Heikki Kovalainen letos závodí po boku Jarna Trulliho za nový tým Lotus. Jak hodnotí malou malajskou stáj v porovnání se zavedeným McLarenem a proč si myslí, že tým bude za rok schopný bojovat s týmy ve středu pole?
Finský pilot přešel do nového Lotusu po dvou letech strávených v McLarenu. V rozhovoru se zamyslel nad tím, jestli neudělal chybu, když se upsal začínající malé stáji
Jak na vás působí kontrast McLaren - Lotus?Byla to samozřejmě velká změna, ale věci se tu rychle vyvíjí. Mezi mou první a druhou návštěvou továrny Lotusu byl velký rozdíl. Teď už naše základna vypadá jako tým formule jedna. Není to tak velké jako u McLarenu, ale je to dobré zařízení, nakonec budeme mít okolo dvou set lidí a hodně věcí jsme schopni si udělat sami. Pro mě to nebyl velký problém a cítil jsem tu dobrou závodní atmosféru. Mohu být v těsném kontaktu se všemi zaměstnanci, to je v porovnání s McLarenem taky pozitivní.Co vás přesvědčilo přejít k Lotusu? Další možnosti, které jsem měl, se mi nezdály jednoznačné. Lotus měl rozpočet a jasnou vizi, jak chtějí postupovat vpřed. Setkání s Mikem Gascoynem a Tonym Fernandesem bylo velmi přesvědčivé a cítil jsem jako dobrou příležitost být s týmem od začátku. Snad se budeme vyvíjet relativně rychle a já budu mít možnost z toho těžit. Možná by mi jiné týmy nabídly lepší krátkodobé podmínky a rychlejší auto, ale mě se líbila myšlenka být u vývoje od začátku. Zatím si nemám nač stěžovat. Mám to tu rád a na příští rok plánujeme spoustu skvělých věcí. Měli bychom se ve všech oblastech zlepšit a být silnější.
"Cítil jsem jako příležitost být s týmem od začátku."Jak postupuje vývoj?Myslím, že teď je správné soustředit se na příští sezónu. Prakticky jsme zastavili vývoj na letošním voze, už pracujeme jen na nastavení a úpravách spolehlivosti, které si můžeme přenést do roku 2011. Nový vůz vyrůstá z ničeho, abych byl upřímný. Bude úplně jiný. Je to samozřejmě kompromis, ale zároveň snaha maximalizovat přínos v příští sezóně. Byl incident s Markem Webberm, který se odehrál ve Valencii, důkazem toho, jak si stojíte v porovnání s vedoucími týmy z hlediska například přítlaku? Ne, myslím si, že ten incident byl pouze Markovou chybou! I kdyby před vámi byl silniční vůz, musíte si být jistí, že do něj nenajedete. Marka to překvapilo a určitě to neudělal schválně, ale podle mě krátké okruhy jako například Maďarsko ukážou, jak na tom kdo je. Dokonce i ostatní vedoucí týmy mají potíže dohnat Red Bull. Mezi auty je obrovský rozdíl. Není to ideální, ale tak to prostě je. Za kolegu máte Jarna Trulliho známého jako super rychlíka na jedno kolo. Jaké to s ním je?Je to velmi dobré. Vycházím s ním, je hodně rychlý, hlavně v kvalifikacích, ale porazil jsem ho v Monaku a myslím, že jsem ho porazil tolikrát, kolikrát on porazil mě. Je to těsný souboj a svým způsobem je to dobrý pocit, být schopný soupeřit a porážet Jarna. Myslím, že si z toho můžu něco odnést. Letos ale také tvrdě pracuji na svých výkonech v závodech. Loni jsem měl docela často problémy s pneumatikami, spadl jsem v pořadí a výsledky nebyl takové, jaké měly být. Letos zatím nemám žádné takové potíže a mé závodní výsledky jsou podle mě lepší. To je pro mě letos největší přínos. Je to vývoj a pomůže mi do budoucna. Čekal jste, že ztráta na ostatní týmy bude taková, jaká je? Chce to čas, než si zvyknete. Musíte řídit pomaleji, nemůžete zrychlit, protože nemáte přilnavost. Snažili jsme se z toho dostat co nejvíc a párkrát se nám povedlo být opravdu blízko autům před námi. Red Bull a Ferrari se zdají být v jiné lize, dokonce i v porovnání s McLarenem. Máme před sebou ještě hodně práce, ale myslím si, že máme na to, dohnat střed startovního pole v příštím roce.
"V Lotusu jsem v těsném kontaktu se zaměstnanci, to je v porovnání s McLarenem pozitivní."Jak moc jste si jistý, že budete v roce 2011 závodit s Force Indií, Toro Rossem, Sauberem a Williamsem?Takový musí být náš cíl a pokud se to nepovede, budeme zklamaní. Tým tvrdě pracuje na autě, které by toho bylo schopné. Já také pracuji tvrdě, protože vím, co je potřeba a kde se musíme zlepšit. Nikdy si nemůžete být jistí, ale věřím tomu víc než na začátku sezóny. Musíme se také naučit věci jako lepší zastávky v boxech, protože pořád ztrácíme 2-3 vteřiny. Za rok, pokud bude auto rychlejší, si nemůžeme takové chyby dovolit. Potřebujeme také víc prostředků pro vývoj auta, ale ano, věřím si.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.
Carlos Sainz se nediví, že se Lewis Hamilton zatím s Ferrari plně nesžil, a připomíná, že změna týmu ve Formuli 1 je vždy složitý proces vyžadující čas a přizpůsobení.
Lando Norris přičítá své chyby v sezóně 2025 složitostem nového vozu McLaren, zároveň však tvrdí, že by měl být schopen zvládnout jakýkoli vůz, který mu tým poskytne. Po uvedení vylepšení, která měla usnadnit řízení vozu, reaguje jako druhý muž šampionátu na změny, které McLaren připravil s cílem vylepšit jeho výkon.
Ačkoliv Lewis Hamilton zatím ve Ferrari naráží na víc překážek než úspěchů, rozhodně nehodlá podlehnout tlaku zvenčí. Kritiku nechává za zády a místo toho se soustředí na adaptaci v novém prostředí.