Jezdci Toro Rosso Jaimemu Alguersuarimu se v 19 letech splnil sen, když se stal nejmladším pilotem v historii Formule 1. Po dvou letech se v F1 stále drží a o víkendu jej čeká domácí Velká cena Španělska. Co by v F1 či v motorhomu chybí? Koho považuje za nejlepšího pilota? Na tyto a další dotazy odpovídá v rozhovoru pro server F1.com.
Kdyby sis musel vybrat nový městský okruh pro závod F1 - které město by sis ve světě vybral a proč?Mexico City. Miluji Mexiko. Musí to mít něco společného s latinsko-středozemní životní filozofií. Lidé tam jsou fantastičtí a samozřejmě hovoří španělsky. Jsou to dlouholetí fanoušci Formule 1, takže jednoho dne by rád závodil právě těm.
Pokud by sis mohl vybrat někoho z bývalých mistrů světa za svého týmového kolegu, kdo by to byl a proč?Sebastiana Vettela. Od něho se člověk může hodně naučit. Momentálně je nejlepším pilotem ve startovním poli – pokud ho dokážete porazit, pak toho můžete dosáhnout ještě více než on.
V minulosti se v F1 objevilo hodně novinek - přísavný efekt, aktivní zavěšení, přeplňování motorů, šestikolky, atd. Pokud by se mohla zavést jedna z bývalých inovací, kterou by sis vybral a proč?Silnější motor! To by bylo mým osobním přáním. Formule 1 je ale o inovacích a zavádění nových věcí, takže je těžko říci, kterým směrem by bylo nejlepší se ubírat.
Kterou novinku bys rád viděl v budoucnosti?Možná elektrické motory. Dokážu si představit, že bych jednoho dne řídil vůz Formule 1 s elektrickým pohonem. Proč ne?
Kdybys mohl po zbytek života jezdit pouze na jednom okruhu, který - ať už z minulosti či ze současnosti - by sis vybral?Suzuku. Má ty nejlepší možné úseky a mnoho různých zatáček. Je úžasná. Máte tam velmi rychlé zatáčky, dlouhé rovinky i pomalá místa. Pro piloty je skvělá.
Maserati, Alfa Romeo, Tyrrell, March - to jsou některé týmy, které opustili F1. Za který bývalý tým bys jezdil nejraději a proč?Velmi pravděpodobně Brabham. Byli vždy velmi inovativní.
Kdybys měl navrhnout nový okruh pro F1 a mohl dát dohromady všechny své oblíbené zatáčky z ostatních světových okruhů - které tři bys do něj chtěl zahrnout nejvíce a proč?Eau Rouge ze Spa, zatáčku č. 8 z Istanbul Parku a skvělou poslední zatáčku z městského okruhu ve Valencii.
Kdyby ses mohl vrátit v čase a závodit v F1 v kterékoliv dekádě od 50. do 90. let, kterou by sis vybral a proč?Já bych se vrátil nazpět možná jen o šest či sedm let. Ale jinak bych si vybral dnešek, protože nyní máme to nejbezpečnější závodění ve Formuli 1 vůbec. A momentálně v ní také jezdí několik skvělých kluků.
Které ze současných pravidel F1 bys nejraději změnil a proč?Já bych zavedl trochu více testování. Je to totiž věc, která vám pomáhá vylepšit auto a která by určitě pomohla začínajícím pilotům. Vím, že by se pro týmy zřejmě nejednalo o velmi populární změnu, ale mladíkům by se to moc zamlouvalo.
Které dva piloty z odlišných období bys viděl nejraději proti sobě závodit?Ayrtona Sennu a Alaina Prosta. Jednalo se o vrchol osobní soutěživosti skutečný střet filozofií.
Kdybys byl šéfem týmu, kterého ze současných pilotů by sis vybral do svého týmu (krom sebe a svého týmového kolegy)?Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa. Vím, že to v minulosti nefungovalo, ale nyní by to snad mohlo klapat.
Pouze 19 světových závodních okruhů tvoří letošní kalendář Formule 1. Kdybys mohl jeden přidat, který by to byl a proč?Imolu. Byla svědkem mého prvního vítězství v jednosedadlových vozech a jedná se o mou oblíbenou trať. Je velmi náročná a každé kolo cloumá vašim tělem i srdcem.
Pokud bys pořádal party a mohl pozvat lidi z motosportu - z minulosti či současnosti - koho bys přizval?Nevracel bych se do minulosti, rád bych, aby to byla velmi osobní záležitost. Vybral bych si Felipeho Massu – je mým dobrým kamarádem, Carlose Checu – španělského motocyklového závodníka, Marca Geneho a jeho bratra Jordiho.
Kdybys měl šanci se svézt v kterémkoliv z legendárních vozů F1 z minulosti, který by sis vybral?McLaren Ayrtona Senny.
Ve většině motorhomů chybí nástřešní bazén, bowlingová dráha či otočný suši bar. Kdybys mohl přidat něco navíc do motorhomu týmu, co by to bylo?Hudba. Někdy to je příliš společenské. Slyšel jsem, že kdysi v motorhomech vyhrávala hudba. Rozhodli se to zrušit, nechápu proč. Myslím, že potom by byl paddock mnohem živějším prostředím
Právě jsi vyhrál titul mistra světa - kam bys to zašel oslavit a jaké jídlo by sis vybral?Odjel bych na Ibizu, zorganizoval obrovskou party a objednal pro své hosty velkou flašku šampaňského.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.