Heikki Kovalainen letos závodí po boku Jarna Trulliho za nový tým Lotus. Jak hodnotí malou malajskou stáj v porovnání se zavedeným McLarenem a proč si myslí, že tým bude za rok schopný bojovat s týmy ve středu pole?
Finský pilot přešel do nového Lotusu po dvou letech strávených v McLarenu. V rozhovoru se zamyslel nad tím, jestli neudělal chybu, když se upsal začínající malé stáji
Jak na vás působí kontrast McLaren - Lotus?Byla to samozřejmě velká změna, ale věci se tu rychle vyvíjí. Mezi mou první a druhou návštěvou továrny Lotusu byl velký rozdíl. Teď už naše základna vypadá jako tým formule jedna. Není to tak velké jako u McLarenu, ale je to dobré zařízení, nakonec budeme mít okolo dvou set lidí a hodně věcí jsme schopni si udělat sami. Pro mě to nebyl velký problém a cítil jsem tu dobrou závodní atmosféru. Mohu být v těsném kontaktu se všemi zaměstnanci, to je v porovnání s McLarenem taky pozitivní.Co vás přesvědčilo přejít k Lotusu? Další možnosti, které jsem měl, se mi nezdály jednoznačné. Lotus měl rozpočet a jasnou vizi, jak chtějí postupovat vpřed. Setkání s Mikem Gascoynem a Tonym Fernandesem bylo velmi přesvědčivé a cítil jsem jako dobrou příležitost být s týmem od začátku. Snad se budeme vyvíjet relativně rychle a já budu mít možnost z toho těžit. Možná by mi jiné týmy nabídly lepší krátkodobé podmínky a rychlejší auto, ale mě se líbila myšlenka být u vývoje od začátku. Zatím si nemám nač stěžovat. Mám to tu rád a na příští rok plánujeme spoustu skvělých věcí. Měli bychom se ve všech oblastech zlepšit a být silnější.
"Cítil jsem jako příležitost být s týmem od začátku."Jak postupuje vývoj?Myslím, že teď je správné soustředit se na příští sezónu. Prakticky jsme zastavili vývoj na letošním voze, už pracujeme jen na nastavení a úpravách spolehlivosti, které si můžeme přenést do roku 2011. Nový vůz vyrůstá z ničeho, abych byl upřímný. Bude úplně jiný. Je to samozřejmě kompromis, ale zároveň snaha maximalizovat přínos v příští sezóně. Byl incident s Markem Webberm, který se odehrál ve Valencii, důkazem toho, jak si stojíte v porovnání s vedoucími týmy z hlediska například přítlaku? Ne, myslím si, že ten incident byl pouze Markovou chybou! I kdyby před vámi byl silniční vůz, musíte si být jistí, že do něj nenajedete. Marka to překvapilo a určitě to neudělal schválně, ale podle mě krátké okruhy jako například Maďarsko ukážou, jak na tom kdo je. Dokonce i ostatní vedoucí týmy mají potíže dohnat Red Bull. Mezi auty je obrovský rozdíl. Není to ideální, ale tak to prostě je. Za kolegu máte Jarna Trulliho známého jako super rychlíka na jedno kolo. Jaké to s ním je?Je to velmi dobré. Vycházím s ním, je hodně rychlý, hlavně v kvalifikacích, ale porazil jsem ho v Monaku a myslím, že jsem ho porazil tolikrát, kolikrát on porazil mě. Je to těsný souboj a svým způsobem je to dobrý pocit, být schopný soupeřit a porážet Jarna. Myslím, že si z toho můžu něco odnést. Letos ale také tvrdě pracuji na svých výkonech v závodech. Loni jsem měl docela často problémy s pneumatikami, spadl jsem v pořadí a výsledky nebyl takové, jaké měly být. Letos zatím nemám žádné takové potíže a mé závodní výsledky jsou podle mě lepší. To je pro mě letos největší přínos. Je to vývoj a pomůže mi do budoucna. Čekal jste, že ztráta na ostatní týmy bude taková, jaká je? Chce to čas, než si zvyknete. Musíte řídit pomaleji, nemůžete zrychlit, protože nemáte přilnavost. Snažili jsme se z toho dostat co nejvíc a párkrát se nám povedlo být opravdu blízko autům před námi. Red Bull a Ferrari se zdají být v jiné lize, dokonce i v porovnání s McLarenem. Máme před sebou ještě hodně práce, ale myslím si, že máme na to, dohnat střed startovního pole v příštím roce.
"V Lotusu jsem v těsném kontaktu se zaměstnanci, to je v porovnání s McLarenem pozitivní."Jak moc jste si jistý, že budete v roce 2011 závodit s Force Indií, Toro Rossem, Sauberem a Williamsem?Takový musí být náš cíl a pokud se to nepovede, budeme zklamaní. Tým tvrdě pracuje na autě, které by toho bylo schopné. Já také pracuji tvrdě, protože vím, co je potřeba a kde se musíme zlepšit. Nikdy si nemůžete být jistí, ale věřím tomu víc než na začátku sezóny. Musíme se také naučit věci jako lepší zastávky v boxech, protože pořád ztrácíme 2-3 vteřiny. Za rok, pokud bude auto rychlejší, si nemůžeme takové chyby dovolit. Potřebujeme také víc prostředků pro vývoj auta, ale ano, věřím si.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.