Jeden z klubů, které stály u zrodu FIA, nedávno překvapivě ostře zaútočil na prezidenta této organizace, Mohammeda Ben Sulayema. Tento krok vyvolal nečekané vlny kritiky a přinesl do vedení mezinárodní automobilové federace napětí, které dosud nebylo veřejně známo.
Rakouský automobilový klub OAMTC vyjádřil otevřený nesouhlas s návrhem na změnu stanov FIA, který prosazuje její prezident Mohammed Ben Sulayem. Podle něj hrozí, že tyto úpravy, které budou projednávány ve čtvrtek na Valném shromáždění FIA v Macau, mohou zásadně podkopat důvěryhodnost a demokratické základy celé organizace.
Hlavním terčem kritiky se stal návrh, který by výrazně omezil okruh osob oprávněných kandidovat na post prezidenta FIA v prosincových volbách – tedy ve volbách, v nichž má stávající šéf Mohammed Ben Sulayem v plánu usilovat o znovuzvolení. Podle OAMTC působí načasování těchto změn jako účelové a vzbuzuje vážné obavy z možného střetu zájmů.
„Není možné považovat za náhodu, že návrhy ovlivňující prezidentské volby přicházejí právě v době, kdy současný prezident oznámil svou opětovnou kandidaturu,“ stojí v dopise, který rakouský klub zaslal mobilitní sekci Světové rady FIA a který získala agentura Reuters. „Pokud existuje byť jen riziko, že tyto změny mají prospět aktuálnímu vedení, a ne FIA jako celku, neměly by být přijaty.“
OAMTC proto apeluje na ostatní členy FIA, aby hlasování o návrzích ze čtvrtečního programu zcela stáhli. V dopise se píše, že změny nejsou nijak urgentní, ale hrozí, že „dále oslabí důvěru v transparentní a kompetentní vedení FIA.“
Dopis, který v plném znění zveřejnil web The Race, jde však ještě dál. Rakouský klub varuje, že FIA se „dostala do temného období demokratického úpadku“ a její současné vedení přirovnává k politickým režimům, které rozkládají mechanismy odpovědnosti a brání svobodné debatě.
OAMTC také obviňuje vedení FIA z omezování kritiky prostřednictvím neprůhledných metod – konkrétně zavedením interních smluv, které podle klubu nutí zaměstnance podepsat závazek mlčenlivosti pod hrozbou pokuty až 50 000 eur a dalších možných sankcí mimo rámec běžného pracovního práva či interních předpisů FIA.
„Poškození důvěryhodnosti FIA už nastalo – v důsledku opakovaných selhání v oblasti řízení,“ shrnuje OAMTC a dodává, že v organizaci chybí běžná vnitřní diskuse a zdravá institucionální rovnováha.
Kritika přichází v době, kdy je vnímání FIA mezi týmy, fanoušky i médii stále napjatější. Spor o změnu stanov tak může být jen začátkem většího zápasu o charakter a směřování mezinárodní automobilové federace.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.