Šéf McLarenu Martin Whitmarsh v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 hovoří o slabinách současného vozu, hodnotí své piloty a hovoří o diametrálně odlišném vývoji jejich kariér.
Martine, jste jedním ze dvou týmů, které letos vyhráli více než jeden závod. Je to uspokojující, byť vede Red Bull se šesti vítězstvími a McLaren má dvě?Martin Whitmarsh: Není to moc uspokojující. Určitě bych byl raději, kdyby to bylo opačně (smích). Samozřejmě do každého závodu jdeme s tím, že chceme vyhrát - a pár dobrých vítězství máme - ale McLarenu to nikdy nebude stačit.
Faktem u Ferrari a McLarenu je to, že když nevyhráváme, pak prožíváme náročné období. McLaren ve Formuli 1 závodí od roku 1967 a od té doby vyhrál 25 % všech závodů, takže když nevyhráváme, není nám to omlouváno, stejně jako ani u Ferrari. Když ostatní týmy nevyhrají, prochází jim, to, nám ale ne.
Nemám s tím problém. Chceme vyhrávat, a proto jsme k sobě tvrdí a samozřejmě velmi zklamaní, když se to nedaří. Dvě vítězství jsou tedy hezká, ale rádi bychom dosáhli mnohem více.
Která část auta nefunguje nejlépe?MW: Dokonalost nám schází všude. Aniž bych zacházel do technický detailů, myslím si, že Red Bull dobře využívá foukání, pro nás je to trochu nová věc, takže se to snažíme dohnat a dále vyvíjet auto. Zlepšujeme se, ale to dělají i ostatní týmy. Jedná se o nekonečný závoj ve vývoji.
Když se ohlédnete zpět za naší zimou, byli jsme katastrofální. Podařilo se nám z toho dostat řekl bych, že jsme se určitě zlepšili více, než kdokoliv jiný. A rádi bychom to udrželi.
Překvapuje vás dominance Red Bullu a trápení Ferrari s Mercedesem?MW: Nejsem překvapený. Vím, že Formule 1 prochází výkonnostními cykly. Znám Adriana [Neweyho] velmi dobře - odvádí v Red Bullu, ve velmi bohatém týmu, excelentní práci. Pokud se podíváte na Sebastiana [Vettela], udělal jedinou chybu v Kanadě, ale to bylo z jeho strany vše. Pokud se dokážete velmi dobře kvalifikovat, tak jak se mu to daří, jste v nejrychlejším vozu, vyrážíte z prvního místa a neděláte chyby, pak můžete vyhrávat závody.
My jsme měli dva nebo tři závody, kdy jsme měli nejrychlejší auto, ale nedokázali jsme se Red Bullu vyrovnat v kvalifikaci. V kvalifikaci jsme obvykle druzí nejrychlejší, někdy třetí, a někdy nejrychlejší. Byli jsme hluboce zklamáni v Monaku, tam jsme podle mě měli vyhrát, podařilo se nám to však v dalším závodě. Tak už to ale v motosportu chodí. Máme dva výborné piloty, a pokud je dostaneme do stejné pozice, v jaké je Sebastian, pak jsem si jistý, že ho mohou porazit.
Co špatného se děje s Lewisem Hamiltonem? Předvedl některé ne příliš chytré manévry a mimo dráhu byl za to kritizován.MW: Vraťme se tedy zpět. Znám Lewise od jeho 11 let. Je fenomenálním pilotem a ohromně soutěživou individualitou. Je na sebe dost přísný, když dělá chyby, a je ve všem velmi vášnivý, ne jen ve svém jízdním stylu. Rozhodně nemá rád porážky, takže to je pro něj zatím velmi těžká sezóna. Je frustrovaný z toho, že nemůže vždy bojovat na špici a upřímně - v některých z těch případů měl smůlu.
Média mu šla nevyhnutelně po krku, že je příliš agresivní, příliš takový a makový. A pak máte Niki Laudu a podobné lidi, kteří přicházejí se svými názory a jakmile se to rozpoutá, nabaluje se to dále jako sněhová koule. Vím, že Lewis je dostatečně silný a schopný na to, aby se s tím vyrovnal, zůstal soustředěný, vyvíjel auto a vyhrával závody. Lidé pak na to zapomenou, protože vítězstvím se nic nevyrovná.
Jenson Button se ve srovnání s ním zdá mnohem vyzrálejším.MW: Nesmíme zapomenout na to, že je Jenson starší, má více zkušeností a prošel velmi těžkými obdobími, takže ho kariéra učinila vyzrálejším. Někteří tvrdí, že je až příliš velký pohodář, v Kanadě však dokázal, že je na tom stále dobře: je odhodlaný a zoufale si přeje vyhrávat.
Lewisova kariéra se vyvíjela úplně jinak. Do Formule 1 pronikl v roce 2007 a na pódiu stál hned v prvních devíti závodech, což už možná nikdo nevyrovná. Mohl v první sezóně vyhrát šampionát, vyhrál ho v druhém roce a mohl i ve třetím. Nikdy tedy nezažíval situaci, ve které je nyní. On je však rychlý a poučí se. Ví, že udělal nějaké chyby, je ale pod obrovským drobnohledem.
A když vás tak lidé sledují a vystoupíte z auta plní emocí a frustrovaní - a dovolte mi být upřímní: některá média jsou velmi sympatická a chápavá, ale jiná když vidí takovou zranitelnost, snaží se přijít a využít ji. Chtějí vyvolat okamžitou vášnivou odpověď, která je dobrá pro hlavní titulky, ale ne pro Lewise.
Učí se, že někdy je lepší se držet zpátky, kousnout si do jazyka a raději neříkat, co si myslí. Víme, jak to chodí. Máte jeden rozhovor, kdy jste v klidu, pak přijde druhý, třetí a vaše emoce stoupají výše a výše a najednou řeknete něco, čeho litujete. To se letos přihodilo Lewisovi.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.