Jezdci Toro Rosso Jaimemu Alguersuarimu se v 19 letech splnil sen, když se stal nejmladším pilotem v historii Formule 1. Po dvou letech se v F1 stále drží a o víkendu jej čeká domácí Velká cena Španělska. Co by v F1 či v motorhomu chybí? Koho považuje za nejlepšího pilota? Na tyto a další dotazy odpovídá v rozhovoru pro server F1.com.
Kdyby sis musel vybrat nový městský okruh pro závod F1 - které město by sis ve světě vybral a proč?Mexico City. Miluji Mexiko. Musí to mít něco společného s latinsko-středozemní životní filozofií. Lidé tam jsou fantastičtí a samozřejmě hovoří španělsky. Jsou to dlouholetí fanoušci Formule 1, takže jednoho dne by rád závodil právě těm.
Pokud by sis mohl vybrat někoho z bývalých mistrů světa za svého týmového kolegu, kdo by to byl a proč?Sebastiana Vettela. Od něho se člověk může hodně naučit. Momentálně je nejlepším pilotem ve startovním poli – pokud ho dokážete porazit, pak toho můžete dosáhnout ještě více než on.
V minulosti se v F1 objevilo hodně novinek - přísavný efekt, aktivní zavěšení, přeplňování motorů, šestikolky, atd. Pokud by se mohla zavést jedna z bývalých inovací, kterou by sis vybral a proč?Silnější motor! To by bylo mým osobním přáním. Formule 1 je ale o inovacích a zavádění nových věcí, takže je těžko říci, kterým směrem by bylo nejlepší se ubírat.
Kterou novinku bys rád viděl v budoucnosti?Možná elektrické motory. Dokážu si představit, že bych jednoho dne řídil vůz Formule 1 s elektrickým pohonem. Proč ne?
Kdybys mohl po zbytek života jezdit pouze na jednom okruhu, který - ať už z minulosti či ze současnosti - by sis vybral?Suzuku. Má ty nejlepší možné úseky a mnoho různých zatáček. Je úžasná. Máte tam velmi rychlé zatáčky, dlouhé rovinky i pomalá místa. Pro piloty je skvělá.
Maserati, Alfa Romeo, Tyrrell, March - to jsou některé týmy, které opustili F1. Za který bývalý tým bys jezdil nejraději a proč?Velmi pravděpodobně Brabham. Byli vždy velmi inovativní.
Kdybys měl navrhnout nový okruh pro F1 a mohl dát dohromady všechny své oblíbené zatáčky z ostatních světových okruhů - které tři bys do něj chtěl zahrnout nejvíce a proč?Eau Rouge ze Spa, zatáčku č. 8 z Istanbul Parku a skvělou poslední zatáčku z městského okruhu ve Valencii.
Kdyby ses mohl vrátit v čase a závodit v F1 v kterékoliv dekádě od 50. do 90. let, kterou by sis vybral a proč?Já bych se vrátil nazpět možná jen o šest či sedm let. Ale jinak bych si vybral dnešek, protože nyní máme to nejbezpečnější závodění ve Formuli 1 vůbec. A momentálně v ní také jezdí několik skvělých kluků.
Které ze současných pravidel F1 bys nejraději změnil a proč?Já bych zavedl trochu více testování. Je to totiž věc, která vám pomáhá vylepšit auto a která by určitě pomohla začínajícím pilotům. Vím, že by se pro týmy zřejmě nejednalo o velmi populární změnu, ale mladíkům by se to moc zamlouvalo.
Které dva piloty z odlišných období bys viděl nejraději proti sobě závodit?Ayrtona Sennu a Alaina Prosta. Jednalo se o vrchol osobní soutěživosti skutečný střet filozofií.
Kdybys byl šéfem týmu, kterého ze současných pilotů by sis vybral do svého týmu (krom sebe a svého týmového kolegy)?Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa. Vím, že to v minulosti nefungovalo, ale nyní by to snad mohlo klapat.
Pouze 19 světových závodních okruhů tvoří letošní kalendář Formule 1. Kdybys mohl jeden přidat, který by to byl a proč?Imolu. Byla svědkem mého prvního vítězství v jednosedadlových vozech a jedná se o mou oblíbenou trať. Je velmi náročná a každé kolo cloumá vašim tělem i srdcem.
Pokud bys pořádal party a mohl pozvat lidi z motosportu - z minulosti či současnosti - koho bys přizval?Nevracel bych se do minulosti, rád bych, aby to byla velmi osobní záležitost. Vybral bych si Felipeho Massu – je mým dobrým kamarádem, Carlose Checu – španělského motocyklového závodníka, Marca Geneho a jeho bratra Jordiho.
Kdybys měl šanci se svézt v kterémkoliv z legendárních vozů F1 z minulosti, který by sis vybral?McLaren Ayrtona Senny.
Ve většině motorhomů chybí nástřešní bazén, bowlingová dráha či otočný suši bar. Kdybys mohl přidat něco navíc do motorhomu týmu, co by to bylo?Hudba. Někdy to je příliš společenské. Slyšel jsem, že kdysi v motorhomech vyhrávala hudba. Rozhodli se to zrušit, nechápu proč. Myslím, že potom by byl paddock mnohem živějším prostředím
Právě jsi vyhrál titul mistra světa - kam bys to zašel oslavit a jaké jídlo by sis vybral?Odjel bych na Ibizu, zorganizoval obrovskou party a objednal pro své hosty velkou flašku šampaňského.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.