Mike Gascoyne je zpět. Uznávaný konstruktér s povahovými rysy, jež mu vysloužily přezdívku Rotvajler, je jednou z hlavních postav malé stáje s velkým jménem - Lotusu. V rozhovoru se přiznal trpkosti z minulosti i nadějím do budoucna, které rozhodně nejsou skromné.
Po více než roce mimo formuli jedna máte znovu na starosti design nového monopostu, stejně jako kdysi s Toyotou. Mike Gascoyne: Myslím, že po mých dvou předchozích místech bylo jasné, že mě nikdo nechce zaměstnat, takže jsem si řekl, že by bylo nejlepší postavit vlastní tým. Tohle je očividně jedinečná příležitost, protože se buduje celý tým z ničeho, ne jen auto – a to tým se jménem Lotus. Je to děsivý úkol, ale výhody jsou zřejmé. Nepůsobí na nás žádný tlak, se kterým bychom se museli vyrovnávat a můžeme vybudovat zdatný tým. Co se týče Lotusu, pro kluka z Norfolku, který se v téhle oblastni narodil a vyrůstal, je fantastická příležitost přinést jméno týmu zpět. Oživovat značku Lotus musí být opravdu vzrušující, zároveň ale také riskantní, když pomyslíte na vítězné časy týmu. Bude se tým Lotus z roku 2010 schopen připojit k těmto úspěchům? Jak dlouho to potrvá? MG: Nemůžete vrátit jméno Lotus do F1 bez tlaku od Skupiny Lotus a fanoušků. A tak by to mělo být, nevyhýbáme se tomu. Z lidské stránky, jako kluk, co vyrostl a chodil do školy kousek od továrny Lotusu, je pro mě návrat tohoto jména hodně osobní. Formule jedna se mění a přestává být soutěží v utrácení, snad už je spíš záležitostí inovativního inženýrství. A taková byla také filozofie Colina Chapmana (zakladatele původního Lotusu). Takže pokud se nám povede uspět, bude to fantastické. Jak rychle můžeme být konkurenceschopní? Účelné jednání k tomu může vést za tři až pět let, to je náš cíl. Najali jste Jarna Trulliho a Heikkiho Kovalainena, aby vám podporou při vývoji auta co nejvíc usnadnili začátek. Znáte Jarna už mnoho let ze spousty týmů. Byl tohle jeden z důvodů, proč jste ho vybrali? MG: Jarno byl vždycky jedna z prvních voleb. Pracoval jsem s ním už několikrát a velmi dobře spolu vycházíme. Skoro vždycky byl ten nejrychlejší jezdec na jedno kolo, se kterým jsem pracoval, a to nám dá jasný pohled na skutečné tempo vozu. Mít v autě zkušené jezdce je základ. Při tom, jak pozdě jsme začali, jsme hlavně nechtěli nové kluky, které bychom museli učit, jak dělat svou práci v F1. Měli jsme to štěstí, že jsme získali dva vítěze závodů. Patříte do týmu, ke kterému se upírají naděje celého národa. Oznámení pilotů se například konalo v budově parlamentu v Kuala Lumpur za přítomnosti premiéra Malajsie Dato' Sri Mohd Najib Tun Abd Razaka. Je to velká zodpovědnost, především proto, že Malajsie je natolik nadšeným příznivcem F1. Jak se s tím vyrovnáváte? MG: Je to velký tlak. Jsem v tomhle světě už dvacet let a já i celý tým si ten závazek užíváme. Dokonce i PR oddělení... Jste pověstný svým silným vůdcovským stylem, který vám vynesl přezdívku „rotvajler“. Někdy to přineslo i konflikty s vedením. Je Lotus místem, kde budete moct fungovat podle vlastních představ?MG: Nemyslím si, že bych měl konfrontační přístup, ale jsem hodně přímý a říkám to, čemu věřím. V Toyotě se technologický směr, kterým jsem se chtěl vydat, neslučoval s představami vedení. A to je v pořádku, je to jejich volba, každý jsme šli svou cestou. Můžeme podotknout, že důsledky jejich rozhodnutí nebyly nejlepší. Jedna z úžasných věcí v F1 je spousta lidí, kteří se chtějí přidat a pracovat se mnou. V Jordanu, Renaultu, a dokonce i v Toyotě jsem vybudoval velmi silné týmy. A to se Toyotě nelíbilo. Je milé, že teď do Norfolku přichází tolik lidí.
