Šéf McLarenu Martin Whitmarsh v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 hovoří o slabinách současného vozu, hodnotí své piloty a hovoří o diametrálně odlišném vývoji jejich kariér.
Martine, jste jedním ze dvou týmů, které letos vyhráli více než jeden závod. Je to uspokojující, byť vede Red Bull se šesti vítězstvími a McLaren má dvě?Martin Whitmarsh: Není to moc uspokojující. Určitě bych byl raději, kdyby to bylo opačně (smích). Samozřejmě do každého závodu jdeme s tím, že chceme vyhrát - a pár dobrých vítězství máme - ale McLarenu to nikdy nebude stačit.
Faktem u Ferrari a McLarenu je to, že když nevyhráváme, pak prožíváme náročné období. McLaren ve Formuli 1 závodí od roku 1967 a od té doby vyhrál 25 % všech závodů, takže když nevyhráváme, není nám to omlouváno, stejně jako ani u Ferrari. Když ostatní týmy nevyhrají, prochází jim, to, nám ale ne.
Nemám s tím problém. Chceme vyhrávat, a proto jsme k sobě tvrdí a samozřejmě velmi zklamaní, když se to nedaří. Dvě vítězství jsou tedy hezká, ale rádi bychom dosáhli mnohem více.
Která část auta nefunguje nejlépe?MW: Dokonalost nám schází všude. Aniž bych zacházel do technický detailů, myslím si, že Red Bull dobře využívá foukání, pro nás je to trochu nová věc, takže se to snažíme dohnat a dále vyvíjet auto. Zlepšujeme se, ale to dělají i ostatní týmy. Jedná se o nekonečný závoj ve vývoji.
Když se ohlédnete zpět za naší zimou, byli jsme katastrofální. Podařilo se nám z toho dostat řekl bych, že jsme se určitě zlepšili více, než kdokoliv jiný. A rádi bychom to udrželi.
Překvapuje vás dominance Red Bullu a trápení Ferrari s Mercedesem?MW: Nejsem překvapený. Vím, že Formule 1 prochází výkonnostními cykly. Znám Adriana [Neweyho] velmi dobře - odvádí v Red Bullu, ve velmi bohatém týmu, excelentní práci. Pokud se podíváte na Sebastiana [Vettela], udělal jedinou chybu v Kanadě, ale to bylo z jeho strany vše. Pokud se dokážete velmi dobře kvalifikovat, tak jak se mu to daří, jste v nejrychlejším vozu, vyrážíte z prvního místa a neděláte chyby, pak můžete vyhrávat závody.
My jsme měli dva nebo tři závody, kdy jsme měli nejrychlejší auto, ale nedokázali jsme se Red Bullu vyrovnat v kvalifikaci. V kvalifikaci jsme obvykle druzí nejrychlejší, někdy třetí, a někdy nejrychlejší. Byli jsme hluboce zklamáni v Monaku, tam jsme podle mě měli vyhrát, podařilo se nám to však v dalším závodě. Tak už to ale v motosportu chodí. Máme dva výborné piloty, a pokud je dostaneme do stejné pozice, v jaké je Sebastian, pak jsem si jistý, že ho mohou porazit.
Co špatného se děje s Lewisem Hamiltonem? Předvedl některé ne příliš chytré manévry a mimo dráhu byl za to kritizován.MW: Vraťme se tedy zpět. Znám Lewise od jeho 11 let. Je fenomenálním pilotem a ohromně soutěživou individualitou. Je na sebe dost přísný, když dělá chyby, a je ve všem velmi vášnivý, ne jen ve svém jízdním stylu. Rozhodně nemá rád porážky, takže to je pro něj zatím velmi těžká sezóna. Je frustrovaný z toho, že nemůže vždy bojovat na špici a upřímně - v některých z těch případů měl smůlu.
Média mu šla nevyhnutelně po krku, že je příliš agresivní, příliš takový a makový. A pak máte Niki Laudu a podobné lidi, kteří přicházejí se svými názory a jakmile se to rozpoutá, nabaluje se to dále jako sněhová koule. Vím, že Lewis je dostatečně silný a schopný na to, aby se s tím vyrovnal, zůstal soustředěný, vyvíjel auto a vyhrával závody. Lidé pak na to zapomenou, protože vítězstvím se nic nevyrovná.
Jenson Button se ve srovnání s ním zdá mnohem vyzrálejším.MW: Nesmíme zapomenout na to, že je Jenson starší, má více zkušeností a prošel velmi těžkými obdobími, takže ho kariéra učinila vyzrálejším. Někteří tvrdí, že je až příliš velký pohodář, v Kanadě však dokázal, že je na tom stále dobře: je odhodlaný a zoufale si přeje vyhrávat.
Lewisova kariéra se vyvíjela úplně jinak. Do Formule 1 pronikl v roce 2007 a na pódiu stál hned v prvních devíti závodech, což už možná nikdo nevyrovná. Mohl v první sezóně vyhrát šampionát, vyhrál ho v druhém roce a mohl i ve třetím. Nikdy tedy nezažíval situaci, ve které je nyní. On je však rychlý a poučí se. Ví, že udělal nějaké chyby, je ale pod obrovským drobnohledem.
A když vás tak lidé sledují a vystoupíte z auta plní emocí a frustrovaní - a dovolte mi být upřímní: některá média jsou velmi sympatická a chápavá, ale jiná když vidí takovou zranitelnost, snaží se přijít a využít ji. Chtějí vyvolat okamžitou vášnivou odpověď, která je dobrá pro hlavní titulky, ale ne pro Lewise.
Učí se, že někdy je lepší se držet zpátky, kousnout si do jazyka a raději neříkat, co si myslí. Víme, jak to chodí. Máte jeden rozhovor, kdy jste v klidu, pak přijde druhý, třetí a vaše emoce stoupají výše a výše a najednou řeknete něco, čeho litujete. To se letos přihodilo Lewisovi.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.