Mike Gascoyne je zpět. Uznávaný konstruktér s povahovými rysy, jež mu vysloužily přezdívku Rotvajler, je jednou z hlavních postav malé stáje s velkým jménem - Lotusu. V rozhovoru se přiznal trpkosti z minulosti i nadějím do budoucna, které rozhodně nejsou skromné.
Po více než roce mimo formuli jedna máte znovu na starosti design nového monopostu, stejně jako kdysi s Toyotou. Mike Gascoyne: Myslím, že po mých dvou předchozích místech bylo jasné, že mě nikdo nechce zaměstnat, takže jsem si řekl, že by bylo nejlepší postavit vlastní tým. Tohle je očividně jedinečná příležitost, protože se buduje celý tým z ničeho, ne jen auto – a to tým se jménem Lotus. Je to děsivý úkol, ale výhody jsou zřejmé. Nepůsobí na nás žádný tlak, se kterým bychom se museli vyrovnávat a můžeme vybudovat zdatný tým. Co se týče Lotusu, pro kluka z Norfolku, který se v téhle oblastni narodil a vyrůstal, je fantastická příležitost přinést jméno týmu zpět. Oživovat značku Lotus musí být opravdu vzrušující, zároveň ale také riskantní, když pomyslíte na vítězné časy týmu. Bude se tým Lotus z roku 2010 schopen připojit k těmto úspěchům? Jak dlouho to potrvá? MG: Nemůžete vrátit jméno Lotus do F1 bez tlaku od Skupiny Lotus a fanoušků. A tak by to mělo být, nevyhýbáme se tomu. Z lidské stránky, jako kluk, co vyrostl a chodil do školy kousek od továrny Lotusu, je pro mě návrat tohoto jména hodně osobní. Formule jedna se mění a přestává být soutěží v utrácení, snad už je spíš záležitostí inovativního inženýrství. A taková byla také filozofie Colina Chapmana (zakladatele původního Lotusu). Takže pokud se nám povede uspět, bude to fantastické. Jak rychle můžeme být konkurenceschopní? Účelné jednání k tomu může vést za tři až pět let, to je náš cíl. Najali jste Jarna Trulliho a Heikkiho Kovalainena, aby vám podporou při vývoji auta co nejvíc usnadnili začátek. Znáte Jarna už mnoho let ze spousty týmů. Byl tohle jeden z důvodů, proč jste ho vybrali? MG: Jarno byl vždycky jedna z prvních voleb. Pracoval jsem s ním už několikrát a velmi dobře spolu vycházíme. Skoro vždycky byl ten nejrychlejší jezdec na jedno kolo, se kterým jsem pracoval, a to nám dá jasný pohled na skutečné tempo vozu. Mít v autě zkušené jezdce je základ. Při tom, jak pozdě jsme začali, jsme hlavně nechtěli nové kluky, které bychom museli učit, jak dělat svou práci v F1. Měli jsme to štěstí, že jsme získali dva vítěze závodů. Patříte do týmu, ke kterému se upírají naděje celého národa. Oznámení pilotů se například konalo v budově parlamentu v Kuala Lumpur za přítomnosti premiéra Malajsie Dato' Sri Mohd Najib Tun Abd Razaka. Je to velká zodpovědnost, především proto, že Malajsie je natolik nadšeným příznivcem F1. Jak se s tím vyrovnáváte? MG: Je to velký tlak. Jsem v tomhle světě už dvacet let a já i celý tým si ten závazek užíváme. Dokonce i PR oddělení... Jste pověstný svým silným vůdcovským stylem, který vám vynesl přezdívku „rotvajler“. Někdy to přineslo i konflikty s vedením. Je Lotus místem, kde budete moct fungovat podle vlastních představ?MG: Nemyslím si, že bych měl konfrontační přístup, ale jsem hodně přímý a říkám to, čemu věřím. V Toyotě se technologický směr, kterým jsem se chtěl vydat, neslučoval s představami vedení. A to je v pořádku, je to jejich volba, každý jsme šli svou cestou. Můžeme podotknout, že důsledky jejich rozhodnutí nebyly nejlepší. Jedna z úžasných věcí v F1 je spousta lidí, kteří se chtějí přidat a pracovat se mnou. V Jordanu, Renaultu, a dokonce i v Toyotě jsem vybudoval velmi silné týmy. A to se Toyotě nelíbilo. Je milé, že teď do Norfolku přichází tolik lidí.
Co vás přimělo odejít z Toyoty? MG: Někdo by řekl, že minulost byly mé nejlepší časy, ale já mám z toho smíšené pocity. Na jednu stranu jsem hodně zklamaný. Když jsem v roce 2004 přišel, byla to skvělá příležitost, dát dohromady tým a vyhrát mistrovství. V roce 2005 jsem překonal své cíle, chtěli jsme se dostat na pódium a získat 40 bodů – na pódiu jsme byli pětkrát a bodů měli 88. První závod jsme měli vyhrát v roce 2006 a o rok později první šampionát. Ale bylo jasné, že vyšší management chtěl tým vést směrem, který podle mě nemohl tyhle výsledky přinést. Poslední kapkou bylo, že neměli dostatečné výsledky. Někdy stačí říct: Já vám to říkal, ale jindy jsem cítil, že je to ohromná hanba pro ty lidi. Opravdu, můj hlavní pocit je zklamání. Tony Fernandes řekl, že bude nějakou dobu vystupovat jako týmový šéf a poté ustoupí do pozadí. Má toho hodně na práci a kromě své dřívější role sponzora Williamsu je relativním nováčkem v F1. Znamená to, že opratě týmu budete držet právě vy? MG: Nemyslím si, že musím Tonymu předvést, jak se drží opratě. Jako profesionální obchodník je v tomhle hodně zběhlý, to mi bylo jasné, už když jsem ho uviděl poprvé. Jak vyvinuté je auto a bude do Bahrajnu připravené? MG: V Bahrajnu budeme připravení, otázka je, jak moc. Řekli jsme, že chceme být nejlepší z nováčků, a jsem si jistý, že toho můžeme dosáhnout. Ale myslím, že to není jen otázka Bahrajnu, jako spíš tempa vývoje – kde budeme za tři měsíce a kde za šest. Na tým, který vstoupil tak pozdě, budeme mít v Bahrajnu dobrý start.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.