Martin Whitmarsh poskytl oficiálnímu webu www.formula1.com exkluzivní rozhovor o sezoně 2012 a cílech McLarenu pro letošní rok.
Výkonnost loňského vozu MP4-26 v testech musela tým hodně zasáhnout. Pak se to ale obrátilo a sezona se celkem povedla. Jak je na tom MP4-27? Martin Whitmarsh: Rozumím otázce, ale napřed bych se chtěl dostat zpět k sezoně 2011. Jen málo týmů dokázalo někdy vyhrát velkou cenu. Ještě méně jich bylo v loňské sezoně, kterou jste označil jako "docela povedenou."
Vyhráli jsme šest závodů z devatenácti. V průměru jeden závod ze tří. To je lepší průměr, než má McLaren v celkové historii. Od roku 1966 jsme ze 703 závodů 175 vyhráli. Letos chceme ten průměr ještě zlepšit.
V této fázi nikdy nevíte, jak dobré bude vaše auto. Jsem si jistý, že Red Bull, Ferrari a Mercedes AMG vyvíjejí své vozy stejně usilovně, jako my. Co ale říct můžu, MP4-27 je logickou evolucí předchozího vozu, přizpůsobeného na nová pravidla. Vývoj jde správným směrem.
Nový vůz vyjede poprvé na trať 7. února a první ho bude řídit Jenson Button. Můžeme v tom vidět něco víc?Whitmarsh: Vůbec ne. Předsezonní testování je v dnešní době hodně omezeno, proto oba naši piloti budou jezdit jak jen to bude možné. Máme štěstí, že jako jediný tým máme jako jezdce dva mistry světa.
A McLaren vždy nakládal a i dále bude s oběma piloty nakládat jako s týmovými jedničkami. Vždy jsme to dělali a budeme v tom pokračovat i letos. Jenson prostě pojede v jeden den a Lewis v den druhý. Klidně to mohlo být i naopak.
Lewis Hamilton při pit stopu v Brazílii(Zdroj: Pirelli)
Hamilton měl těžkou sezonu 2011. Promluvíte si s ním, než začne sezona nová?Whitmarsh: Lewis vyhrál tři závody. Je jedním ze tří jezdců, kteří vyhráli víc než jeden závod. To už dokázali jen Sebastian Vettel a Jenson. Stejně jako většina týmů nikdy nevyhrála šest závodů v jedné sezoně, tak jako McLaren, většina jezdců nikdy nevyhrála tři závody v jedné sezoně, tak jako Lewis. V Číně, Německu i Abú Zabí ukázal perfektní výkon. A předvedl se i jinde.
Pravdou je, že pro něj ta sezona opravdu byla těžká. Občas, když se mu nedaří, ovlivní ho to. Ale je to jen postranní efekt jeho obrovské vůle vyhrávat. Nechtěli bychom Lewise měnit. Je opravdu špičkový závodník. Proto má naší 100% podporu. Lidská paměť je tak krátká, že?
Lewis je s McLarenem víc než půlku svého života. Je součástí příběhu McLarenu, součástí rodiny. Ve všech pěti sezonách, co jezdí ve Formuli 1, byl fenomenální. Ve třech z těch pěti sezon bojoval až do posledního závodu o titul. Vyhrál 17 závodů z 90, to ho v žebříčku pilotů F1 staví hodně vysoko.
Kimi Räikkönen se letos vrací s Lotusem. Znáte ho dlouhou dobu, máte s ním zkušenost. Jak si podle vás povede?Whitmarsh: Kimi je skvělý kluk a má super talent. Vyhrál pro McLaren 12 závodů. I když titul nezískal, v letech 2003 a 2005 mohl být klidně šampionem. Stačilo víc štěstí nebo spolehlivosti. I tak ale vyhrál dvanáct závodů.
Na jedné z tiskových konferencí, už ani nevím kde, se někdo ptal týmových šéfů, jestli by Kimiho bral do týmu. Řekl jsem jasné ano. Za tím si stojím, a jsem rád, že se vrátil. Je velmi populární a jeho návrat F1 prospěje. Teď máme v poli 6 mistrů světa najednou, to je rekord. Každý má za sebou velkou podporu svých fanoušků. Pokud bude mít Lotus dobré auto, bude dobrý i Kimi.
Radost po vítězné VC Kanady(Zdroj: Vodafone McLaren Mercedes)
Vůbec poprvé bude sezona F1 mít dvacet závodů. Navíc bude v průběhu sezony testování. Jak se dá tak nabitý kalendář zvládnout? A jaké výhody přináší návrat testování během sezony? Je to šance pro týmy, které nezvládnou vývoj vozu, aby se zlepšily?Whitmarsh: Myslím, že dvacet závodů za sezonu je absolutní maximum. Víc závodů by pro týmy, a hlavně pro mechaniky, bylo moc. Museli bychom to dělat jako v NASCAR, kde je 30 závodů za sezonu samozřejmostí. To by teď, když se snažíme co nejvíc omezit náklady, nebylo ideálním řešením. Ale loňskou sezonu o 19 závodech jsme zvládli, jeden navíc nebude problém.
V sezoně 2011 jsme měli čtyři předsezonní testy a ani jeden během sezony. Teď budou tři a během sezony jeden. Nemyslím si, že to něco změní, abych byl upřímný. Před pár lety jsme testovali před každým závodem. Někdy dokonce na dvou místech ve stejný čas. Tohle a jeden test během sezony, to je trochu rozdíl.
Stále jste ředitelem FOTA. Jak vnímáte odchod Red Bullu a Ferrari z asociace?Whitmarsh: FOTA během své krátké historie dokázala hodně. Bez podpory Red Bullu a Ferrari ve dnech jejího vzniku by to nikdy nedokázala. Navíc, jejím prvním prezidentem byl Luca di Montezemolo z Ferrari. Vztahy mezi McLarenem, Ferrari a Red Bullem jsou stále velmi dobré.
Helmut Marko, poradce Red Bullu, nedávno prohlásil, že úspěchy Red Bullu více semkly Ferrari a McLaren. Může to odchod italského týmu z FOTA ovlivnit?Whitmarsh: Jak už jsem řekl, Luca di Montezemolo byl prvním ředitelem FOTA. Byl velmi efektivní. Ohromně přispěl ke vzniku asociace. Nyní, po třech letech, se dá říct, že Ferrari a McLaren nikdy neměly tak vřelé vztahy.
Samozřejmě, pořád jsme soupeři. To je přirozené a má to tak být. Všichni v týmu jsou ohromně motivování touhou porazit ty druhé. Formule 1 je sport, ale také byznys. To ale neznamená, že nemůžeme spolupracovat. A to platí pro všechny týmy, i ty, které jsou momentálně mimo FOTA. S ostatními udržujeme vřelé vztahy a platí to i pro Christiana Hornera (Red Bull) a Stefana Domenicaliho (Ferrari).
Kimi Räikkönen, ještě v barvách McLarenu (2005)(Zdroj: McLaren)
Dobře, vraťme se ještě k sezoně 2012. V loňském roce byl McLaren druhý. Co chcete obětovat pro zisk prvního místa?Whitmarsh: Obětovat není to správné slovo. Každý tu pracuje jak jen to jde, abychom dosáhli prvního místa. I když to samozřejmě znamená přinášet osobní oběti. Ale nemyslím, že naši lidé to tak vidí. Všichni jsou neuvěřitelně motivovaní. Za 46 let existence týmu jsme vyhráli 20 světových šampionátů. Věřte mi, máme v úmyslu přidat další.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.