Finský pilot Heikki Kovalainen je v paddocku oblíbenou osobností. Včera završil 30 let a oficiální server Formule 1 s ním zveřejnil rozhovor. Který okruh je jeho nejoblíbenější? Kterou inovaci by rád viděl zpět v F1 či koho by si vybral, pokud by byl šéfem týmu?
Kdyby sis musel vybrat nový městský okruh pro závod F1 - které město by sis ve světě vybral a proč?Rozhodně Helsinky. A než něco řeknete, pouze dodám, že to nemá nic společné s tím, že pocházím z Finska. Zkrátka si myslím, že se jedná o skvělé mezinárodní město. Závod v něm by byl určitě úžasný a party by byly lepší, než kdekoliv jinde ve světě. Zajistil bych, aby se hrál pořádný metal, včetně Nightwish. Možná by to nebyla normální hudba pro party, ale přinejmenším mě by se líbila. Jo, a muselo by se jet v zimě, na pneumatikách s hroty.
Pokud by sis mohl vybrat někoho z bývalých mistrů světa za svého týmového kolegu, kdo by to byl a proč?Kimiho [Räikkönena]. Domnívám se, že s Kimim bychom si užili spoustu legrace, jak na trati, tak I mimo ní. A mohli bychom mezi sebou hovořit finsky a inženýři by nám nerozuměli. To by mohlo být hodně zábavné.
V minulosti se v F1 objevilo hodně novinek - přísavný efekt, aktivní zavěšení, přeplňování motorů, šestikolky, atd. Pokud by se mohla zavést jedna z bývalých inovací, kterou by sis vybral a proč?Desetiválcové motory. Mě ostatní inovace moc neznepokojují, ale zvuk V10 při plném plynu byl tak skvělý, že bych je chtěl znovu vídávat.
Kterou novinku bys rád viděl v budoucnosti?Opravdu si nemyslím, že teď potřebujeme něco měnit. Jako pilot vždy chcete mít více výkonu a přilnavosti. Je vám vcelku jedno, kde se to vezme, chcete jen jezdit tvrději a rychleji, takže mi koukejte dát něco, co by mě uspokojilo.
Pokud bys po zbytek svého života mohl jezdit na jediném okruhu – který ze současných či minulých z celého světa by sis vybral?Vybral bych si Suzuku. Je to pořádný okruh, který prověřuje piloty i auta. První sektor od zatáčky č. 1 až po zatáčku č. 7 je mou nejoblíbenější sekvencí zatáček v celé sezóně. Musíte do toho jít naplno hned od počátku, najíždět si a udržovat výkon, jinak ztrácíte čas. Tak by měl vypadat opravdový okruh – stoupání, pořádné rychlé zatáčky, hluboce vášniví a dobře informovaní fanoušci a skutečný závod. Miluji to.
Maserati, Alfa Romeo, Tyrrell, March - to jsou některé týmy, které opustili F1. Za který bývalý tým bys jezdil nejraději a proč?Nyní jezdím za jediné jméno, za které jsem vždy chtěl jezdit. Upřímně to však není pouze o jménu, ale o tom, jak tým přistupuje k závodění. A myslím si, že to děláme správně.
Kdybys měl navrhnout nový okruh pro F1 a mohl dát dohromady všechny své oblíbené zatáčky z ostatních světových okruhů - které tři bys do něj chtěl zahrnout nejvíce a proč?Nedokázal bych vybrat jen tři, ale řekl bych, že Esíčka ze Suzuky, Becketts ze Silverstone a zřejmě Eau Rouge. Eau Rouge není takovou výzvou, jakou bývalo, ale Suzuka a Becketts jsou stále velmi náročné, ty bych tedy bral určitě.
Kdyby ses mohl vrátit v čase a závodit v F1 v kterékoliv dekádě od 50. do 90. let, kterou by sis vybral a proč?Obecně mám v životě raději moderní věci, vybral bych si tedy zřejmě současnost. Není to o bezpečnosti, kouzelné atmosféře či něčím podobným, ale tím, že auta jsou nyní tak rychlá a vyžadují tolik odhodlanosti, abyste z nich dostali to nejlepší. Stále jsou nebezpečná, i když je ta míre nižší. Zní úžasně a skvěle se řídí.
Které ze současných pravidel F1 bys nejraději změnil a proč?Není nic, co bych opravdu chtěl změnit. Pravidla odpovídají době, v níž závodíme, podle mě jsou tedy celkem správná.
Které dva piloty z odlišných období bys viděl nejraději proti sobě závodit?Miku Häkkinena a Ayrtona Sennu. Vím, že se jejich životy překrývali, ale na vrcholu kariéry si to spolu nerozdali. Myslím, že Ayrton by měl s Mikou v jeho době co dělat. Bylo by úžasné to sledovat.
Kdybys byl šéfem týmu, kterého ze současných pilotů by sis vybral do svého týmu (krom sebe a svého týmového kolegy)?Bral bych Fernanda Alonsa.
Pouze 19 světových závodních okruhů tvoří letošní kalendář Formule 1. Kdybys mohl jeden přidat, který by to byl a proč?Haha! Ahvenisto ve Finsku nebo Kemoru, také ve Finsku. Zjistěte si sami, proč. A když už nic z těch dvou, pak Oulton Park nebo dlouhý okruh v Brands Hatch. Vlastně bych bral Oulton Park. Bylo by to šílené. Nevím, je to tak skvělý nápad s moderními vozy F1. Byl oby to tak nebezpečné, ale ten úsek mezi Druids a Lodge s tím velkým skokem uprostřed, to by bylo více než náročné. Pokud byste tam vylétli, měli byste zaděláno na problém. Za pokoukání by to však stálo.
Pokud bys pořádal party a mohl pozvat lidi z motosportu - z minulosti či současnosti - koho bys přizval?Určitě Kimiho. Bez Kimiho není party. Když máte Kimiho, pak také musíte mít Eddieho Irvina. A samozřejmě Tonyho Fernandese. Tito tři by se o party už postarali, nikoho jiného by už nepotřebovali. A čtvrtý? Má přítelkyně Catherine [Hyde].
Kdybys měl šanci se svézt v kterémkoliv z legendárních vozů F1 z minulosti (krom těch vyrobených vlastním týmem), který by sis vybral?Letošní Red Bull (smích).
Ve většině motorhomů chybí nástřešní bazén, bowlingová dráha či otočný suši bar. Kdybys mohl přidat něco navíc do motorhomu týmu, co by to bylo?Saunu. Samozřejmě. Co jiného by si Fin mohl přát?
Právě jsi vyhrál titul mistra světa - kam bys to zašel oslavit a jaké jídlo by sis vybral?Odjel bych na sever Finska a uspořádal pořádnou party uprostřed lesů v zimě. To by byla oslava!
© Foto: Team Lotus
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.