Matin Whitmarsh hodnotí letošní sezónu, přibližuje cestu McLarenu ze dna a popisuje svůj vztah k Heikkimu Kovalainenovi a jeho možné náhradě ke Kimimu Räikkönenovi.
Odejde Heikki Kovalainen a přijde Kimi Räikkönen? Kdy se rozhodnete?
Odpověď je jednoduchá. O jezdeckém složení jsme ještě nerozhodovali a ani nemáme stanoven termín, do kdy tak učiníme. V otázce pilotů Ferrari už je jasno, ale k dispozici jsou i jiní piloti. Snažíme se Heikkimu poskytnou maximální podporu, aby odváděl dobrou práci. Je velmi oddaným pilotem a příjemným klukem a byli bychom rádi, kdyby ve zbývajících závodech zaznamenal dobré výsledky. Na to se teď soustředíme, a proto zatím nebudeme oznamovat jezdecké složení.
A oznámíte to v letošní sezóně nebo až v zimě?
Ještě jsme se nerozhodovali kdy. Budeme vyhodnocovat situaci, až to budeme vědět, tak to oznámíme.
Byla citována vaše slova, kdy jste prohlásil, že McLaren by neměl žádné problémy s návratem Kimiho Räikkönena. Co to přesně znamená?
Kimi je fantastickým pilotem, dobře ho znám a mám ho rád. Byl s námi pět let. Je rychlý, oddaný a myslím, že by zřejmě v budoucnu moc chtěl porazit Ferrari, jak ho znám. To všechno je na Kimim atraktivní. Není politik, je absolutně upřímný - co na srdci, to na jazyku. Navíc všichni víme, že dokáže vítězit. Myslím, že byl technicky podceňovaný. Je velmi dobrým závodním pilotem a myslím, že by do našeho týmu dobře zapadl, kdybychom se pro něj rozhodli.
Zdůraznil jste, že není politický - je to něco, co McLaren od svých pilotů očekává?
Myslím, že v současnosti jsme velmi šťastni, protože v týmu panuje velký soulad. Nikdo z našich současných pilotů není intrikánský. Jsou vůči sobě otevření a opravdu spolu dobře vycházejí. Týmoví kolegové se nemusejí nutně mít rádi - není to nezbytně nutné. Musí být čestní, upřímní bez zbytečného politikaření - to je část ingrediencí, jež letos byla potřeba. Začali jsme bídně s pomalým autem a také došlo k nějakým kontroverzím na počátku. Musím říci, že jsem osobně hrdý na to, jak tým pak během roku dokázal táhnout za jeden provaz. Přičítám to na vrub skutečné harmonii mezi lidmi, kteří spolu rádi pracují. Ať už bude jezdecké složení v budoucnu jakékoliv, tyto věci bychom chtěli zachovat.
Je to již téměř rok, co vykonáváte roli šéfa týmu. Co jste se za tu dobu naučil a co patřilo k těm nejlepším a nejhorším okamžikům?
Poznal jsem, že být šéfem týmu je důležitější, než jsem očekával. V týmu působím již 20 let a měl jsem štěstí, že jsem mohl působit na vedoucích místech. Když jsem byl jmenován šéfem týmu, považoval jsem to spíše za symbolické než důležité. Od roku 1993 jsem zastupoval tým na pódiích a sbíral trofeje, ale když jsem tam stal v Maďarsku letos - byl to mnohem silnější zážitek než jsem si představoval.
K těm horším okamžikům bych zařadil 11. týden v Barceloně, kdy jsme si uvědomili, že nám na nejrychlejší schází 2,5 vteřiny, což pro nás byl docela šok. Takže jsme museli začít makat a o hodně zlepšit vůz vůči týmům, které dělali dále pokroky. Museli jsme vylepšovat vůz mnohem rychleji než oni, což se nám dařilo. Dalším negativem byly samozřejmě události po Velké ceně Austrálie. Naopak jsem hrdý na Německo, kde jsme stáli na startu druzí a nebýt poškozené pneumatiky v první zatáčce, mohl Lewis soupeřit s nejrychlejšími. A právě Německa závodíme s šancí na vítězství v každém závodě.
Sezónu jste tedy nezačali nejlépe dle standardu McLarenu, ale propracovali jste se zpět nahoru. Mohlo za to jen vylepšení šasi?
Jedním z klíčů k velkému pokroku je špatný začátek. Mám-li být upřímný, naše auto zpočátku nebylo vůbec konkurenceschopné. Bylo to spíše nedostatkem vývoje, protože jsme předešlou sezónu tlačili až do konce, abychom vyhráli šampionát. A když se nám to povedlo, vypadalo to jako správné rozhodnutí. V 11. letošním týdnu to už tak správně nevypadalo. Nebyli jsme tak podnikaví při interpretaci pravidel jako konkurence například s dvojitými difuzory, takže jsme měli co dohánět. Museli jsme všichni tvrdě pracovat, abychom se dostali opět na vítěznou cestu.
Zbývají dva závody a proto je nutné se již soustředit na auto pro rok 2010. Jak jste s ním daleko?
Vůz již je velmi rozvinutý. Aerodynamicky je na tom lépe než současné, protože jsme pracovali již s pravidly, která byla objasněna. Takže si dokážete představit, že obsahuje poměrně extrémní dvojitý difuzor a že se od letošního vozu dost liší. Zaměřujeme na něj již všechny své zdroje a vypadá skvěle. Příští rok budeme mít velmi konkurenceschopné auto. Pokud by to tak nebylo, nemohli bychom upřímně pomýšlet na vítězství v šampionátu - stejně jako letos.
Něco se povídalo o trnitém vztahu mezi McLarenem a Mercedesem. Jaká je skutečnost?
Pracujeme společně 15 let. Zažili jsme skvělá vítězství, ale nevyhnutelně také zklamání v tomto vztahu. Na pracovní úrovni máme velmi silný vztah, jelikož obě strany chtějí vítězit. Některé spekulace pramení ze spolupráce Mercedesu s jinými týmy, ale my jsme ji podporovali a souhlasili s ní. Hodně se diskutuje ohledně podílech v McLarenu či v Brawnu, spekulace neutichnou. Ve skutečnosti je to pro mě povzbuzením, protože přinejmenším poukazují na to, že je Mercedes plně oddán Formuli 1.
Lewisovo postavení v šampionátu jezdců je téměř nepodstatné, ale McLaren má šanci sesadit Ferrari ze třetího místa v Poháru konstruktérů. Je to vaším primárním cílem?
Přesně tak. Z hlediska počtu bodů zaostáváme za Ferrari o pouhé dva. Chováme vůči Ferrari obrovský respekt a máme s nimi velmi konstruktivní pracovní vztah, což je po 30 letech změnou ve vztahu k nim. Chceme je však samozřejmě porazit. Když nevyhráváte, jste zklamáni, takže pokud bychom nedosáhli na třetí místo, které je reálné, byl bych velmi zklamán. Bude to ještě dobrá bitva a doufám, že budeme mít trochu navrch. Nejprve musíme porazit Kimiho - ale ten se umí vytáhnout, když je třeba.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.