Formule 1 včera zveřejnila údaje o sledovanosti závodů za rok 2019. Vychází při nich z dat organizátorů. Kolik lidí se přišlo podívat naživo na monoposty a která velká cena zaznamenala nejvíce diváků?
Celkový počet návštěvníků letos dosáhl na 4 164 948, což je 1,75% nárůst oproti roku 2018, kvůli hurikánu byl ale zrušen jeden den (sobota) během Velké ceny Japonska. Když k tomu připočteme 80 118 držitelů drahých vstupenek F1 Paddock klubu (+ 7,15 %), tak se s průměrnou návštěvou dostáváme na 202 146 diváků (+1,85 %) na závod.
Nejvíce fanoušků zavítalo do Silverstone: 351 000. Nad 300 000 napočítali také pořadatelé v Mexiku (345 694) a v Austrálii (324 100). Osm dalších podniků se dostalo nad hranici 200 000: Singapur a USA shodně 268 000, Belgie 251 864, Maďarsko 230 000, Rakousko 203 000 a jubilejní 90. Velká cena Itálie 200 000 rovných.
Největším nárůstem se můžou pochlubit v Montrealu (+14,69 %), v Šanghaji (+10,34 %), v Melbourne (+9,86 %), ve Spielbergu (+9,73 %), v Budapešti (+9,52 %) a v Monze (+9,29 %).
Celková nedělní návštěvnost vystoupala na 1 771 106, což je o 4 % více než loni. V den závodů zaznamenaly přes 100 000 lidí tato místa: Silverstone (141 000), Mexiko City (138 435), Austin (128 000), Singapur (115 240), Spa-Francorchamps (109 064) a Melbourne (102 000).
Dvouciferný nárůst letos zaznamenalo 6 závodů: Belgie, Čína, Japonsko, Rakousko, Singapur a USA. Nejpozoruhodnější to bylo v Šanghaji, kdy se na jubilejní 1000. velkou cenu F1 přišlo podívat o 30 % více lidí než v předchozí sezóně.
"Rok 2019 byl dalším skvělým rokem pro Formuli 1... naší misí je předvádět tu nejlepší závodní podívanou na planetě a našim fanouškům dát zážitek, na který nikdy nezapomenou... Šlo o neuvěřitelnou sezónu a my se už těšíme na příští rok, kdy se k našemu kalendáři o 22 závodech přidá Hanoj a Zandvoort a kdy F1 oslaví své sedmdesátiny," shrnuje obchodní ředitel F1 Sean Bratches.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.