Lando Norris měl před svým debutem možnost se několikrát svézt s vozem F1. K lepším výkonům ve své první plné sezóně by mu to podle něj ale nepomohlo.
Dvacetiletý rodák z Bristolu podepsal jako junior smlouvy s McLarenem v srpnu 2017. Poté s ním testoval uprostřed sezóny a na jejím konci byl jmenován oficiálním testovacím a rezervním pilotem po boku Fernanda Alonsa a Stoffela Vandoornea pro rok 2018, kdy odjel také svůj první páteční trénink.
Svými výkony na tým zapůsobil, a tak mu dal letos možnost závodit společně s Carlosem Sainzem. A šlo pro něj o poměrně úspěšnou sezónu, když nasbíral 49 bodů a celkově skončil 11. před Kimim Räikkönenem (43 bodů) z Alfy Romeo a Nicem Hülkenbergem (37 bodů) z Renaultu.
Baby Yoda last week, British Competition Driver of the year last night. It’s been a whirlwind. 🏆 pic.twitter.com/9GClbzR5tR
— Lando Norris (@LandoNorris) December 9, 2019Mohl být ještě lepší, kdyby měl možností před svým závodním debutem v F1 více testovat? "Myslím, že i kdybych testoval o rok déle, tak by to bylo stejné," odpovídá Norris, jenž jezdil spolehlivě bez zbytečných havárií a kolizí.
"Nedokážete se připravit na takové věci, zkrátka do nich spadnete - tlak na začátku kvalifikace, závodu, přemýšlení o mnoha věcech. Je toho hodně, co můžete během předsezónních testů a všeho nacvičit, ale to se stejně všechno změní v okamžik, kdy vstoupíte do kvalifikace a do závodu," popisuje usměvavý mladík.
"Tlak, závodní lidé, to je vše hodně odlišné od testování. Někdy jsem byl při testech rychlý, stejně rychlý jako Fernando [Alonso] nebo Stoffel [Vandoorne], což mi dodalo trochu sebevědomí. Ale to nic neznamená," říká Norris, jenž byl o víkendu oceněn jako nejlepší britský závodní pilot letošní sezóny.
"Neznamená to, že přijedete do Austrálii a budete schopni perfektně odjet kvalifikaci závod. To je něco úplně jiného. Proto by mi další rok nepomohl v tom, jak ke kterékoliv z těchto věcí přistupuji," vysvětluje pilot McLarenu, jenž je znám svou upřímností a tvrdou kritikou vůči sobě samému.
Příští rok bude zkušenější a na trati hodlá být v soubojích agresivnější. "Šlo o dlouhou sezónu a celkově jsem spokojený. Opravdu jsme dosáhli slušných zlepšení a hodně jsem si to užil. Jako tým jsme odvedli výtečnou práci a už se těším na příští ročník. Děkuji celému týmu za to, že jsem mohl mít tak skvělou nováčkovskou sezónu," uzavírá Norris.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.