
Jaké byly klíčové slabiny loňského auta, které jste řešili?Mark Gillan: Obecně jsme museli vylepšit všechny oblasti. Auto bylo poměrně těžké, měli jsme problémy se spolehlivostí, s nekonzistencí dílů a větší degradaci aerodynamické výkonnosti při zvýšených nárocích na chlazení v teplejších podmínkách. V těchto oblastech jsme si dali za cíl se zlepšit.
Výfukový difuzor byl další slabinou Williamsu, částečně kvůli motoru Cosworth, s nímž jste jezdili. Je pro vás zákaz foukání výhodou?MG: Nemohl za to pouze dodavatel motorů. My jsme se foukání začali věnovat pozdě, takže si za to můžeme částečně sami. Nikdy neztratíte to, na co přijdete, proto bylo důležité, že se nám podařilo tomu přijít na kloub a pochopit to. Porozumění dopadu současných pravidel a to, jak se s nimi vyrovnat, bylo klíčovým procesem.
Máte širší užitek z přechodu na motory Renault, než jen to, že budete mít lepší motor?MG: Jedná se o pohonnou jednotku, která vyhrála šampionát. Poskytuje nám o dost více flexibility, obzvláště v záležitostech jako jsou provozní teploty vody a oleje, rovněž ve schopnostech jejího mapování. To vše navíc k nižší degradaci výkonu v průběhu životního cyklu motoru. Poskytuje nám to více volnosti při provozování auta a aerodynamického uspořádání bočnic.
Pastor Maldonado s letošním vozem FW34 při testech v Jerezu (foto: Williams F1 Team)
Jaký přístup jste zvolili k návrhu převodovky a KERSu?MG: Jak převodovka, tak i KERS jsou evolucí z minulého roku. Cílem bylo zajištění výkonnosti a spolehlivosti, s níž jsme se na počátku loňska trápili a velmi jsme se snažili to vyřešit. Podstoupili jsme na dynamometru spoustu vytrvalostních jízd před tím, než jsme vyrazili na trať. KERS je náš vlastní, ale s Renaultem sdílíme tolik informací, kolik potřebují, a my nasloucháme jakékoliv zpětné vazbě, která je nám poskytována.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.