Mike Gascoyne je zpět. Uznávaný konstruktér s povahovými rysy, jež mu vysloužily přezdívku Rotvajler, je jednou z hlavních postav malé stáje s velkým jménem - Lotusu. V rozhovoru se přiznal trpkosti z minulosti i nadějím do budoucna, které rozhodně nejsou skromné.
Po více než roce mimo formuli jedna máte znovu na starosti design nového monopostu, stejně jako kdysi s Toyotou. Mike Gascoyne: Myslím, že po mých dvou předchozích místech bylo jasné, že mě nikdo nechce zaměstnat, takže jsem si řekl, že by bylo nejlepší postavit vlastní tým. Tohle je očividně jedinečná příležitost, protože se buduje celý tým z ničeho, ne jen auto – a to tým se jménem Lotus. Je to děsivý úkol, ale výhody jsou zřejmé. Nepůsobí na nás žádný tlak, se kterým bychom se museli vyrovnávat a můžeme vybudovat zdatný tým. Co se týče Lotusu, pro kluka z Norfolku, který se v téhle oblastni narodil a vyrůstal, je fantastická příležitost přinést jméno týmu zpět. Oživovat značku Lotus musí být opravdu vzrušující, zároveň ale také riskantní, když pomyslíte na vítězné časy týmu. Bude se tým Lotus z roku 2010 schopen připojit k těmto úspěchům? Jak dlouho to potrvá? MG: Nemůžete vrátit jméno Lotus do F1 bez tlaku od Skupiny Lotus a fanoušků. A tak by to mělo být, nevyhýbáme se tomu. Z lidské stránky, jako kluk, co vyrostl a chodil do školy kousek od továrny Lotusu, je pro mě návrat tohoto jména hodně osobní. Formule jedna se mění a přestává být soutěží v utrácení, snad už je spíš záležitostí inovativního inženýrství. A taková byla také filozofie Colina Chapmana (zakladatele původního Lotusu). Takže pokud se nám povede uspět, bude to fantastické. Jak rychle můžeme být konkurenceschopní? Účelné jednání k tomu může vést za tři až pět let, to je náš cíl. Najali jste Jarna Trulliho a Heikkiho Kovalainena, aby vám podporou při vývoji auta co nejvíc usnadnili začátek. Znáte Jarna už mnoho let ze spousty týmů. Byl tohle jeden z důvodů, proč jste ho vybrali? MG: Jarno byl vždycky jedna z prvních voleb. Pracoval jsem s ním už několikrát a velmi dobře spolu vycházíme. Skoro vždycky byl ten nejrychlejší jezdec na jedno kolo, se kterým jsem pracoval, a to nám dá jasný pohled na skutečné tempo vozu. Mít v autě zkušené jezdce je základ. Při tom, jak pozdě jsme začali, jsme hlavně nechtěli nové kluky, které bychom museli učit, jak dělat svou práci v F1. Měli jsme to štěstí, že jsme získali dva vítěze závodů. Patříte do týmu, ke kterému se upírají naděje celého národa. Oznámení pilotů se například konalo v budově parlamentu v Kuala Lumpur za přítomnosti premiéra Malajsie Dato' Sri Mohd Najib Tun Abd Razaka. Je to velká zodpovědnost, především proto, že Malajsie je natolik nadšeným příznivcem F1. Jak se s tím vyrovnáváte? MG: Je to velký tlak. Jsem v tomhle světě už dvacet let a já i celý tým si ten závazek užíváme. Dokonce i PR oddělení... Jste pověstný svým silným vůdcovským stylem, který vám vynesl přezdívku „rotvajler“. Někdy to přineslo i konflikty s vedením. Je Lotus místem, kde budete moct fungovat podle vlastních představ?MG: Nemyslím si, že bych měl konfrontační přístup, ale jsem hodně přímý a říkám to, čemu věřím. V Toyotě se technologický směr, kterým jsem se chtěl vydat, neslučoval s představami vedení. A to je v pořádku, je to jejich volba, každý jsme šli svou cestou. Můžeme podotknout, že důsledky jejich rozhodnutí nebyly nejlepší. Jedna z úžasných věcí v F1 je spousta lidí, kteří se chtějí přidat a pracovat se mnou. V Jordanu, Renaultu, a dokonce i v Toyotě jsem vybudoval velmi silné týmy. A to se Toyotě nelíbilo. Je milé, že teď do Norfolku přichází tolik lidí.
Co vás přimělo odejít z Toyoty? MG: Někdo by řekl, že minulost byly mé nejlepší časy, ale já mám z toho smíšené pocity. Na jednu stranu jsem hodně zklamaný. Když jsem v roce 2004 přišel, byla to skvělá příležitost, dát dohromady tým a vyhrát mistrovství. V roce 2005 jsem překonal své cíle, chtěli jsme se dostat na pódium a získat 40 bodů – na pódiu jsme byli pětkrát a bodů měli 88. První závod jsme měli vyhrát v roce 2006 a o rok později první šampionát. Ale bylo jasné, že vyšší management chtěl tým vést směrem, který podle mě nemohl tyhle výsledky přinést. Poslední kapkou bylo, že neměli dostatečné výsledky. Někdy stačí říct: Já vám to říkal, ale jindy jsem cítil, že je to ohromná hanba pro ty lidi. Opravdu, můj hlavní pocit je zklamání. Tony Fernandes řekl, že bude nějakou dobu vystupovat jako týmový šéf a poté ustoupí do pozadí. Má toho hodně na práci a kromě své dřívější role sponzora Williamsu je relativním nováčkem v F1. Znamená to, že opratě týmu budete držet právě vy? MG: Nemyslím si, že musím Tonymu předvést, jak se drží opratě. Jako profesionální obchodník je v tomhle hodně zběhlý, to mi bylo jasné, už když jsem ho uviděl poprvé. Jak vyvinuté je auto a bude do Bahrajnu připravené? MG: V Bahrajnu budeme připravení, otázka je, jak moc. Řekli jsme, že chceme být nejlepší z nováčků, a jsem si jistý, že toho můžeme dosáhnout. Ale myslím, že to není jen otázka Bahrajnu, jako spíš tempa vývoje – kde budeme za tři měsíce a kde za šest. Na tým, který vstoupil tak pozdě, budeme mít v Bahrajnu dobrý start.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.