Technický ředitel Renaultu James Allison na oficiálních stránkách týmu prozrazuje, co nového chystají do Barcelony. Odhaluje také, jaký vliv na závod budou mít pneumatiky, KERS a DRS.
Jamesi, v Turecku letos poprvé bodovali oba pilot - po závodě jste prohlásil, že se jedná o uspokojivý výsledek, je to tak?James Allison: Dojet s oběma vozy těsně za sebou na bodech je uspokojivé. Všichni bychom si přáli, aby skončili ještě lépe, ale je to OK a zřejmě i férový odraz rychlosti vozu.
Tým pokračuje ve vývojových dostizích - co máte nového pro Španělsko?JA: Přivezeme několik aerodynamický vylepšení pro příští závod, vývojové tempo vás nenechá odpočinout. Žádné z nich ale nebude samo o sobě velké. Celkem jich je šest a získáme dalších 0,15 - 0,2 desetiny na kolo. Nejedná se o obrovské zlepšení, ale pokud se nám to takto podaří v každém závodě, začne se to vyplácet.
Letos vidíme, že je klíčová příprava na závodní víkend s ohledem na pneumatiky.JA: Na některých tratích jsou tyto pneumatiky opravdu na hraně - Turecko bylo jednou z nich, Barcelona bude další. Je tedy velmi důležité se v pátek hodně pečlivě připravit na závod. Každému se také stalo jasné, že je v kvalifikaci důležité šetřit pneumatiky s ohledem na nedělní výsledek.
Zastávky v boxech byly vždy vysoce důležité. Jejich počet roste - jsou stále klíčem k dobrému výsledku v závodě?JA: Rychlé a dobře zvládnuté zastávky jsou stejně důležité jako aerodynamický vývoj vozu. Naše aerodynamické vylepšení pro Barcelonu bude mít na délku závodu hodnotu kolem 10 sekund - jedná špatná zastávka a veškerá ta výhoda je pryč. I když byste se vyhnuli pokažené zastávce, ale kdybyste čtyřikrát stavěli o 1 sec déle než konkurence, je to stejné, jako byste dali pryč významnější novinku na voze.
Takže ano, zastávky jsou důležité a jsou oblastí, kde jsme letos zatím nebyli tak silní, jak bychom si přáli. Závodní tým podporovaný několika inženýry v továrně věnují velké úsilí tomu, abychom naše zastávky dostaly na požadovanou úroveň. Ještě jsme ji nedosáhli, ale během minulého závodu jsme udělali znatelný pokrok a v dalších podnicích se v tomto dále zlepšíme.
Barcelona je tratí, kterou týmy dobře znají, jaká jsou její největší úskalí?JA: Okruh v Barceloně klade velmi vysoký důraz na aerodynamickou efektivitu, největší výzvou tedy je navrhnout auto, které bude aerodynamicky efektivní! Série dlouhých, rychlých zatáček a povaha asfaltu je velmi náročná na pneumatiky. I když od Pirelli v Barceloně dostaneme upravenou tvrdou směs, která může situaci trochu změnit, je pravděpodobné, že španělský závod bude nabitý zastávkami v boxech.
Budou zde hrát klíčovou roli DRS a KERS?JA: S přehledem největší vliv na jednoduchost předjíždění v Turecku měla velká náročnost trati na pneumatiky. V Barceloně to bude zřejmě podobné, měkká směs by se měla zhoršovat až o 0,3 sec na kolo. Drobné odchylky ve strategii mohou proto vést k velkým rozdílům ve výkonnosti během různých fází závodu.
Lišit se od druhého auta v zastávce o 3 kola vám může vést až k jednosekundovým rozdílům ve výkonnosti na kolo. DRS a KERS proti tomu budou mít na předjíždění až druhořadý efekt. Můžeme očekávat další napínavý závod se spoustou odehrávajících se události na trati - ne to, na co jsme během Velké ceny Španělska zvyklí.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.