Technický ředitel Mercedesu James Allison promluvil o novém Mercedesu W11 EQ Performance, který proti svému předchůdci představuje významný posun vpřed. Se svými inženýry nechtěli jít cestou drobných vylepšení, odhodlali se k agresivnímu vývoji. A na trati to je zatím vidět.
Podle Allisona je na tom v oblasti přítlaku nový vůz mnohem lépe než loni, na videu Mercedesu popisuje, jak tým hledal různé oblasti, které by pomohly s jeho navýšením. A nespalo ani motorové oddělení v Brixworthu, jemuž se díky "obrovskému úsilí" také přidalo významněji navýšit počet koní pohonné jednotky. A nejen to.
Mercedes neusnul na vavřínech, pustil se do agresivního vývoje"Čelili jsme pokušení jen vyleštit loňské auto poté, co tak dobře zakončilo sezónu a co se tak rychle během roku vyvíjelo, takže pořád mělo spoustu příležitostí pro jeho zrychlení. Tento konzervativní přístup byl velmi, velmi lákavý."
"Nakonec jsme se rozhodli, že by to nestačilo. Věděli jsme, že pokud s tímto autem neuděláme něco působivého, tak nás soupeři sežerou a nechají za sebou. Proto jsme se rozhodli, že uděláme auto, které bude agresivní," uvádí Allison s ohledem na letošní rok, kdy se kvůli obrovským změnám plánovaným pro příští rok musí už zároveň věnovat i monopostu pro sezónu 2021. Se svým týmem čítajícím přes 1500 lidí se proto zaměřili na každičkou součástku, na každý čtvereční centimetr, aby přišli s podstatně lepším vozem.
Stovky změn v přední, prostřední i zadní části monopostu"V přední části jsme hodně změnili struktury v rozích. Hodně jsme si to strukturálně ztížili, je to těžší se vyrovnávat se silami, přesto jsme však změnili uspořádání detailů uvnitř kol a způsob, jakým se na ně napojuje zavěšení, abychom měli v přední části větší aerodynamické možnosti. Jde o náročný projekt, díky němu jsme však dosáhli aerodynamických zisků," popisuje technický ředitel Mercedesu.
Hodně úsilí věnoval také zadnímu zavěšení, jehož konstrukce je "extrémně odvážná. Posunuli jsme jej více dozadu, konkrétně spodní zadní rameno závěsu, nasadili jsme tam novou geometrii, která nám poskytuje více možností v oblasti aerodynamiky, umožňuje nám navýšit přítlak vozu," přiznává Allison. Spodní část nad podlahou je nyní volná, vzduch tam může proudit bez překážek a lépe odstínit turbulence zadních kol.
K velkým změnám došlo také v prostřední části monopostu: boční povinné nárazové struktury jsou níže, bočnice mohou být díky změnám na motoru užší.
"Přesunuli jsme boční nárazové struktury ze své horní pozice, kde jsme je měli v posledních třech sezónách, do nižší polohy," čímž podle Allisona následují trend u soupeřů. "Rozhodli jsme se do této strukturální investice, abychom s vozem dosáhli aerodynamických zisků, které s tím souvisejí."
Změny na motoru - podstatný nárůst výkonu, vyšší teplotyCo se změnilo u pohonné jednotky? V Brixworthu "prožili opravdu dobrou zimu, když u ní našli spoustu a spoustu čerstvých koní. Po mnoha letech za těchto pravidel s fixním průtokem paliva se jim tento rok podařilo přijít se skutečně působivým vylepšením v oblasti výkonu," odpovídá technický ředitel Mercedesu.
To ale není vše - nyní je pohonná jednotka také kompaktnější, což se rovněž pozitivně projevuje v aerodynamice. Inženýři z Brixworthu "vynaložili hodně práce na to, aby tato pohonná jednotka mohla fungovat při vyšších teplotách než loni."
Důsledek? "Když můžete jezdit s horčejším vozem, můžete udělat menší chladiče, abyste ho uchladili. To je jeden z důvodů, proč je letošní auto ještě štíhlejší než to v předchozích sezónách. Loňské v této oblasti mělo vyboulenější kapotáž než tohle, které je díky investicím motorového oddělení ještě užší na úkor jejich pohonné jednotky," ukazuje Allison na videu, aniž by zmiňoval další velké inovace, např. dvouosé řízení (DAS).
Soupeři Mercedesu se tedy mají na co těšit: v předsezónních testech minulý týden zajel Valtteri Bottas v Barceloně na nejměkčí C5 směsi pneumatik kolo za 1:15,732 - o 1,3 sekundy lépe než nejbližší konkurence. Hamiltonův čas hned z prvního dne na tvrdých C2 pneumatikách byl ještě působivější - 1:16,516 min.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.