Mike Gascoyne je zpět. Uznávaný konstruktér s povahovými rysy, jež mu vysloužily přezdívku Rotvajler, je jednou z hlavních postav malé stáje s velkým jménem - Lotusu. V rozhovoru se přiznal trpkosti z minulosti i nadějím do budoucna, které rozhodně nejsou skromné.
Po více než roce mimo formuli jedna máte znovu na starosti design nového monopostu, stejně jako kdysi s Toyotou. Mike Gascoyne: Myslím, že po mých dvou předchozích místech bylo jasné, že mě nikdo nechce zaměstnat, takže jsem si řekl, že by bylo nejlepší postavit vlastní tým. Tohle je očividně jedinečná příležitost, protože se buduje celý tým z ničeho, ne jen auto – a to tým se jménem Lotus. Je to děsivý úkol, ale výhody jsou zřejmé. Nepůsobí na nás žádný tlak, se kterým bychom se museli vyrovnávat a můžeme vybudovat zdatný tým. Co se týče Lotusu, pro kluka z Norfolku, který se v téhle oblastni narodil a vyrůstal, je fantastická příležitost přinést jméno týmu zpět. Oživovat značku Lotus musí být opravdu vzrušující, zároveň ale také riskantní, když pomyslíte na vítězné časy týmu. Bude se tým Lotus z roku 2010 schopen připojit k těmto úspěchům? Jak dlouho to potrvá? MG: Nemůžete vrátit jméno Lotus do F1 bez tlaku od Skupiny Lotus a fanoušků. A tak by to mělo být, nevyhýbáme se tomu. Z lidské stránky, jako kluk, co vyrostl a chodil do školy kousek od továrny Lotusu, je pro mě návrat tohoto jména hodně osobní. Formule jedna se mění a přestává být soutěží v utrácení, snad už je spíš záležitostí inovativního inženýrství. A taková byla také filozofie Colina Chapmana (zakladatele původního Lotusu). Takže pokud se nám povede uspět, bude to fantastické. Jak rychle můžeme být konkurenceschopní? Účelné jednání k tomu může vést za tři až pět let, to je náš cíl. Najali jste Jarna Trulliho a Heikkiho Kovalainena, aby vám podporou při vývoji auta co nejvíc usnadnili začátek. Znáte Jarna už mnoho let ze spousty týmů. Byl tohle jeden z důvodů, proč jste ho vybrali? MG: Jarno byl vždycky jedna z prvních voleb. Pracoval jsem s ním už několikrát a velmi dobře spolu vycházíme. Skoro vždycky byl ten nejrychlejší jezdec na jedno kolo, se kterým jsem pracoval, a to nám dá jasný pohled na skutečné tempo vozu. Mít v autě zkušené jezdce je základ. Při tom, jak pozdě jsme začali, jsme hlavně nechtěli nové kluky, které bychom museli učit, jak dělat svou práci v F1. Měli jsme to štěstí, že jsme získali dva vítěze závodů. Patříte do týmu, ke kterému se upírají naděje celého národa. Oznámení pilotů se například konalo v budově parlamentu v Kuala Lumpur za přítomnosti premiéra Malajsie Dato' Sri Mohd Najib Tun Abd Razaka. Je to velká zodpovědnost, především proto, že Malajsie je natolik nadšeným příznivcem F1. Jak se s tím vyrovnáváte? MG: Je to velký tlak. Jsem v tomhle světě už dvacet let a já i celý tým si ten závazek užíváme. Dokonce i PR oddělení... Jste pověstný svým silným vůdcovským stylem, který vám vynesl přezdívku „rotvajler“. Někdy to přineslo i konflikty s vedením. Je Lotus místem, kde budete moct fungovat podle vlastních představ?MG: Nemyslím si, že bych měl konfrontační přístup, ale jsem hodně přímý a říkám to, čemu věřím. V Toyotě se technologický směr, kterým jsem se chtěl vydat, neslučoval s představami vedení. A to je v pořádku, je to jejich volba, každý jsme šli svou cestou. Můžeme podotknout, že důsledky jejich rozhodnutí nebyly nejlepší. Jedna z úžasných věcí v F1 je spousta lidí, kteří se chtějí přidat a pracovat se mnou. V Jordanu, Renaultu, a dokonce i v Toyotě jsem vybudoval velmi silné týmy. A to se Toyotě nelíbilo. Je milé, že teď do Norfolku přichází tolik lidí.
Co vás přimělo odejít z Toyoty? MG: Někdo by řekl, že minulost byly mé nejlepší časy, ale já mám z toho smíšené pocity. Na jednu stranu jsem hodně zklamaný. Když jsem v roce 2004 přišel, byla to skvělá příležitost, dát dohromady tým a vyhrát mistrovství. V roce 2005 jsem překonal své cíle, chtěli jsme se dostat na pódium a získat 40 bodů – na pódiu jsme byli pětkrát a bodů měli 88. První závod jsme měli vyhrát v roce 2006 a o rok později první šampionát. Ale bylo jasné, že vyšší management chtěl tým vést směrem, který podle mě nemohl tyhle výsledky přinést. Poslední kapkou bylo, že neměli dostatečné výsledky. Někdy stačí říct: Já vám to říkal, ale jindy jsem cítil, že je to ohromná hanba pro ty lidi. Opravdu, můj hlavní pocit je zklamání. Tony Fernandes řekl, že bude nějakou dobu vystupovat jako týmový šéf a poté ustoupí do pozadí. Má toho hodně na práci a kromě své dřívější role sponzora Williamsu je relativním nováčkem v F1. Znamená to, že opratě týmu budete držet právě vy? MG: Nemyslím si, že musím Tonymu předvést, jak se drží opratě. Jako profesionální obchodník je v tomhle hodně zběhlý, to mi bylo jasné, už když jsem ho uviděl poprvé. Jak vyvinuté je auto a bude do Bahrajnu připravené? MG: V Bahrajnu budeme připravení, otázka je, jak moc. Řekli jsme, že chceme být nejlepší z nováčků, a jsem si jistý, že toho můžeme dosáhnout. Ale myslím, že to není jen otázka Bahrajnu, jako spíš tempa vývoje – kde budeme za tři měsíce a kde za šest. Na tým, který vstoupil tak pozdě, budeme mít v Bahrajnu dobrý start.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.