Formule 1 to nejsou jen jezdci, inženýři, konstruktéři, krásné modelky…ale i ti co vše zprostředkovávají a v první řadě jsou to fotografové. Pojďme se s nimi seznámit.
Tak jak se můžete dočíst na jeho stránkách, vyrůstal za zvuků motorů v uších a puchem oleje Castrol v nose. Závodní virus zdědil po svém otci, který byl fotoreportérem. On má ale úplně jiný styl, vždy bude hledat umělecký přístup, je to ten, kdo do svých obrázků dává i kus poezie… Paul-Henri Cahier.
Od doby, kdy jsi začal pracovat ve formuli 1, jak se změnil přístup médií?Až do roku 2003 jsem používal kinofilm Kodachrome, který se pokaždém závodě musel posílat do Lausanne ke zpracovaní a pak se kurýrem vracel zpět. Bylo to pomalé a drahé. Ale nadruhou stranu Kodachrome byl kouzelný… Dnes s digitální technologií je všechno instantní, přesto musím pracovat daleko tvrději a rychleji, po každém závodě záleží na rychlosti - je to boj s rychlostí. Digitální kvalita je fantastická, je naprosto skvělé prostupovat do tajů laboratoře Photoshopu.
Závodní víkend začíná ve čtvrtek a končí v neděli večer. Jaký je nejlepší okamžik na pořízení fotografie?Nejlepším okamžikem je ten na startovním roštu těsně před startem, ti lidé v kombinézách a přilbách to je to, co zůstalo stejné jako před padesáti lety. Intensita je stejná, ten sladký závan nebezpečí je stále stejný, napětí je stále stejné.
Kolik fotografií jste během své kariéry vytvořil?Řekněme, že asi tak půl milionu….
Ztratil jste někdy záběr, který jste chtěl použít?Ztratil jsem jich mnoho. Ale musíte být spokojeni s tím, co děláte. Patří to k meritu práce, je to osud. A musíme to akceptovat.
Jaká je Vaše nejoblíbenější fotografie?To je jako byste se mě zeptal, které z mých dětí je mi milejší. Je to těžké. Nemožné…Ale musím, říct, že jsem se snažil vždy být ve správný okamžik na správném místě, tak jako když jsem vytvořil fotografii Prosta a Laudy v Brands Hatch v roce 1984. Je to kouzelná fotka, jedinečná, něco podobného se mi již asi nepovde.
(Stalo se tak po havárii Palmera, kdy byl závod zastaven. Prost a Lauda, byli ve vedení a byli i první co zastavili na startovním roštu. Ze svých monopostů se vysoukali dříve, než tam dorazili ostatní. Carhier právě přecházel přes dráhu a vyfotil ten moment na poslední okénko kinofilmu).
Oficiální stránky fotografa.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.