Jeden z klubů, které stály u zrodu FIA, nedávno překvapivě ostře zaútočil na prezidenta této organizace, Mohammeda Ben Sulayema. Tento krok vyvolal nečekané vlny kritiky a přinesl do vedení mezinárodní automobilové federace napětí, které dosud nebylo veřejně známo.
Rakouský automobilový klub OAMTC vyjádřil otevřený nesouhlas s návrhem na změnu stanov FIA, který prosazuje její prezident Mohammed Ben Sulayem. Podle něj hrozí, že tyto úpravy, které budou projednávány ve čtvrtek na Valném shromáždění FIA v Macau, mohou zásadně podkopat důvěryhodnost a demokratické základy celé organizace.
Hlavním terčem kritiky se stal návrh, který by výrazně omezil okruh osob oprávněných kandidovat na post prezidenta FIA v prosincových volbách – tedy ve volbách, v nichž má stávající šéf Mohammed Ben Sulayem v plánu usilovat o znovuzvolení. Podle OAMTC působí načasování těchto změn jako účelové a vzbuzuje vážné obavy z možného střetu zájmů.
„Není možné považovat za náhodu, že návrhy ovlivňující prezidentské volby přicházejí právě v době, kdy současný prezident oznámil svou opětovnou kandidaturu,“ stojí v dopise, který rakouský klub zaslal mobilitní sekci Světové rady FIA a který získala agentura Reuters. „Pokud existuje byť jen riziko, že tyto změny mají prospět aktuálnímu vedení, a ne FIA jako celku, neměly by být přijaty.“
OAMTC proto apeluje na ostatní členy FIA, aby hlasování o návrzích ze čtvrtečního programu zcela stáhli. V dopise se píše, že změny nejsou nijak urgentní, ale hrozí, že „dále oslabí důvěru v transparentní a kompetentní vedení FIA.“
Dopis, který v plném znění zveřejnil web The Race, jde však ještě dál. Rakouský klub varuje, že FIA se „dostala do temného období demokratického úpadku“ a její současné vedení přirovnává k politickým režimům, které rozkládají mechanismy odpovědnosti a brání svobodné debatě.
OAMTC také obviňuje vedení FIA z omezování kritiky prostřednictvím neprůhledných metod – konkrétně zavedením interních smluv, které podle klubu nutí zaměstnance podepsat závazek mlčenlivosti pod hrozbou pokuty až 50 000 eur a dalších možných sankcí mimo rámec běžného pracovního práva či interních předpisů FIA.
„Poškození důvěryhodnosti FIA už nastalo – v důsledku opakovaných selhání v oblasti řízení,“ shrnuje OAMTC a dodává, že v organizaci chybí běžná vnitřní diskuse a zdravá institucionální rovnováha.
Kritika přichází v době, kdy je vnímání FIA mezi týmy, fanoušky i médii stále napjatější. Spor o změnu stanov tak může být jen začátkem většího zápasu o charakter a směřování mezinárodní automobilové federace.
Šéf týmu Audi ve Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že jeho jezdci si pomalu zvykají na nové podmínky pro sezonu 2026 a začínají je objevovat z nové perspektivy.
Helmut Marko připustil, že tým čelí výzvám, které mohou ovlivnit šance Maxe Verstappena v závěru sezony. Podle něj se některé problémy začaly objevovat po závodě v Imole.
Člen týmu Racing Bulls byl během Velké ceny Brazílie zachycen, jak povzbuzuje fanoušky k bučení na Landa Norrise.
Cadillac se tento týden konečně představuje na závodní dráze, když Sergio Pérez usedá do dva roky starého Ferrari na okruhu v Imole.
Audi odhalilo koncept R26, který naznačuje podobu jejich vozu pro vstup do Formule 1 v roce 2026. Značka zároveň stanovila pětiletý cíl.
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.
Toto Wolff údajně vede pokročilá jednání o prodeji menší části svého 33% podílu ve stáji Mercedes F1. Změna by mohla ovlivnit současnou vlastnickou strukturu týmu.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.