Sebastian Vettel se už po skončení letošní sezóny rozejde s Ferrari, kam přišel v roce 2015. Kam by mohl německý čtyřnásobný mistr světa poté zamířit?
Vettel se při jednání o nové smlouvě se svým současným zaměstnavatelem nedohodl na podmínkách, proto se jejich cesty po šesti letech rozejdou. Jeho současný tříletý kontrakt uzavřený v srpnu 2017 na konci roku vyprší. Média dlouho spekulovala o negativním průběhu rozhovorů.
"Ferrari a Sebastian Vettel se společně dohodli neprodlužovat současný kontrakt zahrnující služby Sebastiana jkožto jezdce týmu po vypršení dana na konci sezóny 2020 Formule 1," potvrzuje stáj z Maranella.
Podle Gazzetty dello Sport mu Scuderia nabídla jednoletou smlouvu s výrazně nižším platem, což se německému jezdci nelíbilo. Jeho týmového kolegu Charlese Leclerca si přitom předtím pojistila na další sezóny až do konce roku 2024.
To změnilo dynamiku v týmu proti čtyřnásobnému šampionovi, jenž vloni zaostal za monackým nováčkem, jenž přišel z Alfa Romeo (Sauberu) místo Kimiho Räikkönena. Přitom právě Vettel měl být tahounem v počtu nasbíraných bodů i ve vývoji - Scuderia mu dala status jedničky a upřednostňovala jeho strategii.
Zda bude v F1 pokračovat, zatím není jasné. Podle italských zdrojů mu učinil nabídku Renault, který může v opačném směru opustit Daniel Ricciardo, jenž Vettela u Red Bullu zastínil už v roce 2014. Australan se údajně již rozhodl francouzskou stáj opustit.
Další možností by mohl bát Carlos Sainz, o němž se také spekuluje jako o možném nástupci Sebastiana u Ferrari. Smlouva pětadvacetiletého Španěla s McLarenem rovněž vyprší na konci letošní sezóny, podobně jako například Lewisovi Hamiltonovi u Mercedesu.
Vettel se každopádně nevrátí ke konkurenceschopnému Red Bullu. To totiž nedávno vyloučil jeho odborný poradce Helmut Marko. Rakouský tým má pod smlouvou Maxe Verstappena až do konce roku 2023 a nehodlá platit dvě superhvězdy z "velmi jednoduchých peněžních důvodů."
Pilot Ferrari v jednom z posledních rozhovorů nevyloučil ani možnost nastupovat v jiné kategorii motorsportu: "Jsem realistou. Nečekám, že zde [v F1] budu i za 10 let, takže je přirozené, že o tom začnete přemýšlet... Možná budu závodit jinde, dělat v motorsportu něco jiného či zkusím něco úplně jiného mimo něj. Mám nějaké nápady, ale ještě jsem se nerozhodl. Jsem celkem v pohodě." Podle informací F1news.cz ale intenzivně vyjednává minimálně s jedním týmem o prodloužení své kariéry v F1.
Scuderia Ferrari Mission Winnow and Sebastian Vettel decide not to extend their contracthttps://t.co/LMvLsJZiP8
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 12, 2020Šéf Ferrari Mattia Binotto k rozchodu říká: "Šlo o naše společné rozhodnutí se Sebastianem. Obě strany cítí, že je nejlepší. Nerodilo se snadno vzhledem k ceně Sebastiana jakožto jezdce a osobnosti. Neexistuje specifický důvod, který k tomu vedl, kromě běžného a přátelského názoru, že nadešel čas k tomu, abychom se pro dosažení našich cílů vydali svými vlastními cestami.
Sebastian už je součástí historie Scuderie, jeho 14 vítězných velkých cen z něj činí třetího nejúspěšnějšího jezdce týmu, zatímco s námi získal nejvíce bodů ze všech. Během pěti společných let se třikrát umístil mezi třemi nejlepšími jezdci, čímž významně přispěl k pravidelné přítomnosti týmů mezi nejlepšími třemi konstruktéry.
Za všechny u Ferrari bych chtěl Sebastianovi poděkovat za jeho skvělou profesionalitu a lidské kvality, které prokazoval během těch pěti let, kdy jsme zažili tolik skvělých okamžiků. Zatím se nám nepodařilo společně získat mistrovský titul, který mohl být jeho pátým, věříme ale, že z této neobvyklé sezóny 2020 toho můžeme ještě hodně získat."
Samotný Vettel se s Maranellem loučí slovy: "Můj vztah s Ferrari skončí na konci roku 2020. Pro získání těch nejlepších možných výsledků v tomto sportu je pro všechny strany důležitá perfektní harmonická spolupráce. S týmem jsme si uvědomili, že již nemáme společnou touhu zůstávat po skončení této sezóny pohromadě. Finanční záležitosti v tomto společném rozhodnutí nehrály žádnou roli. Při určitých rozhodnutích takto nesmýšlím ani nikdy nebudu.
To, co se dělo v posledních měsících, vedlo mnoho z nás k tomu, aby se zamyslelo na svými skutečnými prioritami v životě. Je třeba využít představivosti a zvolit nový přístup k situaci, která se změnila. Vyberu si teď čas, který potřebuji, abych se zaměřil na to, na čem skutečně záleží, pokud jde o mou budoucnost.
Ferrari zaujímá zvláštní místo ve Formuli 1 a doufám, že se dočká všech úspěchů, které si zaslouží. Nakonec chci poděkovat celé rodině Ferrari a zejména všem 'tifosi' po celém světě, kteří mě za ta léta podporovali. Mým bezprostředním cílem je zakončit svůj dlouhý stint s Ferrari v naději, že ještě společně zažijeme další krásné okamžiky, které přidáme k těm, jenž jsme doposud prožili."
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.