Pilot Williamsu George Russell doufá, že se před první velkou cenou sezóny 2020 dočká alespoň nějakého testování s vozem Formule 1. Zatím se věnuje pouze virtuálním závodům.
Prvních deset letošních podniků bylo kvůli epidemii koronaviru odloženo či zrušeno, prvního závodu bychom se tak měli dočkat až 5. července v Rakousku, kde by se o týden později jela hned i druhá velká cena.
Piloti po zimním testování ale vyšli z cviku, proto by si přáli získat možnost prohnat letošní monoposty ještě před tím, než se začne na ostro závodit. "Jde o něco, o co se pokusím," připouští talentovaný Russell, jehož Mercedes poslal na zkušenou do Williamsu.
"Myslím, že motokáry budou realisticky první příležitostí, kterou dostanu. Jakmile to bude možné, budu jezdit s motokárou. Ale rozhodně se budu snažit naskočit do vozu Formule 1 před tím, než začneme opět závodit," pokračuje 22letý pilot.
"Ať už půjde o Williams či Mercedes, musíme si počkat, abychom ujeli určitý počet kol. Mohlo by však jít také o vůz Formule 3 nebo Formule 2. Cokoliv, co má čtyři kola a dá se s tím kroužit po závodní trati, bude lepší než nic," vysvětluje Russell, jenž dominoval víkendové virtuální Velké ceně Monaka.
Má to ovšem háček: týmy F1 nesmí testovat s vozy mladšími než 2 roky. Piloti by si tedy museli vystačit se soukromými jízdami s F1 monoposty z roku 2018 či staršími.
Russell si mezitím vylepšil svůj domácí simulátor, aby nevyšel úplně z cviku: "Na rozdíl od ostatních sportů nemůžete mít na zahradě svůj závodní okruh Formule 1. Není to jako u fotbalistů, kteří si vyjdou zakopat, a udělají si tak svůj trénink."
🏆 GEEOOORGEEEEEEE RUSSELL WINS 🏆It's his second #VirtualGP victory, and there's no place sweeter to do it than Monaco 🍾#F1 #RaceAtHome pic.twitter.com/r4ZgbgdmR3
— Formula 1 (@F1) May 24, 2020"Je to velmi těžké. Dělám v tělocvičně, co můžu, z pohledu kardia či jízdy na kole. A také z mentálního pohledu dělám takové věci, jako žonglování nebo se snažím zaměstnat svou mysl a co nejdéle zůstat na balónu," porovnává britský pilot.
V poslední době jsem investoval do špičkového vybavení simulátoru. Začal jsem to dělat nejen pro zábavu, ale také jako trénink. Myslím, že jde o věc, která má nejblíže realitě. Musím zůstat ve formě a být připraven na to, až budeme moci naskočit zpět," dodává Russell.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.