O výkonu Bruna Senny v Belgii, aerodynamice a přípravách Renaultu na Velkou cenu Itálie hovoří technický ředitel Renaultu James Allison.
Jak si v Belgii vedl Bruno?James Allison: Nemyslím si, že někdo potřebuje informace zevnitř týmu, aby věděl, že Bruno prožil mimořádný víkend. Současná pravidla staví do cesty pilotům nastupujícím do rozjeté sezóny velkou překážku, protože nemají možnost se dostat do formy mimo stresujícího prostředí na testovací trati. Bruno navíc musel absolvovat svůj debut ve Spa - na trati, která rozhodně odděluje chlapy od kluků. V kvalifikaci musel nakonec zvládnout výjimečně obtížné podmínky na dráze. Vzhledem k těmto výzvám bylo sedmé místo na roštu fantastickým výsledkem v jakémkoliv srovnání.
Vím, že si Bruno hodně vyčítal kolizi v první zatáčce závodu, z mého pohledu to však byla pochopitelná chyba - poprvé jel s R31 plnou paliva obklopen soupeři, kteří již měli odjeto 11 závodů ve své sezóně. Poté v závodě prokazoval velmi dobrou rychlost a těším se, až bude znovu ve voze.
Jaký dopad měly na vůz vylepšení?JA: Ve Spa jsme se zdáli být mnohem rychlejší než v předchozích velkých cenách. Žádný z pilotů neměl nenarušený závod, ale rychlostí měl vůz na 5. - 6. místo, pokud by absolvoval volnější jízdu. Jestli se nám podařil obrat, to budeme s jistotou vědět až po několika závodech, jsem ale povzbuzený tím, že to s naší konkurenceschopností - ať už na mokrých, suchých či přechodných gumách - vypadalo o víkendu lépe. V předchozích závodech jsme se za mokra potýkali s velmi slabou výkonností. Lepší forma ve Spa díky novým dílům mě naplňuje důvěrou, že dobré výkony budeme podávat také na dalších okruzích.
Monza je hodně specifický okruh kalendáře - jaké změny budou na voze?JA: Podobně jako všichni budeme mít balík pro nízký přítlak (menší přední a zadní křídla). Rovněž přivezeme vylepšenou karosérii, která nám snad pomůže stavět na zlepšení ze Spa.
Bruno Senna při svém debutu ve Spa (foto: Lotus Renault GP)
Jaký je vztah mezi přítlakem a odporem? Souvisí s menším odporem přímo také menší přítlak?JA: Na to se nedá stručně odpovědět. Je nemožné vytvářet přítlak bez tvorby odporu, ale prací aerodynamiků je získat co nejvíce přítlaku při co nejmenším odporu. Na daném okruhu všechny jsou všechny vozy na roštu nastavené na velmi podobnou úroveň odporu, ty vpředu ale přitom mají o 30 % přítlaku více než vozy vzadu.
Monza je posledním evropským závodem - jak moc budete vyvíjet vůz R31, než vstoupíme do poslední fáze zámořských závodů?JA: Máme balík vylepšení pro Monzu a potom další pro Singapur. Pak to dost omezíme, protože veškeré naše úsilí bude zaměřeno na příští rok.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.