Formule 1 včera zveřejnila údaje o sledovanosti závodů za rok 2019. Vychází při nich z dat organizátorů. Kolik lidí se přišlo podívat naživo na monoposty a která velká cena zaznamenala nejvíce diváků?
Celkový počet návštěvníků letos dosáhl na 4 164 948, což je 1,75% nárůst oproti roku 2018, kvůli hurikánu byl ale zrušen jeden den (sobota) během Velké ceny Japonska. Když k tomu připočteme 80 118 držitelů drahých vstupenek F1 Paddock klubu (+ 7,15 %), tak se s průměrnou návštěvou dostáváme na 202 146 diváků (+1,85 %) na závod.
Nejvíce fanoušků zavítalo do Silverstone: 351 000. Nad 300 000 napočítali také pořadatelé v Mexiku (345 694) a v Austrálii (324 100). Osm dalších podniků se dostalo nad hranici 200 000: Singapur a USA shodně 268 000, Belgie 251 864, Maďarsko 230 000, Rakousko 203 000 a jubilejní 90. Velká cena Itálie 200 000 rovných.
Největším nárůstem se můžou pochlubit v Montrealu (+14,69 %), v Šanghaji (+10,34 %), v Melbourne (+9,86 %), ve Spielbergu (+9,73 %), v Budapešti (+9,52 %) a v Monze (+9,29 %).
Celková nedělní návštěvnost vystoupala na 1 771 106, což je o 4 % více než loni. V den závodů zaznamenaly přes 100 000 lidí tato místa: Silverstone (141 000), Mexiko City (138 435), Austin (128 000), Singapur (115 240), Spa-Francorchamps (109 064) a Melbourne (102 000).
Dvouciferný nárůst letos zaznamenalo 6 závodů: Belgie, Čína, Japonsko, Rakousko, Singapur a USA. Nejpozoruhodnější to bylo v Šanghaji, kdy se na jubilejní 1000. velkou cenu F1 přišlo podívat o 30 % více lidí než v předchozí sezóně.
"Rok 2019 byl dalším skvělým rokem pro Formuli 1... naší misí je předvádět tu nejlepší závodní podívanou na planetě a našim fanouškům dát zážitek, na který nikdy nezapomenou... Šlo o neuvěřitelnou sezónu a my se už těšíme na příští rok, kdy se k našemu kalendáři o 22 závodech přidá Hanoj a Zandvoort a kdy F1 oslaví své sedmdesátiny," shrnuje obchodní ředitel F1 Sean Bratches.
Eddie Jordan, bývalý majitel týmu Formule 1, zemřel ve věku 76 let po dlouhém boji s rakovinou močového měchýře a prostaty. Zakladatel týmu Jordan F1, který dosáhl historických úspěchů v 90. letech, byl po prodeji týmu známý komentátor a podnikatel, jehož smrt zasáhla motorsport i širší veřejnost.
Kimi Antonelli, mladá naděje italského motorsportu, si na své debutové Velké ceně Austrálie ve Formuli 1 zajistil místo mezi bodujícími. Jeho působivý výkon ukázal, že je připravený čelit výzvám nejprestižnějších závodních sérií.
Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Šéf McLarenu Zak Brown se otevřeně vyjádřil k svému skutečnému postoji vůči Christianu Hornerovi, šéfovi Red Bullu. V době rostoucího napětí mezi týmy v šampionátu tak nabírá jejich vzájemný vztah na důležitosti.
Několik týmů Formule 1 čelilo logistickým komplikacím, které zpozdily přepravu materiálu na Velkou cenu Číny, což mělo vliv na jejich přípravy. Stáje jako McLaren, Mercedes, Red Bull a Aston Martin obdržely své náklady až ve středu odpoledne, což znamenalo, že mohly začít sestavovat své monoposty až po plánovaném termínu a tím došlo k narušení jejich běžného harmonogramu před závodním víkendem.
Sergio Pérez se ještě nesmířil s koncem své kariéry ve Formuli 1. Mexický pilot plánuje návrat na startovní rošt v roce 2026, kdy chce opět bojovat o pozice mezi nejlepšími.
McLaren si v Melbourne zajistil skvělý výsledek a vyslal jasný signál – letos chce být prvním týmem, který dokáže prolomit nadvládu konkurence ve Formuli 1.
Lewis Hamilton si debut ve Ferrari představoval úplně jinak. V Melbourne se trápil, nestačil na špičku a nakonec bral jen desáté místo.
Po náročné Velké ceně Austrálie, kde oba vozy Haas trpěly slabým tempem, vyjádřil Esteban Ocon překvapení nad výkonem týmu. Šéf Ayao Komatsu nyní čelí výzvě identifikovat příčiny problémů, včetně špatných výsledků v kvalifikaci a komplikací u debutujícího Ollie Bearmana.
FIA zavádí novou směrnici TD055A, která zpřísňuje pravidla pro kontrolu aerodynamických prvků. Tento krok reaguje na problémy z loňské sezóny a má zajistit spravedlivější podmínky pro všechny týmy.
Charles Leclerc hodnotil obtížný start do sezóny 2025 po závodě v Austrálii, kde skončil na osmé příčce. Uvedl, že Ferrari musí zaměřit pozornost na dvě klíčové oblasti, které budou rozhodující pro zlepšení výkonu týmu v dalších závodech.
Lando Norris se pustil do kritiky George Russella, když se vyjádřil k jejich sporu ohledně výhody McLarenu v porovnání s ostatními týmy ve Formuli 1. Norris naznačil, že Russellův přístup k této debatě není úplně správný.