Haas F1 odhalil speciální zbarvení vozu s motivem sakury, které bude použito při Velké ceně Japonska. Nový design symbolizuje upevňující se partnerství s Toyotou a rostoucí propojení týmu s japonským trhem.
Stáj Haas F1 odhalila speciální růžové zbarvení vozu inspirované ikonickými sakurami, které se představí při nadcházející Velké ceně Japonska. Nový design, překrývající tradiční červeno-bílo-černou kombinaci amerického týmu, odráží rostoucí vazby mezi Haasem a Japonskem.
Podle vyjádření týmu jde o „poctu“ přírodní kráse sakur, přičemž nový vzhled bude zdobit oba monoposty po celý závodní víkend. Výrazné růžové akcenty mají vyniknout proti tmavému asfaltu okruhu Suzuka, což dodá vizuálně atraktivní kontrast.
Tato změna však není pouze estetická. Vztah mezi Haasem a Japonskem se v posledním roce výrazně posílil, zejména díky technické spolupráci s Toyotou, která byla uzavřena v říjnu 2024. Japonský výrobce se tak poprvé od roku 2009 vrací do Formule 1 a prostřednictvím své divize Toyota Gazoo Racing poskytuje Haasu podporu v oblasti designu, techniky a výroby.
„Tato spolupráce pomůže našemu týmu výrazně posílit naše technické možnosti,“ uvedl šéf stáje Ayao Komatsu, který je sám japonského původu. Komatsu se ujal vedení poté, co majitel týmu Gene Haas loni propustil Guenthera Steinera, a od té doby došlo k výrazným změnám – nejen v personálním složení, ale i ve výkonnosti týmu.
Haas letos vsadil na dvojici jezdců Estebana Ocona a Olivera Bearmana a s novou energií se aktuálně drží na šestém místě Poháru konstruktérů. Díky silným vazbám na Japonsko lze proto Velkou cenu Japonska vnímat téměř jako domácí závod týmu, přestože jeho kořeny jsou americké.
Bearman, který bude mít v Suzuce premiéru, se na závod těší: „Nemůžu se dočkat, až v Japonsku pojedu. Okruh vypadá fantasticky a díky našemu partnerství s Toyota Gazoo Racing to bude pro celý tým výjimečná událost. Měl jsem možnost projet se po Suzuce v autě Super Formula a ta trať doslova ožívá. Bylo to skvělé a fanoušci byli úžasní. Na závod se moc těším.“
Ocon se zase těší na jedinečnou atmosféru, kterou japonské publikum vždy vytvoří. „Osobně jsem nadšený, že se opět vracím do Japonska. Místní fanoušci jsou neuvěřitelní, vždycky vášniví a dokonale znají náš sport. Viděl jsem tu už spoustu kreativních kostýmů, někteří nosí i propracované repliky DRS křídel. Jsou vždy laskaví a podporují nás vším možným, od dárků po povzbuzování,“ pochválil atmosféru francouzský jezdec.
Pokud jde o samotný okruh, Ocon nešetřil chválou: „Suzuka je podle mě nejlepší trať v celém kalendáři. První sektor je extrémně rychlý a plynulý, vyžaduje naprostou preciznost, zvlášť v kvalifikaci, což z něj dělá opravdovou výzvu. Miluju historii a starosvětský charakter tohoto okruhu. Když k tomu přidáte neuvěřitelné fanoušky, stává se z Japonska jedno z nejlepších míst sezony. V minulosti se mi tady dařilo, v roce 2022 jsem tu skončil čtvrtý, a doufám, že se o dobrý výsledek popereme i letos.“
Suzuka tak slibuje pro tým Haas nejen vizuálně atraktivní víkend, ale i důležitý moment v jeho stále užším spojení s japonským motorsportem.
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.