Nové zázemí okruhu, omezení efektu výfukových plynů, to budou hlavní body zájmu během VC Velké Británie, která se jede tento víkend. O tom, jak tyto změny ovlivní Renault, promluvil James Allison, technický ředitel týmu.
Co můžeme očekávat v Silverstone?Allison: Po třech okruzích s pomalými zatáčkami bude zajímavé vrátit se na okruh se středními a rychlými zatáčkami. Jak se předpokládá, změny v pravidlech nedovolují přesně odhadnout, jak budeme na ostatní ztrácet, ale věřím, že se brzy přizpůsobíme. Mohli bychom se dostat do podobné situace jako v Barceloně, kdy bude výhodnější zůstat v garáži, než použít další měkkou sadu pneumatik v kvalifikaci.
Co je na Silverstone náročné?Allison: Je to jeden z klasických okruhů F1. V porovnání s několika předchozími okruhy nabízí několik obtížných zatáček, jak rychlých, tak pomalých, technických. Mezi těmito sekcemi jsou velké rozdíly a záleží jen na jezdci a jeho inženýrech, jak se s tím poperou. Navíc je tu typické britské počasí.
Jak trať změní úpravy, které byly nedávno provedeny?Allison: Loňské úpravy charakter trati nezměnily, i když tam byl velký hrbol uprostřed trati v místech, kde se stará trať napojuje na novou část, ale to teď zmizí. Nový komplex boxů by měl změnit čas strávený v boxech, což by mělo ovlivnit strategie. To vše se ukáže v trénincích.
Jaké to je, mít závod jen kousek od továrny?Allison: Jak jednou závodní víkend začne, je týmům jedno, že mají továrnu tak blízko, protože se soustředí jen na závod. Pro lidi z továrny je to možnost vidět vozy zblízka. Také je snažší dopravit na okruh některé díly, pokud je to potřeba.
Jak tým ovlivní omezení mapování motorů?Allison: Tyto změny nám trochu zamotaly hlavu. Ovlivní to trochu nastavení vozu.
Jaká je tedy ohledně pravidel situace?Allison: Hlavní změny jsou následující: Když pilot vůbec nesešlapuje plynový pedál, musí být ECU nastavena tak, aby se uzavřela škrticí klapka. Předtím ji bylo možné nechat otevřenou. ECU musí za této situace uzavřít přívod paliva, aby energie výfukových plynů nebyla zvyšována pomocí spalování.
Jaký dopad to bude mít na Renault v porovníní s ostatními týmy?Allison: Je složité odhadovat, jak nás která změna ovlivní. Tyto změny budou mít za následek dva efekty, ztrátu přítlaku a tím pádem i ztrátu vyvážení vozu. Všechny vozy, které toto řešení používaly, něco od obojího ztratí. Ale je možné, že nebudeme tolik ztrácet na vyvážení, protože máme výfuky před bočnicemi a ty působí hlavně na prostředek vozu, takže aerodynamické vyvážení vozu by nemělo být příliš narušeno. Pravidla omezují výfukové plyny hlavně na vjezdu do zatáčky, takže je možné, že budou vozy nedotáčivé. Uvidíme v Silverstone.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.