Události z prvního květnového víkendu roku 1994 navždy změnily svět Formule 1.
1. května 1994. Toto datum se už navždy nesmazatelně zapsalo do historie světového motorsportu, A vlastně nejen jeho. Právě v tento den zemřel legendární Ayrton Senna. Pro mnohé nejlepší jezdec F1 všech dob.
Události oné květnové neděle, které jsou už navždy spjaty se zatáčkou Tamburello odstartovaly velké změny našeho sportu. Změny, které přinesly mnohem větší důraz na jeho bezpečnost. Právě o to se kdysi snažil i Ayrton Senna.
S odstupem času lze říct, že se mu to podařilo, byť způsobem, který si nikdo nepřál. Sennův tragický skon měl na celý sport ohromný dopad. Velmi výstižně ho dokázal popsat Brazilcův krajan Rubens Barichello. Ten krátce po událostech Imoly 1994 řekl „Když už se to stalo Ayrtonovi, věděli jsme, že se to může stát každému z nás."
Senna zahynul za volantem monopostu Williams. Podle nynější šéfky stáje Claire Williams to mělo na jejího otce, který tým v té době vedl hluboký dopad.
„Můj otec o tom nemluví ani dnes. Ani po šestadvaceti letech. Vždy chtěl Ayrtona dostat do svého vozu. Dělal pro to maximum, když se mu to povedlo, tak celý příběh skončil takhle tragicky. Byla to pro něj obrovská rána," svěřuje se.
Opomenout nelze ani Rolanda Ratzenbergera. Rakouský jezdec zemřel na okruhu v Imole o den dříve během sobotní kvalifikace. Těžké nehody pak měli Barichello, Lehto a Lamy.
Dlouholetý šéf Formule 1 Bernie Ecclestone se o několik let později nechal slyšet, že tlak, jemuž byla Formule 1 vystavena. byl po těchto tragických okamžicích obrovský. Řada nejen politiků požadovala zrušení nejrychlejších závodů .
Také díky těmto hrozbám vstoupila poté královna motorsportu do své nové éry - mnohem bezpečnější.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.