Heikki Kovalainen letos závodí po boku Jarna Trulliho za nový tým Lotus. Jak hodnotí malou malajskou stáj v porovnání se zavedeným McLarenem a proč si myslí, že tým bude za rok schopný bojovat s týmy ve středu pole?
Finský pilot přešel do nového Lotusu po dvou letech strávených v McLarenu. V rozhovoru se zamyslel nad tím, jestli neudělal chybu, když se upsal začínající malé stáji
Jak na vás působí kontrast McLaren - Lotus?Byla to samozřejmě velká změna, ale věci se tu rychle vyvíjí. Mezi mou první a druhou návštěvou továrny Lotusu byl velký rozdíl. Teď už naše základna vypadá jako tým formule jedna. Není to tak velké jako u McLarenu, ale je to dobré zařízení, nakonec budeme mít okolo dvou set lidí a hodně věcí jsme schopni si udělat sami. Pro mě to nebyl velký problém a cítil jsem tu dobrou závodní atmosféru. Mohu být v těsném kontaktu se všemi zaměstnanci, to je v porovnání s McLarenem taky pozitivní.Co vás přesvědčilo přejít k Lotusu? Další možnosti, které jsem měl, se mi nezdály jednoznačné. Lotus měl rozpočet a jasnou vizi, jak chtějí postupovat vpřed. Setkání s Mikem Gascoynem a Tonym Fernandesem bylo velmi přesvědčivé a cítil jsem jako dobrou příležitost být s týmem od začátku. Snad se budeme vyvíjet relativně rychle a já budu mít možnost z toho těžit. Možná by mi jiné týmy nabídly lepší krátkodobé podmínky a rychlejší auto, ale mě se líbila myšlenka být u vývoje od začátku. Zatím si nemám nač stěžovat. Mám to tu rád a na příští rok plánujeme spoustu skvělých věcí. Měli bychom se ve všech oblastech zlepšit a být silnější.
"Cítil jsem jako příležitost být s týmem od začátku."Jak postupuje vývoj?Myslím, že teď je správné soustředit se na příští sezónu. Prakticky jsme zastavili vývoj na letošním voze, už pracujeme jen na nastavení a úpravách spolehlivosti, které si můžeme přenést do roku 2011. Nový vůz vyrůstá z ničeho, abych byl upřímný. Bude úplně jiný. Je to samozřejmě kompromis, ale zároveň snaha maximalizovat přínos v příští sezóně. Byl incident s Markem Webberm, který se odehrál ve Valencii, důkazem toho, jak si stojíte v porovnání s vedoucími týmy z hlediska například přítlaku? Ne, myslím si, že ten incident byl pouze Markovou chybou! I kdyby před vámi byl silniční vůz, musíte si být jistí, že do něj nenajedete. Marka to překvapilo a určitě to neudělal schválně, ale podle mě krátké okruhy jako například Maďarsko ukážou, jak na tom kdo je. Dokonce i ostatní vedoucí týmy mají potíže dohnat Red Bull. Mezi auty je obrovský rozdíl. Není to ideální, ale tak to prostě je. Za kolegu máte Jarna Trulliho známého jako super rychlíka na jedno kolo. Jaké to s ním je?Je to velmi dobré. Vycházím s ním, je hodně rychlý, hlavně v kvalifikacích, ale porazil jsem ho v Monaku a myslím, že jsem ho porazil tolikrát, kolikrát on porazil mě. Je to těsný souboj a svým způsobem je to dobrý pocit, být schopný soupeřit a porážet Jarna. Myslím, že si z toho můžu něco odnést. Letos ale také tvrdě pracuji na svých výkonech v závodech. Loni jsem měl docela často problémy s pneumatikami, spadl jsem v pořadí a výsledky nebyl takové, jaké měly být. Letos zatím nemám žádné takové potíže a mé závodní výsledky jsou podle mě lepší. To je pro mě letos největší přínos. Je to vývoj a pomůže mi do budoucna. Čekal jste, že ztráta na ostatní týmy bude taková, jaká je? Chce to čas, než si zvyknete. Musíte řídit pomaleji, nemůžete zrychlit, protože nemáte přilnavost. Snažili jsme se z toho dostat co nejvíc a párkrát se nám povedlo být opravdu blízko autům před námi. Red Bull a Ferrari se zdají být v jiné lize, dokonce i v porovnání s McLarenem. Máme před sebou ještě hodně práce, ale myslím si, že máme na to, dohnat střed startovního pole v příštím roce.
"V Lotusu jsem v těsném kontaktu se zaměstnanci, to je v porovnání s McLarenem pozitivní."Jak moc jste si jistý, že budete v roce 2011 závodit s Force Indií, Toro Rossem, Sauberem a Williamsem?Takový musí být náš cíl a pokud se to nepovede, budeme zklamaní. Tým tvrdě pracuje na autě, které by toho bylo schopné. Já také pracuji tvrdě, protože vím, co je potřeba a kde se musíme zlepšit. Nikdy si nemůžete být jistí, ale věřím tomu víc než na začátku sezóny. Musíme se také naučit věci jako lepší zastávky v boxech, protože pořád ztrácíme 2-3 vteřiny. Za rok, pokud bude auto rychlejší, si nemůžeme takové chyby dovolit. Potřebujeme také víc prostředků pro vývoj auta, ale ano, věřím si.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.