Šňůra neuspokojivých výkonů Williams pokračovala i v Suzuce bez Sama Michaela, ale s nově povýšeným Markem Gillanem do role hlavního provozního inženýra. Pastor Maldonado byl v cíli klasifikován na 14., Rubens Barrichello na 17. místě. S čím se Williams minulý víkend potýkal?
Jak bys shrnul výkonnost vozu FW33 v Suzuce?Mark Gillan: Nikdo v týmu není se současnou výkonností FW33 spokojený a víkendový závod v Suzuce nebyl výjimkou. Bylo to můj první závod, kdy jsem na trati šéfoval a rád bych celému závodnímu týmu poděkoval za vynikající úsilí a odhodlání, které projevovali po celý víkend.
Žádný z vozů nedokončil jízdy plánované na pátek. Jak to ovlivnilo zbytek závodního víkendu?MG: Měli jsme v prvním a druhém tréninku pár problémů, které narušily náš testovací program a znemožnily nám testování několika aerodynamických novinek. Získali jsme však informace o dalších testovacích prvcích, které využijeme ve vývojovém procesu jak pro letošní auto, tak i pro příští FW34.
Jak vážné bylo opotřebení pneumatik v Suzuce?MG: Opotřebení a degradace středně-tvrdých a obzvlášť měkkých pneumatik byli velmi důležité během víkendových příprav na závod a safety-car sehrál významnou úlohu v tom, jak týmy přizpůsobovaly své strategie.
Rubens Barrichello v Suzuce těsně před svým kolegou Pastorem Maldonadem(foto: AT&T Williams)
Oba piloti přišli na startu o pozice. Měli nějaký technický problém při rozjezdu?MG: Rubens přišel o tři a Pastor o dvě místa. Rubens startoval na měkčí sadě z čisté strany roštu opravdu měl problém, který jsme nyní pochopili. Pastor startoval na středně-tvrdých pneumatikách ze špinavé strany, neměl problém.
Jak ovlivnil výjezd safety-caru ve 24. kole Rubensův a Pastorův závod?MG: Povolali jsme Rubense k zastávce v prvním kole safety-caru, protože by stejně stavěl, akorát ztratil nějaký čas za Kobajašim na tvrdších pneumatikách, když safety-car zajel do boxů. Pomalou zastávkou jsme přišli o místo vůči Rosbergovi.
Pastor startoval do závodu s dvouzastávkovou strategií a nejprve jsme ho nechali po výjezdu safety-caru na dráze v pokusu o získání pozic na dráze, jenže se ve 24. kole ukázalo, že to nefunguje a povolali jsme ho do boxů, přičemž přišel o dvě místa.
Williamsy na startovním roštu (foto: AT&T Williams)
Pastor zajel úplně stejné nejrychlejší kolo jako Lewis Hamilton - 1:37,645. Je to pro vás povzbuzením?MG: Pastorovo vyvážení v závodě na měkkých pneumatikách při menším množství paliva v posledním stintu bylo dobré, ale spíše to jasně poukazuje na to, že celková rychlost vozu se musí dramaticky zlepšit - a na tom usilovně pracujeme. Nezlepší se to přes noc, ale naším cílem pro zbytek této a příští sezónu jsou neustálé pokroky a integrace lepších procesů.
Na řadě je tento víkend Korea. V co doufáte v Jeongamu?MG: Musíme položit základy bezproblémového víkendu a poskytnou oběma pilotům maximální čas na dráze, aby pomohli s optimalizací vozu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.