Jezdci Toro Rosso Jaimemu Alguersuarimu se v 19 letech splnil sen, když se stal nejmladším pilotem v historii Formule 1. Po dvou letech se v F1 stále drží a o víkendu jej čeká domácí Velká cena Španělska. Co by v F1 či v motorhomu chybí? Koho považuje za nejlepšího pilota? Na tyto a další dotazy odpovídá v rozhovoru pro server F1.com.
Kdyby sis musel vybrat nový městský okruh pro závod F1 - které město by sis ve světě vybral a proč?Mexico City. Miluji Mexiko. Musí to mít něco společného s latinsko-středozemní životní filozofií. Lidé tam jsou fantastičtí a samozřejmě hovoří španělsky. Jsou to dlouholetí fanoušci Formule 1, takže jednoho dne by rád závodil právě těm.
Pokud by sis mohl vybrat někoho z bývalých mistrů světa za svého týmového kolegu, kdo by to byl a proč?Sebastiana Vettela. Od něho se člověk může hodně naučit. Momentálně je nejlepším pilotem ve startovním poli – pokud ho dokážete porazit, pak toho můžete dosáhnout ještě více než on.
V minulosti se v F1 objevilo hodně novinek - přísavný efekt, aktivní zavěšení, přeplňování motorů, šestikolky, atd. Pokud by se mohla zavést jedna z bývalých inovací, kterou by sis vybral a proč?Silnější motor! To by bylo mým osobním přáním. Formule 1 je ale o inovacích a zavádění nových věcí, takže je těžko říci, kterým směrem by bylo nejlepší se ubírat.
Kterou novinku bys rád viděl v budoucnosti?Možná elektrické motory. Dokážu si představit, že bych jednoho dne řídil vůz Formule 1 s elektrickým pohonem. Proč ne?
Kdybys mohl po zbytek života jezdit pouze na jednom okruhu, který - ať už z minulosti či ze současnosti - by sis vybral?Suzuku. Má ty nejlepší možné úseky a mnoho různých zatáček. Je úžasná. Máte tam velmi rychlé zatáčky, dlouhé rovinky i pomalá místa. Pro piloty je skvělá.
Maserati, Alfa Romeo, Tyrrell, March - to jsou některé týmy, které opustili F1. Za který bývalý tým bys jezdil nejraději a proč?Velmi pravděpodobně Brabham. Byli vždy velmi inovativní.
Kdybys měl navrhnout nový okruh pro F1 a mohl dát dohromady všechny své oblíbené zatáčky z ostatních světových okruhů - které tři bys do něj chtěl zahrnout nejvíce a proč?Eau Rouge ze Spa, zatáčku č. 8 z Istanbul Parku a skvělou poslední zatáčku z městského okruhu ve Valencii.
Kdyby ses mohl vrátit v čase a závodit v F1 v kterékoliv dekádě od 50. do 90. let, kterou by sis vybral a proč?Já bych se vrátil nazpět možná jen o šest či sedm let. Ale jinak bych si vybral dnešek, protože nyní máme to nejbezpečnější závodění ve Formuli 1 vůbec. A momentálně v ní také jezdí několik skvělých kluků.
Které ze současných pravidel F1 bys nejraději změnil a proč?Já bych zavedl trochu více testování. Je to totiž věc, která vám pomáhá vylepšit auto a která by určitě pomohla začínajícím pilotům. Vím, že by se pro týmy zřejmě nejednalo o velmi populární změnu, ale mladíkům by se to moc zamlouvalo.
Které dva piloty z odlišných období bys viděl nejraději proti sobě závodit?Ayrtona Sennu a Alaina Prosta. Jednalo se o vrchol osobní soutěživosti skutečný střet filozofií.
Kdybys byl šéfem týmu, kterého ze současných pilotů by sis vybral do svého týmu (krom sebe a svého týmového kolegy)?Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa. Vím, že to v minulosti nefungovalo, ale nyní by to snad mohlo klapat.
Pouze 19 světových závodních okruhů tvoří letošní kalendář Formule 1. Kdybys mohl jeden přidat, který by to byl a proč?Imolu. Byla svědkem mého prvního vítězství v jednosedadlových vozech a jedná se o mou oblíbenou trať. Je velmi náročná a každé kolo cloumá vašim tělem i srdcem.
Pokud bys pořádal party a mohl pozvat lidi z motosportu - z minulosti či současnosti - koho bys přizval?Nevracel bych se do minulosti, rád bych, aby to byla velmi osobní záležitost. Vybral bych si Felipeho Massu – je mým dobrým kamarádem, Carlose Checu – španělského motocyklového závodníka, Marca Geneho a jeho bratra Jordiho.
Kdybys měl šanci se svézt v kterémkoliv z legendárních vozů F1 z minulosti, který by sis vybral?McLaren Ayrtona Senny.
Ve většině motorhomů chybí nástřešní bazén, bowlingová dráha či otočný suši bar. Kdybys mohl přidat něco navíc do motorhomu týmu, co by to bylo?Hudba. Někdy to je příliš společenské. Slyšel jsem, že kdysi v motorhomech vyhrávala hudba. Rozhodli se to zrušit, nechápu proč. Myslím, že potom by byl paddock mnohem živějším prostředím
Právě jsi vyhrál titul mistra světa - kam bys to zašel oslavit a jaké jídlo by sis vybral?Odjel bych na Ibizu, zorganizoval obrovskou party a objednal pro své hosty velkou flašku šampaňského.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.