Mattia Binotto letos zažil svůj první rok coby šéf Ferrari. Ve svém sumáři celé sezony se vrací ke klíčovým momentům uplynulého ročníku a také zmiňuje, co ho na Formuli 1 nejvíce překvapilo.
Mattia Binotto zažil v své profesní kariéře přelomový ročník. Loni během zimy totiž nahradil v čele Ferrari Maurizia Arrivabeneho. Mělo se tak stát po vnitřních rozporech, které ale nikdo oficiálně nepotvrdil. Pro švýcarského rodáka to byla tak či tak velká změna. On sám se nechal slyšet, že vedení týmu Formule 1 nikdy nebylo jeho ambicí. Podle mnohých se technický specialista Binotto na pozici šéfa celého týmu nehodí. Vyčítají mu malé politické zkušenosti, přičemž Švýcar uznává, že z tohoto pohledu jej Formule 1 překvapila.
Šéf stáje z Maranella se zároveň vrací k nechvalně známé kolizi svých jezdců z GP Brazílie. Právě tehdy napětí v Maranellu eskalovalo. Binotto se však na celou záležitost s odstupem času dívá pozitivně. Myslí si, že se díky tomuto incidentu, respektive krokům, které po něm následovaly nálada v týmu uvolnila a pročistila. „V týdnu po Velké ceně Brazílie mi zvonil telefon. Byli to Charles a Seb. Oba mi volali společně. Chtěli uskutečnit hovor o třech stranách a vzájemně si věci vyjasnit. Nebylo to z jejich pohledu jen laciné gesto. Ukázalo to, jak jednotného ducha v týmu máme. Přes všechny neduhy a komplikace je to nakonec asi dobře, že se něco takového stalo teď Pomůže nám to, abychom oba do budoucna pochopili,“ hlásí boss Ferrari.
Cíl však Italové nesplnili. Manko na Mercedes bylo výrazné a o tom, že v Maranellu neskončí titul ani letos, bylo jasno velmi brzy. Jejich vůz se trápil s aerodynamikou a správným fungováním pneumatik. Prvního vítězství se Ferrari dočkalo až těsně po letní přestávce, kdy vzpínající se hřebec zařehtal v belgickém Spa. To byl začátek tří po sobě jdoucích triumfů. Rudá barva stála na nejvyšším stupínku ještě v Monze a Singapuru.
Obzvláště vítězství před vlastními Tifosi bylo nadmíru sladké. Právě tento moment lze označit jako letošní vrchol v podání Ferrari.
Na závěr se Binotto ještě vrací k oné zmiňované politické stránce celé věci. Maranello bylo tento rok poměrně často pod drobnohledem svých soupeřů, a to především kvůli pohonné jednotce, ta měla podle mnohých překračovat povolený rámec pravidel. Například v Austinu jsme byli svědky situace, kdy se garáž týmu z Maranella zaplnila lidmi z FIA. Zřejmě na popud soupeřů Ferrari.
„F1 je velkou výzvou, sportovní, technickou i politickou. Nemůžete nic podcenit, dokonce ani pokud máte skvělá auta a piloty. Musíte být neustále ve střehu. Překvapilo mě, kolik úsilí je potřeba tomuhle věnovat,“ uzavírá Binotto.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.