Šéf McLarenu Martin Whitmarsh v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 hovoří o slabinách současného vozu, hodnotí své piloty a hovoří o diametrálně odlišném vývoji jejich kariér.
Martine, jste jedním ze dvou týmů, které letos vyhráli více než jeden závod. Je to uspokojující, byť vede Red Bull se šesti vítězstvími a McLaren má dvě?Martin Whitmarsh: Není to moc uspokojující. Určitě bych byl raději, kdyby to bylo opačně (smích). Samozřejmě do každého závodu jdeme s tím, že chceme vyhrát - a pár dobrých vítězství máme - ale McLarenu to nikdy nebude stačit.
Faktem u Ferrari a McLarenu je to, že když nevyhráváme, pak prožíváme náročné období. McLaren ve Formuli 1 závodí od roku 1967 a od té doby vyhrál 25 % všech závodů, takže když nevyhráváme, není nám to omlouváno, stejně jako ani u Ferrari. Když ostatní týmy nevyhrají, prochází jim, to, nám ale ne.
Nemám s tím problém. Chceme vyhrávat, a proto jsme k sobě tvrdí a samozřejmě velmi zklamaní, když se to nedaří. Dvě vítězství jsou tedy hezká, ale rádi bychom dosáhli mnohem více.
Která část auta nefunguje nejlépe?MW: Dokonalost nám schází všude. Aniž bych zacházel do technický detailů, myslím si, že Red Bull dobře využívá foukání, pro nás je to trochu nová věc, takže se to snažíme dohnat a dále vyvíjet auto. Zlepšujeme se, ale to dělají i ostatní týmy. Jedná se o nekonečný závoj ve vývoji.
Když se ohlédnete zpět za naší zimou, byli jsme katastrofální. Podařilo se nám z toho dostat řekl bych, že jsme se určitě zlepšili více, než kdokoliv jiný. A rádi bychom to udrželi.
Překvapuje vás dominance Red Bullu a trápení Ferrari s Mercedesem?MW: Nejsem překvapený. Vím, že Formule 1 prochází výkonnostními cykly. Znám Adriana [Neweyho] velmi dobře - odvádí v Red Bullu, ve velmi bohatém týmu, excelentní práci. Pokud se podíváte na Sebastiana [Vettela], udělal jedinou chybu v Kanadě, ale to bylo z jeho strany vše. Pokud se dokážete velmi dobře kvalifikovat, tak jak se mu to daří, jste v nejrychlejším vozu, vyrážíte z prvního místa a neděláte chyby, pak můžete vyhrávat závody.
My jsme měli dva nebo tři závody, kdy jsme měli nejrychlejší auto, ale nedokázali jsme se Red Bullu vyrovnat v kvalifikaci. V kvalifikaci jsme obvykle druzí nejrychlejší, někdy třetí, a někdy nejrychlejší. Byli jsme hluboce zklamáni v Monaku, tam jsme podle mě měli vyhrát, podařilo se nám to však v dalším závodě. Tak už to ale v motosportu chodí. Máme dva výborné piloty, a pokud je dostaneme do stejné pozice, v jaké je Sebastian, pak jsem si jistý, že ho mohou porazit.
Co špatného se děje s Lewisem Hamiltonem? Předvedl některé ne příliš chytré manévry a mimo dráhu byl za to kritizován.MW: Vraťme se tedy zpět. Znám Lewise od jeho 11 let. Je fenomenálním pilotem a ohromně soutěživou individualitou. Je na sebe dost přísný, když dělá chyby, a je ve všem velmi vášnivý, ne jen ve svém jízdním stylu. Rozhodně nemá rád porážky, takže to je pro něj zatím velmi těžká sezóna. Je frustrovaný z toho, že nemůže vždy bojovat na špici a upřímně - v některých z těch případů měl smůlu.
Média mu šla nevyhnutelně po krku, že je příliš agresivní, příliš takový a makový. A pak máte Niki Laudu a podobné lidi, kteří přicházejí se svými názory a jakmile se to rozpoutá, nabaluje se to dále jako sněhová koule. Vím, že Lewis je dostatečně silný a schopný na to, aby se s tím vyrovnal, zůstal soustředěný, vyvíjel auto a vyhrával závody. Lidé pak na to zapomenou, protože vítězstvím se nic nevyrovná.
Jenson Button se ve srovnání s ním zdá mnohem vyzrálejším.MW: Nesmíme zapomenout na to, že je Jenson starší, má více zkušeností a prošel velmi těžkými obdobími, takže ho kariéra učinila vyzrálejším. Někteří tvrdí, že je až příliš velký pohodář, v Kanadě však dokázal, že je na tom stále dobře: je odhodlaný a zoufale si přeje vyhrávat.
Lewisova kariéra se vyvíjela úplně jinak. Do Formule 1 pronikl v roce 2007 a na pódiu stál hned v prvních devíti závodech, což už možná nikdo nevyrovná. Mohl v první sezóně vyhrát šampionát, vyhrál ho v druhém roce a mohl i ve třetím. Nikdy tedy nezažíval situaci, ve které je nyní. On je však rychlý a poučí se. Ví, že udělal nějaké chyby, je ale pod obrovským drobnohledem.
A když vás tak lidé sledují a vystoupíte z auta plní emocí a frustrovaní - a dovolte mi být upřímní: některá média jsou velmi sympatická a chápavá, ale jiná když vidí takovou zranitelnost, snaží se přijít a využít ji. Chtějí vyvolat okamžitou vášnivou odpověď, která je dobrá pro hlavní titulky, ale ne pro Lewise.
Učí se, že někdy je lepší se držet zpátky, kousnout si do jazyka a raději neříkat, co si myslí. Víme, jak to chodí. Máte jeden rozhovor, kdy jste v klidu, pak přijde druhý, třetí a vaše emoce stoupají výše a výše a najednou řeknete něco, čeho litujete. To se letos přihodilo Lewisovi.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.