Poté, co byl i přesto, že měl platnou smlouvu, nucen odejít od Force Indie, Vitantonio Liuzzi stále doufal, že bude moct ve Formuli 1 zůstat. Toto přání mu splnila stáj HRT.
Vitantonio Liuzzi přeci jen setrval ve Formuli 1. Tuto možnost mu dala stáj HRT, se kterou nedávno podepsal smlouvu. Jaké jsou jeho pocity z nového angažmá?
Bude těžké zvyknout si na nový tým?Liuzzi: Samozřejmě to nebude lehké. U HRT jsem v trochu jiné situaci než u Force Indie. Tým si jako hlavní cíl sezony vytyčil desáté místo v Poháru konstruktérů a věří, že moje zkušenosti a rychlost budou hrát velkou roli. Samozřejmě to nebude vůbec lehké, protože je tu hodně lepších týmů, ale udělám vše, abych týmu pomohl dosáhnout jejich vysněné mety. Budu muset jezdit na 100% a ani na chvíli nepolevit.
Mohl by tým mít během prvních pár závodů problém s pravidlem 107 % při kvalifikaci?Liuzzi: To je v tuto chvíli velký otazník. Podle propočtů bychom neměli mít s tímto pravidlem problémy, ale dokud auto nevyzkoušíme na trati, s jistotou nic vědět nebudeme. Oproti loňskému vozu je nová F111 v mnoha ohledech lepší. Prý se povedlo vyřešit otázku nedostatku přítlaku, což by mohlo vyřešit i druhý problém, a to nedostatek rychlosti. Navíc máme v týmu několik schopných lidí, kteří F1 hodně rozumí. Oproti loňsku máme i kvalitnější díly, například převodovku od Williamsu, což vidím jako dobrý krok. Motory Cosworth navíc také nejsou nejhorší, takže vše, co musíme udělat, je poskládat všechny části jako puzzle, tak, aby přesně zapadaly do sebe...
Jak dlouho jste vyjednával s HRT? Musel jste do týmu přivést nějaké sponzory?Liuzzi: S týmem jsem začal vyjednávat zhruba někdy v polovině ledna, když jsem definitivně věděl, že u Force Indie končím. Vlastní vyjednávání nebylo příliš složité, u HRT o mě stáli. Dohoda je výhodná pro obě strany.
A jak to tedy bylo se sponzory?Liuzzi: Čím víc se jich v průběhu sezony podaří nalákat, tím lépe...
Jak moc jste se bál, že pro sezonu 2011 neseženete ve Formuli 1 místo?Liuzzi: Především jsem si nemyslel, že bych mohl u Force Indie skutečně skončit. Nic tomu nenasvědčovalo, jenže tým se rozhodl jít jinou cestou a tak jsem byl najednou bez práce. Naštěstí se objevila nabídka od HRT, za což jsem velmi vděčný. Samozřejmě, nebude lehké znovu začínat od nuly, ale to už jsem si během kariéry několikrát vyzkoušel, takže zhruba vím, co mě čeká.
Ještě než jste se definitivně stal pilotem HRT jste říkal, že uvažujete, že byste zkusil i něco jiného. Jak jste tedy spokojen se svým rozhodnutím?Liuzzi: Myslím, že jsem udělal dobře. Poté, co jsem testoval s HRT, jsem cítil, že je to docela slibné. Byl jsem s týmem spokojen. I to byl jeden z faktorů, který mě přesvědčil k tomu, abych se k týmu přidal. Cítím z týmu velký potenciál ke zlepšení. Jen to nejspíš bude nějakou dobu trvat.
Takže jste spokojen, i když nemáte šanci vyhrávat závody či dojíždět na pódiu?Liuzzi: Ve Formuli 1 to nikdy nemáte jednoduché. Znám to, když jsem začínal v Red Bullu, šlo o nový tým. A tým se nikdy nedostane do takové pozice, aby se mohl řadit mezi nejlepší, aniž by pro něj piloti neodváděli maximum. A to je to, na co jsem připraven, bude to pro mě další velká výzva. O F1 jsem přemýšlel již od doby, kdy jsem jezdil na motokárách, takže jsem šťastný, že tu můžu být a nezáleží na tom, jak dobrý tým je. Beru to jako další kapitolu mé kariéry.
V porovnání s Narainem Karthikeyanem máte více zkušeností, považujete se tedy za lepšího pilota?Liuzzi: Narain je známý jako velice rychlý pilot. Tím, že prošel mnoha závodními sériemi a hodně střídal auta, je velice přizbůsobivý. Známe se již od roku 2002, kdy jsme oba jezdili Formuli 3. Je to dobrý pilot, jen si bude muset po dlouhé pauze na F1 znovu zvyknout. Ale má potřebnou rychlost a odhodlání k tomu, aby týmu pomohl.
Jak jste se vyrovnal s vyhazovem od Force Indie?Liuzzi: S Force Indií jsem se nerozešel ve zlém. S Vijayem Mallyou jsme si o všem v klidu popovídali. Není to můj tým, takže rozhodnutí nebylo na mě.
Na jak dlouho jste jezdcem HRT?Liuzzi: Doufám, že na co nejdelší dobu. Uvidíme.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.