Martin Whitmarsh poskytl oficiálnímu webu www.formula1.com exkluzivní rozhovor o sezoně 2012 a cílech McLarenu pro letošní rok.
Výkonnost loňského vozu MP4-26 v testech musela tým hodně zasáhnout. Pak se to ale obrátilo a sezona se celkem povedla. Jak je na tom MP4-27? Martin Whitmarsh: Rozumím otázce, ale napřed bych se chtěl dostat zpět k sezoně 2011. Jen málo týmů dokázalo někdy vyhrát velkou cenu. Ještě méně jich bylo v loňské sezoně, kterou jste označil jako "docela povedenou."
Vyhráli jsme šest závodů z devatenácti. V průměru jeden závod ze tří. To je lepší průměr, než má McLaren v celkové historii. Od roku 1966 jsme ze 703 závodů 175 vyhráli. Letos chceme ten průměr ještě zlepšit.
V této fázi nikdy nevíte, jak dobré bude vaše auto. Jsem si jistý, že Red Bull, Ferrari a Mercedes AMG vyvíjejí své vozy stejně usilovně, jako my. Co ale říct můžu, MP4-27 je logickou evolucí předchozího vozu, přizpůsobeného na nová pravidla. Vývoj jde správným směrem.
Nový vůz vyjede poprvé na trať 7. února a první ho bude řídit Jenson Button. Můžeme v tom vidět něco víc?Whitmarsh: Vůbec ne. Předsezonní testování je v dnešní době hodně omezeno, proto oba naši piloti budou jezdit jak jen to bude možné. Máme štěstí, že jako jediný tým máme jako jezdce dva mistry světa.
A McLaren vždy nakládal a i dále bude s oběma piloty nakládat jako s týmovými jedničkami. Vždy jsme to dělali a budeme v tom pokračovat i letos. Jenson prostě pojede v jeden den a Lewis v den druhý. Klidně to mohlo být i naopak.
Lewis Hamilton při pit stopu v Brazílii(Zdroj: Pirelli)
Hamilton měl těžkou sezonu 2011. Promluvíte si s ním, než začne sezona nová?Whitmarsh: Lewis vyhrál tři závody. Je jedním ze tří jezdců, kteří vyhráli víc než jeden závod. To už dokázali jen Sebastian Vettel a Jenson. Stejně jako většina týmů nikdy nevyhrála šest závodů v jedné sezoně, tak jako McLaren, většina jezdců nikdy nevyhrála tři závody v jedné sezoně, tak jako Lewis. V Číně, Německu i Abú Zabí ukázal perfektní výkon. A předvedl se i jinde.
Pravdou je, že pro něj ta sezona opravdu byla těžká. Občas, když se mu nedaří, ovlivní ho to. Ale je to jen postranní efekt jeho obrovské vůle vyhrávat. Nechtěli bychom Lewise měnit. Je opravdu špičkový závodník. Proto má naší 100% podporu. Lidská paměť je tak krátká, že?
Lewis je s McLarenem víc než půlku svého života. Je součástí příběhu McLarenu, součástí rodiny. Ve všech pěti sezonách, co jezdí ve Formuli 1, byl fenomenální. Ve třech z těch pěti sezon bojoval až do posledního závodu o titul. Vyhrál 17 závodů z 90, to ho v žebříčku pilotů F1 staví hodně vysoko.
Kimi Räikkönen se letos vrací s Lotusem. Znáte ho dlouhou dobu, máte s ním zkušenost. Jak si podle vás povede?Whitmarsh: Kimi je skvělý kluk a má super talent. Vyhrál pro McLaren 12 závodů. I když titul nezískal, v letech 2003 a 2005 mohl být klidně šampionem. Stačilo víc štěstí nebo spolehlivosti. I tak ale vyhrál dvanáct závodů.
Na jedné z tiskových konferencí, už ani nevím kde, se někdo ptal týmových šéfů, jestli by Kimiho bral do týmu. Řekl jsem jasné ano. Za tím si stojím, a jsem rád, že se vrátil. Je velmi populární a jeho návrat F1 prospěje. Teď máme v poli 6 mistrů světa najednou, to je rekord. Každý má za sebou velkou podporu svých fanoušků. Pokud bude mít Lotus dobré auto, bude dobrý i Kimi.
Radost po vítězné VC Kanady(Zdroj: Vodafone McLaren Mercedes)
Vůbec poprvé bude sezona F1 mít dvacet závodů. Navíc bude v průběhu sezony testování. Jak se dá tak nabitý kalendář zvládnout? A jaké výhody přináší návrat testování během sezony? Je to šance pro týmy, které nezvládnou vývoj vozu, aby se zlepšily?Whitmarsh: Myslím, že dvacet závodů za sezonu je absolutní maximum. Víc závodů by pro týmy, a hlavně pro mechaniky, bylo moc. Museli bychom to dělat jako v NASCAR, kde je 30 závodů za sezonu samozřejmostí. To by teď, když se snažíme co nejvíc omezit náklady, nebylo ideálním řešením. Ale loňskou sezonu o 19 závodech jsme zvládli, jeden navíc nebude problém.
V sezoně 2011 jsme měli čtyři předsezonní testy a ani jeden během sezony. Teď budou tři a během sezony jeden. Nemyslím si, že to něco změní, abych byl upřímný. Před pár lety jsme testovali před každým závodem. Někdy dokonce na dvou místech ve stejný čas. Tohle a jeden test během sezony, to je trochu rozdíl.
Stále jste ředitelem FOTA. Jak vnímáte odchod Red Bullu a Ferrari z asociace?Whitmarsh: FOTA během své krátké historie dokázala hodně. Bez podpory Red Bullu a Ferrari ve dnech jejího vzniku by to nikdy nedokázala. Navíc, jejím prvním prezidentem byl Luca di Montezemolo z Ferrari. Vztahy mezi McLarenem, Ferrari a Red Bullem jsou stále velmi dobré.
Helmut Marko, poradce Red Bullu, nedávno prohlásil, že úspěchy Red Bullu více semkly Ferrari a McLaren. Může to odchod italského týmu z FOTA ovlivnit?Whitmarsh: Jak už jsem řekl, Luca di Montezemolo byl prvním ředitelem FOTA. Byl velmi efektivní. Ohromně přispěl ke vzniku asociace. Nyní, po třech letech, se dá říct, že Ferrari a McLaren nikdy neměly tak vřelé vztahy.
Samozřejmě, pořád jsme soupeři. To je přirozené a má to tak být. Všichni v týmu jsou ohromně motivování touhou porazit ty druhé. Formule 1 je sport, ale také byznys. To ale neznamená, že nemůžeme spolupracovat. A to platí pro všechny týmy, i ty, které jsou momentálně mimo FOTA. S ostatními udržujeme vřelé vztahy a platí to i pro Christiana Hornera (Red Bull) a Stefana Domenicaliho (Ferrari).
Kimi Räikkönen, ještě v barvách McLarenu (2005)(Zdroj: McLaren)
Dobře, vraťme se ještě k sezoně 2012. V loňském roce byl McLaren druhý. Co chcete obětovat pro zisk prvního místa?Whitmarsh: Obětovat není to správné slovo. Každý tu pracuje jak jen to jde, abychom dosáhli prvního místa. I když to samozřejmě znamená přinášet osobní oběti. Ale nemyslím, že naši lidé to tak vidí. Všichni jsou neuvěřitelně motivovaní. Za 46 let existence týmu jsme vyhráli 20 světových šampionátů. Věřte mi, máme v úmyslu přidat další.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.