Snad každý závodník někdy zatoužil usednout do kokpitu vozu Formule 1. Ale co ti, kteří tu možnost již dostali a pravidelně bojují o nejlepší pozice? O čem sní tito jezdci? Na to odpověděl současný mistr světa, Sebastian Vettel. Rád by prý prohnal McLaren MP4-5 na okruhu Nürburgring Nordschleife proti Jochenu Rindtovi, prvním rakouskému mistru světa.
Představ si, že máš vybrat jedno město, v jehož ulicích by se měla jet Velká cena. Které město by to bylo a proč?Vettel: Určitě New York. Už se o tom spekulovalo, myslím, že jde o ideální místo pro konání závodu F1. Postavit paddock v Central parku a prohánět se po Fifth Avenue dolů na Washington Square. Manhattan není tak velký, takže by bylo možné projet okolo všech významných míst.
Kterého bývalého mistra světa bys chtěl za týmového kolegu?Vettel: Určitě Jochena Rindta. Bylo v něm něco, co mě hrozně inspiruje. Bylo by mi opravdu ctí, být ve stejném týmu s takovým pilotem. Lépe bych tak poznal velice výjimečného člověka a samozřejmě by to pro mě byla obrovská výzva.
V minulosti do F1 proniklo mnoho inovací, například šestikolové vozy, aktivní odpružení, motory přeplňované turbodmychadlem. Co z toho bys do F1 vrátil a proč?Vettel: Dvanáctiválcové motory! To bych si nenechal ujít. Ohromný výkon a brutální zvuk těchto motorů, to by se mi líbilo.
Kdyby mohl, nejraději by Vettel jezdil v původním Teamu Lotus pod vedením Colina Chapmana
A které vylepšení bys rád viděl v budoucnu?Vettel: Nic moc nového, stačilo by, kdyby to pomohlo předjíždění. Pomohlo by to nejen pilotům, ale i divákům. Dnes je předjíždění téměř nemožné. Přitom je tak důležité. Tam se teprve pozná, kdo je pravý chlap a kdo jen malý kluk. Ale nemělo by být vyvoláváno uměle. Zřejmě není snadné něco takového najít. Důležitá je i atmosféra okolo trati, protože se hned jede lépe, když vás podporuje 100 000 fanoušků. Díky bohu taková místa v kalendáři jsou.
Kdyby měl existovat jen jeden okruh, na kterém bys měl závodit až do konce života, který by to byl? Vettel: Suzuka, Spa nebo Nürburgring Nordschleife. Tam se člověk nikdy nenudí...
Během dlouhé historie F1 se v ní objevilo mnoho týmů, které již neexistují, ve kterém bys rád závodil?Vettel: Ve starém dobrém Teamu Lotus Colina Chapmana. Bylo by skvělé mít ho jako šéfa týmu. Jezdci to v těch dobách neměli jednoduché.
Kdybys měl poskládat okruh F1 ze svých oblíbených zatáček, jak by vypadal?Vettel: První sektor ze Suzuky, druhý sektor ze Spa a některé části okruhů v Singapuru a Monacu.
Kdyby bylo možné cestovat časem, které desetiletí bys zvolil pro závody?Vettel: Sedmdesátá léta, ale pouze s bezpečnostními standardy dnešní doby. Atmosféra musela být úžasná. Jezdci té doby byli něco jako hrdinové. V tomto období byla F1 velice speciální, ať už stylem jízdy nebo lepšími vztahy mezi piloty. To mi dnes trochu chybí.
Co bys nejraději na F1 změnil?Vettel: Zavedl bych V12 motory a zrušil KERS. Jsem proti čtyřválcům, myslím, že dvanáctiválce bez docela zbytečného KERSu by byly o dost zelenější.
Pokud bys měl vybrat dva slavné piloty minulosti a sledovat, jak spolu závodí, kdo by to byl?Vettel: Senna a... Prost. Chtěl bych se více zaměřit na jejich souboje, protože když jezdili, moc jsem to ještě nevnímal, byl jsem moc mladý. Každý z nich měl jinou povahu, opravdu bych je chtěl vidět.
Kdyby jsi byl šéfem týmu, kterého současného pilota bys vzal do týmu (kromě sebe a Marka Webbera)?Vettel: Žádného současného pilota, znovu bych vybral Sennu a Prosta jako piloty. I když bych se je jako šéf asi musel naučit nějak kontrolovat, aby mezi nimi nebyly velké rozepře.
McLaren MP4-5, Vettelovo auto snů
V kalendáři je v současnosti 20 okruhů, který další bys přidal?Vettel: Kyalami, Buenos Aires nebo Nordschleife.
Představ si, že pořádáš večírek a můžeš pozvat čtyři lidi, ať už ze současnosti nebo z minulosti. Kdo by to byl?Vettel: Bernie, Jochen Rindt, Senna a Juan Manuel Fangio.
Který z legendárních vozů F1 bys rád řídil?Vettel: McLaren z roku 1990, model MP4-5.
Co bys přidal do vybavení motorhomu?Vettel: Dobrou tělocvičnu se saunou, z toho by měl můj osobní trenér z Finska radost. Pak už by nebylo těžké hledat finské piloty, stačilo by jen hledat saunu!
Právě jsi znovu vyhrál titul mistra světa, jakým jídlem to oslavíš?Vettel: Dal bych si telecí řízek s brambory.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.