Snad každý závodník někdy zatoužil usednout do kokpitu vozu Formule 1. Ale co ti, kteří tu možnost již dostali a pravidelně bojují o nejlepší pozice? O čem sní tito jezdci? Na to odpověděl současný mistr světa, Sebastian Vettel. Rád by prý prohnal McLaren MP4-5 na okruhu Nürburgring Nordschleife proti Jochenu Rindtovi, prvním rakouskému mistru světa.
Představ si, že máš vybrat jedno město, v jehož ulicích by se měla jet Velká cena. Které město by to bylo a proč?Vettel: Určitě New York. Už se o tom spekulovalo, myslím, že jde o ideální místo pro konání závodu F1. Postavit paddock v Central parku a prohánět se po Fifth Avenue dolů na Washington Square. Manhattan není tak velký, takže by bylo možné projet okolo všech významných míst.
Kterého bývalého mistra světa bys chtěl za týmového kolegu?Vettel: Určitě Jochena Rindta. Bylo v něm něco, co mě hrozně inspiruje. Bylo by mi opravdu ctí, být ve stejném týmu s takovým pilotem. Lépe bych tak poznal velice výjimečného člověka a samozřejmě by to pro mě byla obrovská výzva.
V minulosti do F1 proniklo mnoho inovací, například šestikolové vozy, aktivní odpružení, motory přeplňované turbodmychadlem. Co z toho bys do F1 vrátil a proč?Vettel: Dvanáctiválcové motory! To bych si nenechal ujít. Ohromný výkon a brutální zvuk těchto motorů, to by se mi líbilo.
Kdyby mohl, nejraději by Vettel jezdil v původním Teamu Lotus pod vedením Colina Chapmana
A které vylepšení bys rád viděl v budoucnu?Vettel: Nic moc nového, stačilo by, kdyby to pomohlo předjíždění. Pomohlo by to nejen pilotům, ale i divákům. Dnes je předjíždění téměř nemožné. Přitom je tak důležité. Tam se teprve pozná, kdo je pravý chlap a kdo jen malý kluk. Ale nemělo by být vyvoláváno uměle. Zřejmě není snadné něco takového najít. Důležitá je i atmosféra okolo trati, protože se hned jede lépe, když vás podporuje 100 000 fanoušků. Díky bohu taková místa v kalendáři jsou.
Kdyby měl existovat jen jeden okruh, na kterém bys měl závodit až do konce života, který by to byl? Vettel: Suzuka, Spa nebo Nürburgring Nordschleife. Tam se člověk nikdy nenudí...
Během dlouhé historie F1 se v ní objevilo mnoho týmů, které již neexistují, ve kterém bys rád závodil?Vettel: Ve starém dobrém Teamu Lotus Colina Chapmana. Bylo by skvělé mít ho jako šéfa týmu. Jezdci to v těch dobách neměli jednoduché.
Kdybys měl poskládat okruh F1 ze svých oblíbených zatáček, jak by vypadal?Vettel: První sektor ze Suzuky, druhý sektor ze Spa a některé části okruhů v Singapuru a Monacu.
Kdyby bylo možné cestovat časem, které desetiletí bys zvolil pro závody?Vettel: Sedmdesátá léta, ale pouze s bezpečnostními standardy dnešní doby. Atmosféra musela být úžasná. Jezdci té doby byli něco jako hrdinové. V tomto období byla F1 velice speciální, ať už stylem jízdy nebo lepšími vztahy mezi piloty. To mi dnes trochu chybí.
Co bys nejraději na F1 změnil?Vettel: Zavedl bych V12 motory a zrušil KERS. Jsem proti čtyřválcům, myslím, že dvanáctiválce bez docela zbytečného KERSu by byly o dost zelenější.
Pokud bys měl vybrat dva slavné piloty minulosti a sledovat, jak spolu závodí, kdo by to byl?Vettel: Senna a... Prost. Chtěl bych se více zaměřit na jejich souboje, protože když jezdili, moc jsem to ještě nevnímal, byl jsem moc mladý. Každý z nich měl jinou povahu, opravdu bych je chtěl vidět.
Kdyby jsi byl šéfem týmu, kterého současného pilota bys vzal do týmu (kromě sebe a Marka Webbera)?Vettel: Žádného současného pilota, znovu bych vybral Sennu a Prosta jako piloty. I když bych se je jako šéf asi musel naučit nějak kontrolovat, aby mezi nimi nebyly velké rozepře.
McLaren MP4-5, Vettelovo auto snů
V kalendáři je v současnosti 20 okruhů, který další bys přidal?Vettel: Kyalami, Buenos Aires nebo Nordschleife.
Představ si, že pořádáš večírek a můžeš pozvat čtyři lidi, ať už ze současnosti nebo z minulosti. Kdo by to byl?Vettel: Bernie, Jochen Rindt, Senna a Juan Manuel Fangio.
Který z legendárních vozů F1 bys rád řídil?Vettel: McLaren z roku 1990, model MP4-5.
Co bys přidal do vybavení motorhomu?Vettel: Dobrou tělocvičnu se saunou, z toho by měl můj osobní trenér z Finska radost. Pak už by nebylo těžké hledat finské piloty, stačilo by jen hledat saunu!
Právě jsi znovu vyhrál titul mistra světa, jakým jídlem to oslavíš?Vettel: Dal bych si telecí řízek s brambory.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.