McLaren v předchozích dvou sezonách sice porazil své odvěké rivaly od Ferrari, nicméně stále je tím druhým týmem. McLaren by samozřejmě rád v roce 2012 postoupil o krok výše. Kdo by tedy byl lepší na rozhovor než testovací a záložní jezdec týmu, Gary Paffett, který se rozmluvil pro GPUpdate.net.
Měl jste dobré Vánoce?Ano, ano, byly to krásné Vánoce. Sezóna se zdá být delší a delší, když v továrně nepřestáváme tvrdě pracovat do prosince. Čas do Vánoc pak není moc dlouhý, ale přestávka mezi Vánoci a Novým rokem je dobrá k odpočinutí, dobijete baterie a připravíte se na novou sezonu.
Je pro vás jako pro profesionálního sportovce těžké vyvarovat všech těch dobrot, co se na Vánoce jí?Trochu, ale musíte být rozumní. Musíte si to užít a dát si pořádnou velkou pečeni na Štědrý den a tak dále, ale myslím, že je to celé o tom, že vypustíte všechny ty čokolády a cukroví - jsou to zabijáci!
Teď už máme leden, jak jdou věci v McLarenu?Je vždy velmi těžké něco říci, protože jsme si stanovili určité cíle. Může se stát, že je splníte a pak přijedete na první test a nebudete nikde. Takže jsme docela spokojení s tím, jak věci jdou, progres je docela dobrý a auto už máme na simulátoru v rozdílných fázích několik měsíců. Takže máme docela dobrou představu, jaké bude. Vypadá to dobře.
Myslím si, že teď docela spokojení, pozitivní a jen čekáme, až se auto dostane na trať, abychom viděli, jak na tom jsme a kde se můžeme zlepšovat. Musíme ještě udělat hodně na vývoji, ale už se blížíme našemu prvnímu závodnímu balíčku. Pak samozřejmě přijdou velká vylepšení pro evropskou část sezony - ale můžu říct, že vše to jde dobře.
Gary v McLarenu MP4-25 ve Valencii(foto: McLaren Mercedes)
Trávil jste hodně času s Lewisem a Jensonem?Ne, ani ne. Viděli jsme se koncem roku na předávání cen a dalších podobných akcích, kde si můžete jen rychle popovídat. Asi se neuvidíme až do představení auta, možná na simulátoru nebo na meetingu ve Wokingu. Po sezoně si většinou chce každý jít svou cestou, často za rodinami. Myslím, že každý se na pár týdnů snaží zapomenout na závodění.
Od července 2011 je McLaren technickým partnerem týmu Marussia Virgin. Zahrnuje to také věci jako je zpětná vazba od jezdců nebo je to výhradně technická dohoda?Abych byl upřímný, tak o tom moc nevím, což tedy zjevně znamená, že to nezahrnuje zpětnou vazbu od jezdců (smích). Je zde určitě technická spolupráce s Marussií, ale žádný z jezdců není do tohoto projektu zahrnut. Takže se jedná pouze o technickou podporu.
Když se podíváme zpět na rok 2011, tak poslední test v Barceloně byl pro McLaren velmi špatným a neujeli jste vlastně celou závodní vzdálenost až do Melbourne. Bylo to to, na co jste se teď zaměřili?Ohledně designu výfuků jsmě měli určité ambice, na kterých jsme hodně tvrdě pracovali. Bylo zde hodně nápadů, ale byl to největší zdroj přítlaku auta, takže jsme měli velmi ambiciózní nápady. Během celé zimy to vypadalo jako dobrý nápad a pak, když jsme se dostali do testů se všemi ostatními, to nefungovalo. Myslím, že to byl případ toho, že naši inženýři byli možná s určitými věcmi až moc ambiciózní. Vrátili jsme se k něčemu, co jsme tak trochu znali a co nakonec bylo dobré a úspěšné.
Jak jste řekli, před prvním závodem jsme neodjeli nic, co by se blížilo závodní vzdálenosti. Myslím, že po pátečním tréninku v Melbourne jsme věděli, že jsme dosáhli dobré výkonnosti nebo že jsme někde kolem ní, ale nevěděli jsme, jestli budeme moci dojet až do konce závodu. Celý výfukový systém byl vcelku nový a bez toho, aniž bychom ho vyzkoušeli na vzdálenosti závodu, to bylo velmi těžké.
Takže si myslím, že náš původní návrh ohledně výfuků byl špatný a prostě nefungoval. Ukázalo to však, že jsme jako tým schopni to kompletně změnit před prvním závodem a že to přínáší výsledky.
V předchozích letech se občas stalo, že byl nový McLaren buď pomalý nebo nespolehlivý (a nebo obojí) v prvním závodu. Můžete nějak změřit, jak rychlé a spolehlivé bude nové auto ze začátku roku 2012?(smích) Moc bych si přál, abychom věděli, jak to změřit. OK, v roce 2009 a vloni jsme startovali s autem, které nebylo konkurenceschopné, zvláště v testech. Ale myslím si, že největší věcí bylo, že zde byly velké změny v pravidlech, byl zde kompletně odlišný koncept designu.
V roce 2009 to možná bylo trochu horší...hodně lidí mělo dvojité difuzory, nebyli jsme jediní. Vloni to bylo trochu jiné, byl zde problém s výfuky, ale jak jsme to vyřešili, tak už bylo auto konkurenceschopné - šasi a všechno ostatní. Pravidla zůstávají pro letošek docela stejná, takže si myslím, že na tom možná a snad budeme lépe.
Je vítězství v prvním závodu realistický cíl?Ano, určitě. Nevím, proč by nemělo být. Po většinu roku 2011 jsme měli hodně konkurenceschopné auto. Red Bull měl na nás většinu sezony menší náskok, ale ke konci sezony to bylo dobré, hodně jsme na to tlačili. Takže naším cílem je bojovat o vítězství v Melbourne.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.