Snad každý závodník někdy zatoužil usednout do kokpitu vozu Formule 1. Ale co ti, kteří tu možnost již dostali a pravidelně bojují o nejlepší pozice? O čem sní tito jezdci? Na to odpověděl současný mistr světa, Sebastian Vettel. Rád by prý prohnal McLaren MP4-5 na okruhu Nürburgring Nordschleife proti Jochenu Rindtovi, prvním rakouskému mistru světa.
Představ si, že máš vybrat jedno město, v jehož ulicích by se měla jet Velká cena. Které město by to bylo a proč?Vettel: Určitě New York. Už se o tom spekulovalo, myslím, že jde o ideální místo pro konání závodu F1. Postavit paddock v Central parku a prohánět se po Fifth Avenue dolů na Washington Square. Manhattan není tak velký, takže by bylo možné projet okolo všech významných míst.
Kterého bývalého mistra světa bys chtěl za týmového kolegu?Vettel: Určitě Jochena Rindta. Bylo v něm něco, co mě hrozně inspiruje. Bylo by mi opravdu ctí, být ve stejném týmu s takovým pilotem. Lépe bych tak poznal velice výjimečného člověka a samozřejmě by to pro mě byla obrovská výzva.
V minulosti do F1 proniklo mnoho inovací, například šestikolové vozy, aktivní odpružení, motory přeplňované turbodmychadlem. Co z toho bys do F1 vrátil a proč?Vettel: Dvanáctiválcové motory! To bych si nenechal ujít. Ohromný výkon a brutální zvuk těchto motorů, to by se mi líbilo.
Kdyby mohl, nejraději by Vettel jezdil v původním Teamu Lotus pod vedením Colina Chapmana
A které vylepšení bys rád viděl v budoucnu?Vettel: Nic moc nového, stačilo by, kdyby to pomohlo předjíždění. Pomohlo by to nejen pilotům, ale i divákům. Dnes je předjíždění téměř nemožné. Přitom je tak důležité. Tam se teprve pozná, kdo je pravý chlap a kdo jen malý kluk. Ale nemělo by být vyvoláváno uměle. Zřejmě není snadné něco takového najít. Důležitá je i atmosféra okolo trati, protože se hned jede lépe, když vás podporuje 100 000 fanoušků. Díky bohu taková místa v kalendáři jsou.
Kdyby měl existovat jen jeden okruh, na kterém bys měl závodit až do konce života, který by to byl? Vettel: Suzuka, Spa nebo Nürburgring Nordschleife. Tam se člověk nikdy nenudí...
Během dlouhé historie F1 se v ní objevilo mnoho týmů, které již neexistují, ve kterém bys rád závodil?Vettel: Ve starém dobrém Teamu Lotus Colina Chapmana. Bylo by skvělé mít ho jako šéfa týmu. Jezdci to v těch dobách neměli jednoduché.
Kdybys měl poskládat okruh F1 ze svých oblíbených zatáček, jak by vypadal?Vettel: První sektor ze Suzuky, druhý sektor ze Spa a některé části okruhů v Singapuru a Monacu.
Kdyby bylo možné cestovat časem, které desetiletí bys zvolil pro závody?Vettel: Sedmdesátá léta, ale pouze s bezpečnostními standardy dnešní doby. Atmosféra musela být úžasná. Jezdci té doby byli něco jako hrdinové. V tomto období byla F1 velice speciální, ať už stylem jízdy nebo lepšími vztahy mezi piloty. To mi dnes trochu chybí.
Co bys nejraději na F1 změnil?Vettel: Zavedl bych V12 motory a zrušil KERS. Jsem proti čtyřválcům, myslím, že dvanáctiválce bez docela zbytečného KERSu by byly o dost zelenější.
Pokud bys měl vybrat dva slavné piloty minulosti a sledovat, jak spolu závodí, kdo by to byl?Vettel: Senna a... Prost. Chtěl bych se více zaměřit na jejich souboje, protože když jezdili, moc jsem to ještě nevnímal, byl jsem moc mladý. Každý z nich měl jinou povahu, opravdu bych je chtěl vidět.
Kdyby jsi byl šéfem týmu, kterého současného pilota bys vzal do týmu (kromě sebe a Marka Webbera)?Vettel: Žádného současného pilota, znovu bych vybral Sennu a Prosta jako piloty. I když bych se je jako šéf asi musel naučit nějak kontrolovat, aby mezi nimi nebyly velké rozepře.
McLaren MP4-5, Vettelovo auto snů
V kalendáři je v současnosti 20 okruhů, který další bys přidal?Vettel: Kyalami, Buenos Aires nebo Nordschleife.
Představ si, že pořádáš večírek a můžeš pozvat čtyři lidi, ať už ze současnosti nebo z minulosti. Kdo by to byl?Vettel: Bernie, Jochen Rindt, Senna a Juan Manuel Fangio.
Který z legendárních vozů F1 bys rád řídil?Vettel: McLaren z roku 1990, model MP4-5.
Co bys přidal do vybavení motorhomu?Vettel: Dobrou tělocvičnu se saunou, z toho by měl můj osobní trenér z Finska radost. Pak už by nebylo těžké hledat finské piloty, stačilo by jen hledat saunu!
Právě jsi znovu vyhrál titul mistra světa, jakým jídlem to oslavíš?Vettel: Dal bych si telecí řízek s brambory.
Lando Norris po triumfu v GP Austrálie zdůraznil, že McLaren zůstává realistický a nepropadá euforii. Reagoval tak na slova George Russella, který naznačil, že tým už může začít směřovat své ambice k sezoně 2026.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
Williams ukázal svou sílu... Albon a Sainz zazářili v kvalifikaci a potvrdili, že tým vsadil na správnou jezdeckou dvojici.
McLaren ovládl úvodní kvalifikaci sezóny 2025, když Lando Norris získal pole position těsně před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Britský jezdec zajel čas 1'15"096 a v dramatickém finále porazil domácího favorita o pouhých 84 tisícin sekundy.
Júki Cunoda si po skvělém kvalifikačním výkonu našel chvíli, aby poděkoval muži, který mu pomohl k jednomu z nejlepších výsledků v kariéře – Landu Norrisovi, jenž si zajistil pole position.
Lewis Hamilton zatím nejel s Ferrari na mokré trati, což by mu v případě deště mohlo zkomplikovat závod v Austrálii. Sedminásobný šampion se bude muset rychle adaptovat a najít správné nastavení pro náročné podmínky.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.