Události z prvního květnového víkendu roku 1994 navždy změnily svět Formule 1.
1. května 1994. Toto datum se už navždy nesmazatelně zapsalo do historie světového motorsportu, A vlastně nejen jeho. Právě v tento den zemřel legendární Ayrton Senna. Pro mnohé nejlepší jezdec F1 všech dob.
Události oné květnové neděle, které jsou už navždy spjaty se zatáčkou Tamburello odstartovaly velké změny našeho sportu. Změny, které přinesly mnohem větší důraz na jeho bezpečnost. Právě o to se kdysi snažil i Ayrton Senna.
S odstupem času lze říct, že se mu to podařilo, byť způsobem, který si nikdo nepřál. Sennův tragický skon měl na celý sport ohromný dopad. Velmi výstižně ho dokázal popsat Brazilcův krajan Rubens Barichello. Ten krátce po událostech Imoly 1994 řekl „Když už se to stalo Ayrtonovi, věděli jsme, že se to může stát každému z nás."
Senna zahynul za volantem monopostu Williams. Podle nynější šéfky stáje Claire Williams to mělo na jejího otce, který tým v té době vedl hluboký dopad.
„Můj otec o tom nemluví ani dnes. Ani po šestadvaceti letech. Vždy chtěl Ayrtona dostat do svého vozu. Dělal pro to maximum, když se mu to povedlo, tak celý příběh skončil takhle tragicky. Byla to pro něj obrovská rána," svěřuje se.
Opomenout nelze ani Rolanda Ratzenbergera. Rakouský jezdec zemřel na okruhu v Imole o den dříve během sobotní kvalifikace. Těžké nehody pak měli Barichello, Lehto a Lamy.
Dlouholetý šéf Formule 1 Bernie Ecclestone se o několik let později nechal slyšet, že tlak, jemuž byla Formule 1 vystavena. byl po těchto tragických okamžicích obrovský. Řada nejen politiků požadovala zrušení nejrychlejších závodů .
Také díky těmto hrozbám vstoupila poté královna motorsportu do své nové éry - mnohem bezpečnější.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.