Jeden z klubů, které stály u zrodu FIA, nedávno překvapivě ostře zaútočil na prezidenta této organizace, Mohammeda Ben Sulayema. Tento krok vyvolal nečekané vlny kritiky a přinesl do vedení mezinárodní automobilové federace napětí, které dosud nebylo veřejně známo.
Rakouský automobilový klub OAMTC vyjádřil otevřený nesouhlas s návrhem na změnu stanov FIA, který prosazuje její prezident Mohammed Ben Sulayem. Podle něj hrozí, že tyto úpravy, které budou projednávány ve čtvrtek na Valném shromáždění FIA v Macau, mohou zásadně podkopat důvěryhodnost a demokratické základy celé organizace.
Hlavním terčem kritiky se stal návrh, který by výrazně omezil okruh osob oprávněných kandidovat na post prezidenta FIA v prosincových volbách – tedy ve volbách, v nichž má stávající šéf Mohammed Ben Sulayem v plánu usilovat o znovuzvolení. Podle OAMTC působí načasování těchto změn jako účelové a vzbuzuje vážné obavy z možného střetu zájmů.
„Není možné považovat za náhodu, že návrhy ovlivňující prezidentské volby přicházejí právě v době, kdy současný prezident oznámil svou opětovnou kandidaturu,“ stojí v dopise, který rakouský klub zaslal mobilitní sekci Světové rady FIA a který získala agentura Reuters. „Pokud existuje byť jen riziko, že tyto změny mají prospět aktuálnímu vedení, a ne FIA jako celku, neměly by být přijaty.“
OAMTC proto apeluje na ostatní členy FIA, aby hlasování o návrzích ze čtvrtečního programu zcela stáhli. V dopise se píše, že změny nejsou nijak urgentní, ale hrozí, že „dále oslabí důvěru v transparentní a kompetentní vedení FIA.“
Dopis, který v plném znění zveřejnil web The Race, jde však ještě dál. Rakouský klub varuje, že FIA se „dostala do temného období demokratického úpadku“ a její současné vedení přirovnává k politickým režimům, které rozkládají mechanismy odpovědnosti a brání svobodné debatě.
OAMTC také obviňuje vedení FIA z omezování kritiky prostřednictvím neprůhledných metod – konkrétně zavedením interních smluv, které podle klubu nutí zaměstnance podepsat závazek mlčenlivosti pod hrozbou pokuty až 50 000 eur a dalších možných sankcí mimo rámec běžného pracovního práva či interních předpisů FIA.
„Poškození důvěryhodnosti FIA už nastalo – v důsledku opakovaných selhání v oblasti řízení,“ shrnuje OAMTC a dodává, že v organizaci chybí běžná vnitřní diskuse a zdravá institucionální rovnováha.
Kritika přichází v době, kdy je vnímání FIA mezi týmy, fanoušky i médii stále napjatější. Spor o změnu stanov tak může být jen začátkem většího zápasu o charakter a směřování mezinárodní automobilové federace.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.