Kanaďan Nicholas Latifi stojí na prahu své premiérové sezony ve Formuli 1. Velké konkurence, jenž v tomto sportu panuje se však nebojí, věří, že může uspět.
Týmy Formule 1 pro příští sezonu svoje jezdecké sestavy příliš měnit nebudou. Jednou takovou výjimkou je Williams. Britská stáj se nedohodla na pokračování vzájemné spolupráce s Robertem Kubicou, který v královně motorsportu končí. Polákovo místo zaujme pro sezonu 2020 kanadský pilot Nicholas Latifi.
Čtyřiadvacetiletý rodák z Montrealu tak v hierarchii Williamsu povýšil, neboť ještě tento rok zastával u týmu roli vývojového jezdce. Zároveň působil ve Formuli 2, kde bojoval o titul s Holanďanem Nyckem De Vriesem. Tuhle bitvu sice nakonec prohrál, ale na zajištění závodní sedačky pro rok 2020 mu to přesto stačilo. Bude tak dalším z řady Kanaďanů, kteří se dostali až do F1. Sám Latifi přitom věří, že na jejich odkaz dokáže navázat. Čerstvě potvrzený pilot stáje Franka Williamse se původně věnoval tenisu. K závodům se dostal prakticky náhodou, nicméně i tak dnes stojí před výzvou v královně motorsportu.
A věří si...
„Když se podíváme na piloty, kteří nedávno přestoupili z F2 do F1, tak zjistíme, že F2 nabízí solidní základ pro přestup do Formule 1. Ať je to Cahrles, Lando nebo George či Pierre, všichni se dokázali prosadit. Bohužel jsem nedokázal v F2 získat mistrovský titul, ale to neznamená, že nebudu moci v královně motorsportu předvádět dobré výkony. Věřím si,“ říká Kanaďan.
Latifi nezpochybňuje kvality pilotů, Kteří závodí ve F1. Na druhou stranu říká, že s řadou z nich už v minulosti závodil. Což mu může přinést určitou výhodu. Takže nejde do úplně neznámého prostředí. „Na startovním roštu je celá řada velmi kvalitních jezdců., kteří jsou zde už etablovaní. Na druhou stranu jsem s řadou z nich už dříve závodil. Z tohoto pohledu to pro mě něco absolutně cizího nebude,“ líčí.
Týmovým kolegou bude Latfimu George Russel. Ten je řadou nejen odborníků považován za budoucího top jezdce tohoto sportu. Nicholas si proto myslí, že v něm bude mít dobrý referenční bod. Na srovnání s talentovaným Britem se velmi těší. „První závod bude určitě skvělý. Soupeřit s Georgem pro mě bude výzva. Moc se na to těším. Těžko odhadovat, kde se budeme nacházet jako tým. Já každopádně udělám vše, abych z našeho vozu dostal to nejlepší,“ uzavírá Latifi.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.