McLaren v předchozích dvou sezonách sice porazil své odvěké rivaly od Ferrari, nicméně stále je tím druhým týmem. McLaren by samozřejmě rád v roce 2012 postoupil o krok výše. Kdo by tedy byl lepší na rozhovor než testovací a záložní jezdec týmu, Gary Paffett, který se rozmluvil pro GPUpdate.net.
Měl jste dobré Vánoce?Ano, ano, byly to krásné Vánoce. Sezóna se zdá být delší a delší, když v továrně nepřestáváme tvrdě pracovat do prosince. Čas do Vánoc pak není moc dlouhý, ale přestávka mezi Vánoci a Novým rokem je dobrá k odpočinutí, dobijete baterie a připravíte se na novou sezonu.
Je pro vás jako pro profesionálního sportovce těžké vyvarovat všech těch dobrot, co se na Vánoce jí?Trochu, ale musíte být rozumní. Musíte si to užít a dát si pořádnou velkou pečeni na Štědrý den a tak dále, ale myslím, že je to celé o tom, že vypustíte všechny ty čokolády a cukroví - jsou to zabijáci!
Teď už máme leden, jak jdou věci v McLarenu?Je vždy velmi těžké něco říci, protože jsme si stanovili určité cíle. Může se stát, že je splníte a pak přijedete na první test a nebudete nikde. Takže jsme docela spokojení s tím, jak věci jdou, progres je docela dobrý a auto už máme na simulátoru v rozdílných fázích několik měsíců. Takže máme docela dobrou představu, jaké bude. Vypadá to dobře.
Myslím si, že teď docela spokojení, pozitivní a jen čekáme, až se auto dostane na trať, abychom viděli, jak na tom jsme a kde se můžeme zlepšovat. Musíme ještě udělat hodně na vývoji, ale už se blížíme našemu prvnímu závodnímu balíčku. Pak samozřejmě přijdou velká vylepšení pro evropskou část sezony - ale můžu říct, že vše to jde dobře.
Gary v McLarenu MP4-25 ve Valencii(foto: McLaren Mercedes)
Trávil jste hodně času s Lewisem a Jensonem?Ne, ani ne. Viděli jsme se koncem roku na předávání cen a dalších podobných akcích, kde si můžete jen rychle popovídat. Asi se neuvidíme až do představení auta, možná na simulátoru nebo na meetingu ve Wokingu. Po sezoně si většinou chce každý jít svou cestou, často za rodinami. Myslím, že každý se na pár týdnů snaží zapomenout na závodění.
Od července 2011 je McLaren technickým partnerem týmu Marussia Virgin. Zahrnuje to také věci jako je zpětná vazba od jezdců nebo je to výhradně technická dohoda?Abych byl upřímný, tak o tom moc nevím, což tedy zjevně znamená, že to nezahrnuje zpětnou vazbu od jezdců (smích). Je zde určitě technická spolupráce s Marussií, ale žádný z jezdců není do tohoto projektu zahrnut. Takže se jedná pouze o technickou podporu.
Když se podíváme zpět na rok 2011, tak poslední test v Barceloně byl pro McLaren velmi špatným a neujeli jste vlastně celou závodní vzdálenost až do Melbourne. Bylo to to, na co jste se teď zaměřili?Ohledně designu výfuků jsmě měli určité ambice, na kterých jsme hodně tvrdě pracovali. Bylo zde hodně nápadů, ale byl to největší zdroj přítlaku auta, takže jsme měli velmi ambiciózní nápady. Během celé zimy to vypadalo jako dobrý nápad a pak, když jsme se dostali do testů se všemi ostatními, to nefungovalo. Myslím, že to byl případ toho, že naši inženýři byli možná s určitými věcmi až moc ambiciózní. Vrátili jsme se k něčemu, co jsme tak trochu znali a co nakonec bylo dobré a úspěšné.
Jak jste řekli, před prvním závodem jsme neodjeli nic, co by se blížilo závodní vzdálenosti. Myslím, že po pátečním tréninku v Melbourne jsme věděli, že jsme dosáhli dobré výkonnosti nebo že jsme někde kolem ní, ale nevěděli jsme, jestli budeme moci dojet až do konce závodu. Celý výfukový systém byl vcelku nový a bez toho, aniž bychom ho vyzkoušeli na vzdálenosti závodu, to bylo velmi těžké.
Takže si myslím, že náš původní návrh ohledně výfuků byl špatný a prostě nefungoval. Ukázalo to však, že jsme jako tým schopni to kompletně změnit před prvním závodem a že to přínáší výsledky.
V předchozích letech se občas stalo, že byl nový McLaren buď pomalý nebo nespolehlivý (a nebo obojí) v prvním závodu. Můžete nějak změřit, jak rychlé a spolehlivé bude nové auto ze začátku roku 2012?(smích) Moc bych si přál, abychom věděli, jak to změřit. OK, v roce 2009 a vloni jsme startovali s autem, které nebylo konkurenceschopné, zvláště v testech. Ale myslím si, že největší věcí bylo, že zde byly velké změny v pravidlech, byl zde kompletně odlišný koncept designu.
V roce 2009 to možná bylo trochu horší...hodně lidí mělo dvojité difuzory, nebyli jsme jediní. Vloni to bylo trochu jiné, byl zde problém s výfuky, ale jak jsme to vyřešili, tak už bylo auto konkurenceschopné - šasi a všechno ostatní. Pravidla zůstávají pro letošek docela stejná, takže si myslím, že na tom možná a snad budeme lépe.
Je vítězství v prvním závodu realistický cíl?Ano, určitě. Nevím, proč by nemělo být. Po většinu roku 2011 jsme měli hodně konkurenceschopné auto. Red Bull měl na nás většinu sezony menší náskok, ale ke konci sezony to bylo dobré, hodně jsme na to tlačili. Takže naším cílem je bojovat o vítězství v Melbourne.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.