Sebastian Vettel se už po skončení letošní sezóny rozejde s Ferrari, kam přišel v roce 2015. Kam by mohl německý čtyřnásobný mistr světa poté zamířit?
Vettel se při jednání o nové smlouvě se svým současným zaměstnavatelem nedohodl na podmínkách, proto se jejich cesty po šesti letech rozejdou. Jeho současný tříletý kontrakt uzavřený v srpnu 2017 na konci roku vyprší. Média dlouho spekulovala o negativním průběhu rozhovorů.
"Ferrari a Sebastian Vettel se společně dohodli neprodlužovat současný kontrakt zahrnující služby Sebastiana jkožto jezdce týmu po vypršení dana na konci sezóny 2020 Formule 1," potvrzuje stáj z Maranella.
Podle Gazzetty dello Sport mu Scuderia nabídla jednoletou smlouvu s výrazně nižším platem, což se německému jezdci nelíbilo. Jeho týmového kolegu Charlese Leclerca si přitom předtím pojistila na další sezóny až do konce roku 2024.
To změnilo dynamiku v týmu proti čtyřnásobnému šampionovi, jenž vloni zaostal za monackým nováčkem, jenž přišel z Alfa Romeo (Sauberu) místo Kimiho Räikkönena. Přitom právě Vettel měl být tahounem v počtu nasbíraných bodů i ve vývoji - Scuderia mu dala status jedničky a upřednostňovala jeho strategii.
Zda bude v F1 pokračovat, zatím není jasné. Podle italských zdrojů mu učinil nabídku Renault, který může v opačném směru opustit Daniel Ricciardo, jenž Vettela u Red Bullu zastínil už v roce 2014. Australan se údajně již rozhodl francouzskou stáj opustit.
Další možností by mohl bát Carlos Sainz, o němž se také spekuluje jako o možném nástupci Sebastiana u Ferrari. Smlouva pětadvacetiletého Španěla s McLarenem rovněž vyprší na konci letošní sezóny, podobně jako například Lewisovi Hamiltonovi u Mercedesu.
Vettel se každopádně nevrátí ke konkurenceschopnému Red Bullu. To totiž nedávno vyloučil jeho odborný poradce Helmut Marko. Rakouský tým má pod smlouvou Maxe Verstappena až do konce roku 2023 a nehodlá platit dvě superhvězdy z "velmi jednoduchých peněžních důvodů."
Pilot Ferrari v jednom z posledních rozhovorů nevyloučil ani možnost nastupovat v jiné kategorii motorsportu: "Jsem realistou. Nečekám, že zde [v F1] budu i za 10 let, takže je přirozené, že o tom začnete přemýšlet... Možná budu závodit jinde, dělat v motorsportu něco jiného či zkusím něco úplně jiného mimo něj. Mám nějaké nápady, ale ještě jsem se nerozhodl. Jsem celkem v pohodě." Podle informací F1news.cz ale intenzivně vyjednává minimálně s jedním týmem o prodloužení své kariéry v F1.
Scuderia Ferrari Mission Winnow and Sebastian Vettel decide not to extend their contracthttps://t.co/LMvLsJZiP8
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 12, 2020Šéf Ferrari Mattia Binotto k rozchodu říká: "Šlo o naše společné rozhodnutí se Sebastianem. Obě strany cítí, že je nejlepší. Nerodilo se snadno vzhledem k ceně Sebastiana jakožto jezdce a osobnosti. Neexistuje specifický důvod, který k tomu vedl, kromě běžného a přátelského názoru, že nadešel čas k tomu, abychom se pro dosažení našich cílů vydali svými vlastními cestami.
Sebastian už je součástí historie Scuderie, jeho 14 vítězných velkých cen z něj činí třetího nejúspěšnějšího jezdce týmu, zatímco s námi získal nejvíce bodů ze všech. Během pěti společných let se třikrát umístil mezi třemi nejlepšími jezdci, čímž významně přispěl k pravidelné přítomnosti týmů mezi nejlepšími třemi konstruktéry.
Za všechny u Ferrari bych chtěl Sebastianovi poděkovat za jeho skvělou profesionalitu a lidské kvality, které prokazoval během těch pěti let, kdy jsme zažili tolik skvělých okamžiků. Zatím se nám nepodařilo společně získat mistrovský titul, který mohl být jeho pátým, věříme ale, že z této neobvyklé sezóny 2020 toho můžeme ještě hodně získat."
Samotný Vettel se s Maranellem loučí slovy: "Můj vztah s Ferrari skončí na konci roku 2020. Pro získání těch nejlepších možných výsledků v tomto sportu je pro všechny strany důležitá perfektní harmonická spolupráce. S týmem jsme si uvědomili, že již nemáme společnou touhu zůstávat po skončení této sezóny pohromadě. Finanční záležitosti v tomto společném rozhodnutí nehrály žádnou roli. Při určitých rozhodnutích takto nesmýšlím ani nikdy nebudu.
To, co se dělo v posledních měsících, vedlo mnoho z nás k tomu, aby se zamyslelo na svými skutečnými prioritami v životě. Je třeba využít představivosti a zvolit nový přístup k situaci, která se změnila. Vyberu si teď čas, který potřebuji, abych se zaměřil na to, na čem skutečně záleží, pokud jde o mou budoucnost.
Ferrari zaujímá zvláštní místo ve Formuli 1 a doufám, že se dočká všech úspěchů, které si zaslouží. Nakonec chci poděkovat celé rodině Ferrari a zejména všem 'tifosi' po celém světě, kteří mě za ta léta podporovali. Mým bezprostředním cílem je zakončit svůj dlouhý stint s Ferrari v naději, že ještě společně zažijeme další krásné okamžiky, které přidáme k těm, jenž jsme doposud prožili."
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.