Bernie Ecclestone o tom, proč nemohl nastoupit Stefan GP, odchodu BMW a Toyoty, nových týmem, favoritovi na titul, ...
Na startovním roštu máme v této sezóně 12 týmů – víc než za posledních několik let. Co to vypovídá o stavu Formule 1?
Bernie Ecclestone: Ano, to je úctyhodný počet. Jen to dokazuje, že je Formule 1 silná značka a lidé věří v její životaschopnost. Sponzoři zase vědí, že jejich značka bude propagována po celém světě, když se rozhodnou s námi spolupracovat.
Jedno místo na roštu zůstalo prázdné. Proč? Stefan GP mohl snadno vstoupit...
BE: Rozhodně. Ale bylo to těžké, protože ostatní říkali, že nemají žádný problém a všechno je v pořádku. Nemohli jsme jim prostě říci, že je nám líto, ale nevíříme vám. Řekl jsem to a sklidil za to hodně kritiky. Nakonec se ukázalo, že je to pravda. Bohužel nebylo možné, přijmout Stefan GP na poslední chvíli. Takové věci se musí dělat trochu s rozumem.
Na startu jsou tři nové týmy. Zůstanou zde všechny až do konce sezóny?
BE: Doufám, že ano.
Letos zavítají monoposty Formule 1 do nové destinace v Jižní Koreji. Jaká další nová místa navštívíme v příštích letech?
BE: Jsem si jist, že máme před sebou Rusko a Indii. V plánu je také další jedno nebo dvě místa, která jsou pro nás zajímavá. Jsme si vědomi, když hovoříme o Formuli 1, že Afrika už není k dispozici. Před pár lety jsme měli jednání a téměř jsme dosáhli dohody, ale v současné době zde bude ukončení mistrovství světa ve fotbale, takže by o tom nemělo moc smysl mluvit.
Na startovním roštu budou čtyři mistři světa. Vy na titul favorizujete někoho jiného. Proč?
BE: Sebastian (Vettel) měl vyhrát šampionát už loni. Je konkurenceschopný, tým a jeho kondice vypadá dobře a tak doufám, že mě v tom letos nenechá. Nakonec bych byl rád za čtyři nebo pět vítězství.
Začátek nové sezóny představuje vhodnou příležitost pro pohled do budoucnosti. Kde byste rád viděl Formuli 1 za pět let?
BE: Po celou dobu se situace trochu zlepšuje. Nyní se dostáváme do pozice, kdy jsou náklady o něco realističtější. Lidé už nemohli penězi déle plýtvat. Výrobci utráceli peníze, neměli je zbytečně utrácet. Měli zůstat s námi. Kdyby byli řádně řízeni, mohli by tu ještě teď být. Chtěl bych je zpátky. Rád bych viděl návrat Toyoty a BMW.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.