Dobrý motor je ve Formuli 1 klíčem k úspěchu, stejně tak jako strategie jejich použití a nastavení. O tom promluvil Rob White z Renaultu, který dodává motory třem týmům.
Jsme v období, kdy hodně týmů nasazuje na své vozy úpravy, jak to ovlivňuje Renault jako dodavatele motorů?Rob White: Motory jsou zmražené, takže se nemění, ani když tým představí nějakou novinku. Jako dodavatel však máme povinnost dodávat dostatečně výkonné motory. Některé úpravy toto hodně ovlivňují, proto úzce spolupracujeme s týmy a jejich šasi abychom motory správně nastavili a vyladili.
Někdy je potřeba je znovu namapovat. Vždy je nastavíme tak, jak si myslíme, že to bude týmům vyhovovat a pak to otestujeme v naší továrně ve Viry. Úpravy jsou plánovány dlouho dopředu, takže se to dá celkem dobře naplánovat.
Změní se nějak motory pro tento závod?Rob White: V Barceloně dostanou v pátek všechny naše týmy motory, které již byly použity ve všech pátečních trénincích, protože v kvalifikacích a závodech chceme mít motory co nejčerstvější. Kvalifikaci a závod tak pojedou s novými motory, zatímco v Monaku se vrátíme k motorům, které již byly použity v Číně a Turecku.
Monako motory moc nepřetěžuje, je to krátká a pomalá trať, jede se tam je na 260 kilometrů, takže to zvládnou. Takto plánujeme se všemi týmy a zatím to vychází.
Osmiválec Renaultu pro F1
Barcelona dává motorům zabrat, Monako moc ne, jak obtížné je motory správně vyladit?Rob White: Ve skutečnosti je příprava motorů skoro stejná, na konfiguraci okruhu moc nezáleží. Testovací motor nasadíme na dyno, tam zkontrolujeme výkon a spolehlivost, a podle toho motor nastavíme. V Monaku je jiný problém, logistika je obtížná, garáže jsou těsné, navíc je tu šance, že něco pokazí pilot.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.