Co vás přimělo odejít z Toyoty? MG: Někdo by řekl, že minulost byly mé nejlepší časy, ale já mám z toho smíšené pocity. Na jednu stranu jsem hodně zklamaný. Když jsem v roce 2004 přišel, byla to skvělá příležitost, dát dohromady tým a vyhrát mistrovství. V roce 2005 jsem překonal své cíle, chtěli jsme se dostat na pódium a získat 40 bodů – na pódiu jsme byli pětkrát a bodů měli 88. První závod jsme měli vyhrát v roce 2006 a o rok později první šampionát. Ale bylo jasné, že vyšší management chtěl tým vést směrem, který podle mě nemohl tyhle výsledky přinést. Poslední kapkou bylo, že neměli dostatečné výsledky. Někdy stačí říct: Já vám to říkal, ale jindy jsem cítil, že je to ohromná hanba pro ty lidi. Opravdu, můj hlavní pocit je zklamání. Tony Fernandes řekl, že bude nějakou dobu vystupovat jako týmový šéf a poté ustoupí do pozadí. Má toho hodně na práci a kromě své dřívější role sponzora Williamsu je relativním nováčkem v F1. Znamená to, že opratě týmu budete držet právě vy? MG: Nemyslím si, že musím Tonymu předvést, jak se drží opratě. Jako profesionální obchodník je v tomhle hodně zběhlý, to mi bylo jasné, už když jsem ho uviděl poprvé. Jak vyvinuté je auto a bude do Bahrajnu připravené? MG: V Bahrajnu budeme připravení, otázka je, jak moc. Řekli jsme, že chceme být nejlepší z nováčků, a jsem si jistý, že toho můžeme dosáhnout. Ale myslím, že to není jen otázka Bahrajnu, jako spíš tempa vývoje – kde budeme za tři měsíce a kde za šest. Na tým, který vstoupil tak pozdě, budeme mít v Bahrajnu dobrý start.
Güenther Steiner se ostře vyjádřil k veřejným komentářům prezidenta Ferrari Johna Elkanna ohledně jezdců týmu.
Yuki Tsunoda si z Interlagosu odnesl tvrdou lekci poté, co jeho kolize s Lansem Strollem vedla k dvěma desetisekundovým trestům.
Sezona 2025 vstupuje do finále a napětí v McLarenu nikdy nebylo vyšší. Oscar Piastri prochází obtížným obdobím a musí se pokusit zvrátit vývoj proti svému týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Lando Norris vede před Oscarem Piastrim o 24 bodů, ale Andrea Stella odmítá řeči o tom, že by měl titul jistý. Podle něj jsou podobné úvahy jen akademické a nic nemění na pokračujícím boji o prvenství.
Šéf týmu Audi ve Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že jeho jezdci si pomalu zvykají na nové podmínky pro sezonu 2026 a začínají je objevovat z nové perspektivy.
Helmut Marko připustil, že tým čelí výzvám, které mohou ovlivnit šance Maxe Verstappena v závěru sezony. Podle něj se některé problémy začaly objevovat po závodě v Imole.
Člen týmu Racing Bulls byl během Velké ceny Brazílie zachycen, jak povzbuzuje fanoušky k bučení na Landa Norrise.
Cadillac se tento týden konečně představuje na závodní dráze, když Sergio Pérez usedá do dva roky starého Ferrari na okruhu v Imole.
Audi odhalilo koncept R26, který naznačuje podobu jejich vozu pro vstup do Formule 1 v roce 2026. Značka zároveň stanovila pětiletý cíl.
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.