Třiatřicetiletý Sebastian Vettel už minulý týden dokončil svůj první den u Aston Martin v Silverstone. Plán spočíval v seznámení se s technikou, inženýry, tvarování sedačky a první jízdě na simulátoru. Pro Vettela to byl ve své podstatě návrat domů, protože ještě před svým intermezzem v Itálii byl doma v anglickém týmu Red Bull Racing, jehož továrna v Milton Keynes je jen půl hodiny od sídla týmu Aston Martin. A Vettel byl známý tím, že si dobře rozuměl s anglickými mechaniky a anglickým humorem.
Anglický humor brzy může ale světovému šampiónovi zhořknout. Podle německých médií bude Vettel zodpovědný za týmový úspěch Aston Martina?
Podle Giorgia Ascanelliho, bývalého technologického ředitele společnosti Toro Rosso, to není náhoda: „Pravděpodobně jste si toho už všimli, každý tým, v němž Sebastian Vettel dosud závodil, se stal vítězným týmem. Nejprve to bylo Toro Rosso, pak Red Bull. To je Sebastian, s těžkou nohou na plynu a způsobem, jak táhnout tým."
Tvrzení Ascanelliho je založené na duelu mezi Toro Rosso a Red Bull v roce 2008, kdy Vettel poprvé vyhrál v Monze. Nyní k tomu říká: „Red Bull měl všechny ingredience pro úspěch v roce 2008, ale my vyhráli, protože Vettel byl lepší než Coulthard a Webber.“
„Na papíře určitě existují věci, které se zdají podobné, ale myslím si, že situace je nyní jiná. Hlavně proto, že jsem dnes já sám v jiném bodě. Některé věci jsou podobné, Aston Martin sídlí v Anglii, stejně jako Red Bull a v pozadí stojí také miliardář, nyní Lawrence Stroll, v Red Bullu to byl Didi Mateschitz. Ale já bych opravdu Aston Martin a Red Bull nechtěl srovnávat. Je to opravdu o něčem jiném,“ prozradil Vettel.
Němec je známý tím, že potřebuje klidné a přátelské prostředí, které kdysi měl v Red Bullu, a které mu nyní slíbil šéf týmu Aston Martin Otmar Szafnauer, jenž tvrdí: „Je to o respektu a způsobu, jak držet pohromadě. Vážíme si talentu každého jednotlivce a na nikoho nemíříme prstem. Doporučujeme našim lidem, aby se poučili z chyb. Všichni táhneme stejným směrem a máme dobrou pracovní atmosféru, kulturu, ve které nikoho neobviňujeme z toho, že udělal chybu. To platí i pro piloty. To se „Sebovi“ bude líbit a jsem si jistý, že mu to vrátí formu.“
Novináři se tedy ptají Vettela: Jak důležité je cítit důvěru, kterou kdysi měl v Red Bull? „Každý je jiný, ale přesto každý pravděpodobně má rád prostředí, kde si stojí za sebou a pracuje pro sebe. Zatím pro mě v Aston Martin samozřejmě existuje spousta nových tváří, ale jsem si jistý, že to bude fungovat. Vždy musíte být otevření novým věcem. Potkám spoustu nových lidí, nové způsoby práce, nové přístupy - a nebylo by správné věřit, že pouze moje cesta je ideální,“ odpověděl pokorně.
„Doufám, že si Sebastian najde cestu zpět do své staré formy,“ říká poradce Red Bull Helmut Marko a dodává: „Ví, že poslední dva roky nebyly jeho nejlepší. Z jakýchkoli důvodů.“
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.