Helmut Marko, poradce týmu Red Bull, určitě nemůže říct, že by byl se startem sezony 2011 nespokojen. Red Bull vyhrál v obou dosavadních závodech a zdá se, že má silnou formu. Nejen o tom promluvil v dnešním rozhovoru.
Dva závody, dvě vítězství, to je dobrý start. Bude to tak i ve zbytku sezony?Marko: Obávám se, že asi ne. Ale dokud jsme na vrcholu a dovedeme naši sílu přeměnit na body a vítězství, jsme spokojeni.
Ani v Malajsii se vám nevyhnuly problémy s KERSem, to ale nebyl hlavní problém, nebo ano?Marko: To není tak úplně pravda. Hlavní problém se vyskytl hned na startu, kde byl problém s KERSem na voze Marka Webbera, proto ten špatný start. Pak ho pro jistotu nepoužíval ani Sebastian.
Takže KERS na vozech byl, ale nebyl používán?Marko: Ne tak úplně, přestali jsme ho používat až v pozdější fázi závodu.
Zdá se, že Sebastian si v tuto chvíli jezdí svou vlastní ligu.Marko: Prostě nedělá žádné chyby, jezdí dobře. Jeho největší soupeři měli v závodě smůlu, Lewis Hamilton měl problémy s pneumatikami a Fernando Alonso měl kolizi. Dokud budou mít soupeři takové problémy, tak nebude mít Sebastian konkurenci.
Sebastian Vettel si v Malajsii opět užíval pocit vítězství
Zpočátku víkendu se zdálo, že McLareny Red Bull dotahují, v závodě to ale bylo jinak, proč?Marko: Zaprvé, Lewis ztratil na startu pozici, předjel ho Nick Heidfeld. Navíc jsme měli nad McLarenem výhodu, protože jsme věděli, že máme k dispozici o jednu nepoužitou sadu pneumatik víc než měl Lewis Hamilton, který už jednu použil v kvalifikaci.
Takže se dá říct, že Red Bull je nyní daleko před zbytkem startovního pole?Marko: Kdepak, to ne. Vpředu jsme, ale ne daleko. A pokud budou mít soupeři štěstí, tak se vše může vyvinou ještě úplně jinak.
Dobrá, když první je Red Bull a pak McLaren, kdo je třetí? Renault?Marko: Když to vezmu z hlediska čisté rychlosti a výkonu, tak ano. Třetí je Renault a hned po nich Ferrari.
Příští víkend se jede VC Číny, takže na nějaká vylepšení moc času nezbývá.Marko: Omyl, vylepšení přivezeme. Co to bude, to říct nemůžu, ale přestat vyvíjet je ve Formuli 1 krokem zpět.
Co se vlastně na startu stalo Marku Webberovi? Podle záběrů z onboard kamery na roštu málem zastavil.Marko: Mohly za to dva faktory, zaprvé už zmiňovaný nefunkční KERS a také se mu na startu protočila kola. A start s KERSem a bez něj je hodně odlišný, chvíli mu trvalo, než si to uvědomil, proto ztratil další dvě pozice. Pak ale bezchybně plnil naplánovanou strategii. V jednu chvíli dokonce jezdil jedno nejrychlejší kolo za druhým.
Sebastian Vettel projíždí se značným náskokem cílem jako první. Tak to ale nemusí být věčně, varuje Marko
Výsledky prvních dvou závodů znovu vzbuzují otázky na téma, jestli má Red Bull jasně určené týmové pozice. Máte tedy jasnou jedničku?Marko: Oba jezdci jsou na tom úplně stejně. V loňské VC Bahrajnu Vettel vedl, potom měl technické problémy a propadl se na čtvrté místo, v Austrálii měl problémy z brzdami...Jak vidíte, tak technická závada může znamenat hodně a určovat kdo je jednička a kdo dvojka není dobrý nápad. Sezona je dlouhá a nevíme, co se stane.
O Sebastianu Vettelovi se ví, že má VC Číny rád, získal tu své první body, dokázal tu i vyhrát...Je tedy před závodem optimistický?Marko: Pokud možno nechceme opakovat závod z roku 2010. Jinak se tu ale Sebastianovi daří, vpřed ho poženou i dvě vítězství z předchozích závodů.
Kde by se Red Bullu během sezony nemuselo dařit?Marko: Asi v Monaku, je to pomalá trať, možná i v Turecku. Fascinující je, že síly jsou pokaždé rozloženy jinak. Pokaždé je nahoře někdo jiný.
Závod nepochybně sledoval i Dieter Mateschitz, šéf Red Bullu. Jaké to pro něj je, slyšet při ceremoniálu Rakouskou hymnu?Marko: Je, stejně jako my všichni, velice hrdý, když slyší hrát na stupních vítězů rakouskou hymnu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.