Události z prvního květnového víkendu roku 1994 navždy změnily svět Formule 1.
1. května 1994. Toto datum se už navždy nesmazatelně zapsalo do historie světového motorsportu, A vlastně nejen jeho. Právě v tento den zemřel legendární Ayrton Senna. Pro mnohé nejlepší jezdec F1 všech dob.
Události oné květnové neděle, které jsou už navždy spjaty se zatáčkou Tamburello odstartovaly velké změny našeho sportu. Změny, které přinesly mnohem větší důraz na jeho bezpečnost. Právě o to se kdysi snažil i Ayrton Senna.
S odstupem času lze říct, že se mu to podařilo, byť způsobem, který si nikdo nepřál. Sennův tragický skon měl na celý sport ohromný dopad. Velmi výstižně ho dokázal popsat Brazilcův krajan Rubens Barichello. Ten krátce po událostech Imoly 1994 řekl „Když už se to stalo Ayrtonovi, věděli jsme, že se to může stát každému z nás."
Senna zahynul za volantem monopostu Williams. Podle nynější šéfky stáje Claire Williams to mělo na jejího otce, který tým v té době vedl hluboký dopad.
„Můj otec o tom nemluví ani dnes. Ani po šestadvaceti letech. Vždy chtěl Ayrtona dostat do svého vozu. Dělal pro to maximum, když se mu to povedlo, tak celý příběh skončil takhle tragicky. Byla to pro něj obrovská rána," svěřuje se.
Opomenout nelze ani Rolanda Ratzenbergera. Rakouský jezdec zemřel na okruhu v Imole o den dříve během sobotní kvalifikace. Těžké nehody pak měli Barichello, Lehto a Lamy.
Dlouholetý šéf Formule 1 Bernie Ecclestone se o několik let později nechal slyšet, že tlak, jemuž byla Formule 1 vystavena. byl po těchto tragických okamžicích obrovský. Řada nejen politiků požadovala zrušení nejrychlejších závodů .
Také díky těmto hrozbám vstoupila poté královna motorsportu do své nové éry - mnohem bezpečnější.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.