Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Před startem Velké ceny Miami se diváci dočkali jedné z nejpoutavějších předzávodních show v historii Formule 1. Všech 20 jezdců totiž dorazilo na trať v životně velkých LEGO formulích – plně pojízdných strojích, které vznikaly dlouhé týdny pod rukama nejlepších stavitelů světa. LEGO tak doslova převzalo hlavní roli při slavnostním drivers parade, kde se závodníci představují fanouškům na tribunách.
Základ celého projektu vznikl v českém Kladně, kde má LEGO jednu ze svých hlavních továren. Právě tam se stavěla celá flotila neobvyklých LEGO formulí. Redaktoři Motorsport.com navštívili závod poblíž Prahy a podívali se, jak tým designérů a inženýrů krok za krokem skládal jednotlivé vozy, každý z nich originální a co nejvěrněji napodobující skutečnou formuli daného týmu.
Každá LEGO formule váží zhruba tunu a skládá se z přibližně 400 tisíc kostek. Nejde však jen o statické modely, tvůrci dokázali propracovat i složité aerodynamické prvky nebo detailní loga sponzorů. Všechny vozy byly navrženy jako dvoumístné a schopné pohybu, mohou jet rychlostí až 20 km/h, což je na LEGO auta skutečně ohromující výkon.
„Bylo to jako návrat do dětství,“ smál se George Russell, který se spolu s ostatními jezdci vezl v LEGO voze při slavnostní jízdě po startovní rovině. Když však zjistil, že každý z vozů vznikal více než 850 hodin, dodal se smíchem, že „nápad na nárazníkovou jízdu asi nechá být.“ Jeho poznámka odrážela obdiv, který piloti k práci stavitelů cítili – celkem 26 členů týmu strávilo nad projektem přes 22 tisíc hodin.
Celá akce působila jako kreativní spojení motorsportu, techniky a hravosti. V prostředí Miami plného barev a showbusinessu dokonale zapadla a zároveň připomněla, že Formule 1 není jen o rychlosti, ale i o emocích, detailech a schopnosti překvapovat. LEGO formule tak nezůstaly jen atrakcí, ale symbolem toho, co všechno je možné, když se spojí technologie, nápad a vášeň.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.