Jeden z klubů, které stály u zrodu FIA, nedávno překvapivě ostře zaútočil na prezidenta této organizace, Mohammeda Ben Sulayema. Tento krok vyvolal nečekané vlny kritiky a přinesl do vedení mezinárodní automobilové federace napětí, které dosud nebylo veřejně známo.
Rakouský automobilový klub OAMTC vyjádřil otevřený nesouhlas s návrhem na změnu stanov FIA, který prosazuje její prezident Mohammed Ben Sulayem. Podle něj hrozí, že tyto úpravy, které budou projednávány ve čtvrtek na Valném shromáždění FIA v Macau, mohou zásadně podkopat důvěryhodnost a demokratické základy celé organizace.
Hlavním terčem kritiky se stal návrh, který by výrazně omezil okruh osob oprávněných kandidovat na post prezidenta FIA v prosincových volbách – tedy ve volbách, v nichž má stávající šéf Mohammed Ben Sulayem v plánu usilovat o znovuzvolení. Podle OAMTC působí načasování těchto změn jako účelové a vzbuzuje vážné obavy z možného střetu zájmů.
„Není možné považovat za náhodu, že návrhy ovlivňující prezidentské volby přicházejí právě v době, kdy současný prezident oznámil svou opětovnou kandidaturu,“ stojí v dopise, který rakouský klub zaslal mobilitní sekci Světové rady FIA a který získala agentura Reuters. „Pokud existuje byť jen riziko, že tyto změny mají prospět aktuálnímu vedení, a ne FIA jako celku, neměly by být přijaty.“
OAMTC proto apeluje na ostatní členy FIA, aby hlasování o návrzích ze čtvrtečního programu zcela stáhli. V dopise se píše, že změny nejsou nijak urgentní, ale hrozí, že „dále oslabí důvěru v transparentní a kompetentní vedení FIA.“
Dopis, který v plném znění zveřejnil web The Race, jde však ještě dál. Rakouský klub varuje, že FIA se „dostala do temného období demokratického úpadku“ a její současné vedení přirovnává k politickým režimům, které rozkládají mechanismy odpovědnosti a brání svobodné debatě.
OAMTC také obviňuje vedení FIA z omezování kritiky prostřednictvím neprůhledných metod – konkrétně zavedením interních smluv, které podle klubu nutí zaměstnance podepsat závazek mlčenlivosti pod hrozbou pokuty až 50 000 eur a dalších možných sankcí mimo rámec běžného pracovního práva či interních předpisů FIA.
„Poškození důvěryhodnosti FIA už nastalo – v důsledku opakovaných selhání v oblasti řízení,“ shrnuje OAMTC a dodává, že v organizaci chybí běžná vnitřní diskuse a zdravá institucionální rovnováha.
Kritika přichází v době, kdy je vnímání FIA mezi týmy, fanoušky i médii stále napjatější. Spor o změnu stanov tak může být jen začátkem většího zápasu o charakter a směřování mezinárodní automobilové federace.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.