Sauber byl v loňské sezoně v obtížné situaci, auto nebylo zrovna nejlepší, tým přecházel z továrního zpět na soukromý, nebyli sponzoři. Letos je na tom však tým lépe. O tom i o mnoha dalších věcech mluvil Peter Sauber v následujícím rozhovoru.
Jak byste zhodnotil první tři závody z pohledu týmu Sauber?Sauber: V této sezoně jsme chtěli mít konkurenceschopné a od začátku sezony spolehlivé auto. Toho jsme dosáhli. Situace by byla ještě lepší, kdyby nedošlo k diskvalifikaci v Melbourne, ale i 7 bodů je slušný start. Důležité je, abychom o body bojovali v každém závodě. V Číně se ale ukázalo, že konkurence je čím dál větší. Bude tedy velice důležité, abychom vůz stále vylepšovali. Některé týmy povezou větší balík úprav už do Istanbulu, my takové úpravy povezeme do Barcelony.
Změnily se nějak cíle Sauberu pro tuto sezonu?Sauber: Ne, naším cílem je i nadále získávat v každém závodě body a získat tak co nejlepší umístění v Poháru konstruktérů.
Jste spokojen s nováčkem Sergiem Pérezem?Sauber: Když jsme získali Sergia, věděli jsme, že získáváme mladého a rychlého jezdce. U nováčka vám nikdy nic nezaručí, že plně využije svého potenciálu, ale musím říct, že Sergio opravdu překonává má očekávání. Umí dobře zacházet s pneumatikami a zároveň je rychlý.
I tak stojí Sergio teprve na začátku dlouhé cesty plné učení a získávání zkušeností. Nepochybuji o tom, že Sergio plně rozvine svůj talent. Důležité je i to, že se v týmu cítí dobře a že mu pomáháme jak jen to je možné.
Kamuj Kobajaši, Sergio Pérez a James Key.
Jak se Kamuj Kobajaši vyrovnal s pozicí lídra týmu?Sauber: Především chci říct, že oba naši piloti jsou v úplně stejné pozici. I tak ale v situaci, kdy do týmu přijde nováček, přebírá zkušenější jezdec, což je právě Kamuj, jakousi roli lídra. Kamuj vyrostl ve skvělého pilota. Nyní už plně komunikuje s inženýry a směřuje jejich práci tak, aby co nejlépe nastavili jeho vůz. I na trati je velice dobrý, skvěle předjíždí. Navíc je to týmový hráč a se Sergiem vychází velice dobře.
Jaký máte názor na nastavitelná zadní křídla?Sauber: Mezi jezdci, týmy i fanoušky to vyvolalo mnoho diskusí. Faktem je, že u některých týmů funguje zadní křídlo hůře než u ostatních. U těch, kterým funguje správně, tedy i u nás, skutečně představuje zamýšlenou výhodu. Na konečný verdikt nad tímto prvkem je ale stále brzy. Myslím, že nejlepší by bylo, aby konečné hodnocení padlo poté, co by všichni vyhodnotili jeho používání.
Jak hodnotíte pneumatiky?Sauber: Pirelli prožilo křest ohněm, požadavky na pneumatiky byly velké a času málo. Po třech závodech bychom měli Pirelli zatleskat za to, co předvedli. Během tak krátké doby splnili všechny požadavky.
Náš vůz pneumatiky moc nezatěžuje, ale není to náhoda, inženýři na tom pracovali už od velmi rané fáze vývoje. Nyní z toho máme přinos. Netřeba dodávat, že mnoho věcí se změnilo, například více zastávek v boxech. Fanoušci i lidé z týmu tak opravdu nemají lehkou situaci, když závod sledují.
Jak byste shrnul celkový rozvoj Sauber F1 Team?Sauber: Situace je nyní lepší než v roce 2010. Loňský rok byl pro nás těžký, z továrního týmu jsme se měnili zpět na soukromý. Proto byly výsledky zpočátku sezony takové, jaké byly. Bylo téměř nemožné najít nějaké sponzory. Přesto ale auto není celé bílé a na to můžeme být hrdí.
Co je pro tým jako Sauber nevyhnutelné, je boj s nedostatkem financí. To se odráží na výkonnosti. Proto jsme stále hledali sponzory. Co se týče technické stránky, Sauber C30-Ferrari je první vůz, za který je zodpovědný James Key. Je s námi už jeden rok a udělal pro nás hodně.
I díky němu je letošní auto lepší než C29. Loňský vůz měl problémy hlavně na nerovném povrchu a při přejíždění obrubníků, což se bohužel nedalo nijak odstranit.
Letošní vůz je oproti C29 v mnoha ohledech lepší, ať už jde o světlou výšku nebo dobrou aerodynamiku. Celkově tedy rozvoj týmu pokračuje velmi dobře, nesmíme však polevit a musíme pokračovat ve snaze dosáhnou našich cílů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.