Finský pilot Heikki Kovalainen je v paddocku oblíbenou osobností. Včera završil 30 let a oficiální server Formule 1 s ním zveřejnil rozhovor. Který okruh je jeho nejoblíbenější? Kterou inovaci by rád viděl zpět v F1 či koho by si vybral, pokud by byl šéfem týmu?
Kdyby sis musel vybrat nový městský okruh pro závod F1 - které město by sis ve světě vybral a proč?Rozhodně Helsinky. A než něco řeknete, pouze dodám, že to nemá nic společné s tím, že pocházím z Finska. Zkrátka si myslím, že se jedná o skvělé mezinárodní město. Závod v něm by byl určitě úžasný a party by byly lepší, než kdekoliv jinde ve světě. Zajistil bych, aby se hrál pořádný metal, včetně Nightwish. Možná by to nebyla normální hudba pro party, ale přinejmenším mě by se líbila. Jo, a muselo by se jet v zimě, na pneumatikách s hroty.
Pokud by sis mohl vybrat někoho z bývalých mistrů světa za svého týmového kolegu, kdo by to byl a proč?Kimiho [Räikkönena]. Domnívám se, že s Kimim bychom si užili spoustu legrace, jak na trati, tak I mimo ní. A mohli bychom mezi sebou hovořit finsky a inženýři by nám nerozuměli. To by mohlo být hodně zábavné.
V minulosti se v F1 objevilo hodně novinek - přísavný efekt, aktivní zavěšení, přeplňování motorů, šestikolky, atd. Pokud by se mohla zavést jedna z bývalých inovací, kterou by sis vybral a proč?Desetiválcové motory. Mě ostatní inovace moc neznepokojují, ale zvuk V10 při plném plynu byl tak skvělý, že bych je chtěl znovu vídávat.
Kterou novinku bys rád viděl v budoucnosti?Opravdu si nemyslím, že teď potřebujeme něco měnit. Jako pilot vždy chcete mít více výkonu a přilnavosti. Je vám vcelku jedno, kde se to vezme, chcete jen jezdit tvrději a rychleji, takže mi koukejte dát něco, co by mě uspokojilo.
Pokud bys po zbytek svého života mohl jezdit na jediném okruhu – který ze současných či minulých z celého světa by sis vybral?Vybral bych si Suzuku. Je to pořádný okruh, který prověřuje piloty i auta. První sektor od zatáčky č. 1 až po zatáčku č. 7 je mou nejoblíbenější sekvencí zatáček v celé sezóně. Musíte do toho jít naplno hned od počátku, najíždět si a udržovat výkon, jinak ztrácíte čas. Tak by měl vypadat opravdový okruh – stoupání, pořádné rychlé zatáčky, hluboce vášniví a dobře informovaní fanoušci a skutečný závod. Miluji to.
Maserati, Alfa Romeo, Tyrrell, March - to jsou některé týmy, které opustili F1. Za který bývalý tým bys jezdil nejraději a proč?Nyní jezdím za jediné jméno, za které jsem vždy chtěl jezdit. Upřímně to však není pouze o jménu, ale o tom, jak tým přistupuje k závodění. A myslím si, že to děláme správně.
Kdybys měl navrhnout nový okruh pro F1 a mohl dát dohromady všechny své oblíbené zatáčky z ostatních světových okruhů - které tři bys do něj chtěl zahrnout nejvíce a proč?Nedokázal bych vybrat jen tři, ale řekl bych, že Esíčka ze Suzuky, Becketts ze Silverstone a zřejmě Eau Rouge. Eau Rouge není takovou výzvou, jakou bývalo, ale Suzuka a Becketts jsou stále velmi náročné, ty bych tedy bral určitě.
Kdyby ses mohl vrátit v čase a závodit v F1 v kterékoliv dekádě od 50. do 90. let, kterou by sis vybral a proč?Obecně mám v životě raději moderní věci, vybral bych si tedy zřejmě současnost. Není to o bezpečnosti, kouzelné atmosféře či něčím podobným, ale tím, že auta jsou nyní tak rychlá a vyžadují tolik odhodlanosti, abyste z nich dostali to nejlepší. Stále jsou nebezpečná, i když je ta míre nižší. Zní úžasně a skvěle se řídí.
Které ze současných pravidel F1 bys nejraději změnil a proč?Není nic, co bych opravdu chtěl změnit. Pravidla odpovídají době, v níž závodíme, podle mě jsou tedy celkem správná.
Které dva piloty z odlišných období bys viděl nejraději proti sobě závodit?Miku Häkkinena a Ayrtona Sennu. Vím, že se jejich životy překrývali, ale na vrcholu kariéry si to spolu nerozdali. Myslím, že Ayrton by měl s Mikou v jeho době co dělat. Bylo by úžasné to sledovat.
Kdybys byl šéfem týmu, kterého ze současných pilotů by sis vybral do svého týmu (krom sebe a svého týmového kolegy)?Bral bych Fernanda Alonsa.
Pouze 19 světových závodních okruhů tvoří letošní kalendář Formule 1. Kdybys mohl jeden přidat, který by to byl a proč?Haha! Ahvenisto ve Finsku nebo Kemoru, také ve Finsku. Zjistěte si sami, proč. A když už nic z těch dvou, pak Oulton Park nebo dlouhý okruh v Brands Hatch. Vlastně bych bral Oulton Park. Bylo by to šílené. Nevím, je to tak skvělý nápad s moderními vozy F1. Byl oby to tak nebezpečné, ale ten úsek mezi Druids a Lodge s tím velkým skokem uprostřed, to by bylo více než náročné. Pokud byste tam vylétli, měli byste zaděláno na problém. Za pokoukání by to však stálo.
Pokud bys pořádal party a mohl pozvat lidi z motosportu - z minulosti či současnosti - koho bys přizval?Určitě Kimiho. Bez Kimiho není party. Když máte Kimiho, pak také musíte mít Eddieho Irvina. A samozřejmě Tonyho Fernandese. Tito tři by se o party už postarali, nikoho jiného by už nepotřebovali. A čtvrtý? Má přítelkyně Catherine [Hyde].
Kdybys měl šanci se svézt v kterémkoliv z legendárních vozů F1 z minulosti (krom těch vyrobených vlastním týmem), který by sis vybral?Letošní Red Bull (smích).
Ve většině motorhomů chybí nástřešní bazén, bowlingová dráha či otočný suši bar. Kdybys mohl přidat něco navíc do motorhomu týmu, co by to bylo?Saunu. Samozřejmě. Co jiného by si Fin mohl přát?
Právě jsi vyhrál titul mistra světa - kam bys to zašel oslavit a jaké jídlo by sis vybral?Odjel bych na sever Finska a uspořádal pořádnou party uprostřed lesů v zimě. To by byla oslava!
© Foto: Team Lotus
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.