Formule 1 včera zveřejnila údaje o sledovanosti závodů za rok 2019. Vychází při nich z dat organizátorů. Kolik lidí se přišlo podívat naživo na monoposty a která velká cena zaznamenala nejvíce diváků?
Celkový počet návštěvníků letos dosáhl na 4 164 948, což je 1,75% nárůst oproti roku 2018, kvůli hurikánu byl ale zrušen jeden den (sobota) během Velké ceny Japonska. Když k tomu připočteme 80 118 držitelů drahých vstupenek F1 Paddock klubu (+ 7,15 %), tak se s průměrnou návštěvou dostáváme na 202 146 diváků (+1,85 %) na závod.
Nejvíce fanoušků zavítalo do Silverstone: 351 000. Nad 300 000 napočítali také pořadatelé v Mexiku (345 694) a v Austrálii (324 100). Osm dalších podniků se dostalo nad hranici 200 000: Singapur a USA shodně 268 000, Belgie 251 864, Maďarsko 230 000, Rakousko 203 000 a jubilejní 90. Velká cena Itálie 200 000 rovných.
Největším nárůstem se můžou pochlubit v Montrealu (+14,69 %), v Šanghaji (+10,34 %), v Melbourne (+9,86 %), ve Spielbergu (+9,73 %), v Budapešti (+9,52 %) a v Monze (+9,29 %).
Celková nedělní návštěvnost vystoupala na 1 771 106, což je o 4 % více než loni. V den závodů zaznamenaly přes 100 000 lidí tato místa: Silverstone (141 000), Mexiko City (138 435), Austin (128 000), Singapur (115 240), Spa-Francorchamps (109 064) a Melbourne (102 000).
Dvouciferný nárůst letos zaznamenalo 6 závodů: Belgie, Čína, Japonsko, Rakousko, Singapur a USA. Nejpozoruhodnější to bylo v Šanghaji, kdy se na jubilejní 1000. velkou cenu F1 přišlo podívat o 30 % více lidí než v předchozí sezóně.
"Rok 2019 byl dalším skvělým rokem pro Formuli 1... naší misí je předvádět tu nejlepší závodní podívanou na planetě a našim fanouškům dát zážitek, na který nikdy nezapomenou... Šlo o neuvěřitelnou sezónu a my se už těšíme na příští rok, kdy se k našemu kalendáři o 22 závodech přidá Hanoj a Zandvoort a kdy F1 oslaví své sedmdesátiny," shrnuje obchodní ředitel F1 Sean Bratches.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.