ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku patří Valtterimu Bottasovi, za ním se seřadili Max Verstappen, Lewis Hamilton a Alexander Albon. Pátý Sebastian Vettel stihl v závěru své Ferrari rozbít, Daniel Ricciardo měl problémy s motorem - naštěstí šlo o starší kousek určený pouze pro tréninky.
Jako první vyrazili v 10:00 hod na trať Kvjat s Kubicou. Počasí pilotům přálo: svítilo slunce, teplota vzduchu dosahovala 26 °C a trať 35,4 °C. Za volant usedl i Russell, o něhož to bylo kvůli zdravotnímu stavu původně na vážkách - dokonce se spekulovalo, že by místo něj mohl závodit Sirotkin.
Na vozech se objevuje spousta doplňkových zařízení v podobě Pitotových trubic pro měření dynamického tlaku vzduchu či infračervených kamerek monitorujících chování pneumatik. Po velké ceně v Abú Zabí budou příští týden týmy pokračovat 2 dny pneumatikových testů, do nichž musí nastoupit se stejným vozem, se kterým závodí - zřejmě si tedy část dodatečné výbavy na monopostech ponechají.
Mercedes totiž loni již do závodu chytře nasadil měřicí přístroje, proto je jako jediný mohl využít při následujícím testu pneumatik, a dobře se tak připravit na letošní sezónu. Tentokrát jeho nápad okopíruje i konkurence. Týmy se po testování rozhodnou, zda se bude příští rok závodit na nových směsích s širším provozním rámcem, nebo se vývoj Pirelli zahodí a zůstane se u těch letošních.
Po 6 min zajeli první časy piloti Ferrari, mezi nimiž je po brazilské havárii již údajně vše v pořádku: Leclerc 1:40,298, Vettel 2:06,031 - ten přiletěl kvůli narození třetího dítěte až včera večer. Na svém voze měl dvě koncovky z obtokového ventilu výfukových plynů horizontálně se rozšiřujících, Charles klasicky jen jednu.
O dalších 10 min se na první příčku dostal Bottas (1:37,975) se zcela novou pohonnou jednotkou. Tu musel vyměnit po problému v Brazílii, kde svůj Mercedes musel po úniku oleje a následném poškození odstavit na dráze. V neděli se proto může "těšit" na start z posledního místa. Za něj se hned zařadil Albon s Red Bullem (1:39,926), 16 pilotů ale bylo stále bez času.
Hamilton netypicky s číslem 1 před svým kokpitem místo své 44 se na dráze objevil až po 25 min, časem 1:38,566 držel po půlhodině třetí příčku za Verstappenem (1:38,496) a Bottasem. Stěžoval si na nižší výkon motoru, inženýr ho však upozornil, že to zřejmě odpovídá použitému nastavení (Strat2).
Tento víkend se rozloučíme s Hülkenbergem, jenž se v první části dlouho držel na sedmé pozici (1:39,756). Nicovi se i přes jeho talent nepodařilo sehnat místo v F1.
Renault je tento víkend ve stresu, protože v šampionátu konstruktérů je za ním se ztrátou pouhých 8 bodů Toro Rosso, jež touží po jeho páté příčce. I ta je pro Francouze sice horší, než si přáli - před sezónou chtěli být nejlepší ze zbytku pole, ale propad ještě níže by pro ně byl hořkým zklamáním.
Hamilton se sice na chvíli dokázal dostat do čela (1:37,591) před Bottase, v polovině tréninku ale zaznamenal problém se svým starým motorem a musel zamířit do boxů. Čerstvě rozvedený Fin krátce nato kontroval časem 1:36,957 min.
👀 @danielricciardo is sporting an aero rake It'll provide important information about his Renault's dynamic pressure#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/WeE0eWHz5V
— Formula 1 (@F1) November 29, 2019Necelou hodinu před koncem zabral Verstappen (1:37,492), ale svým útokem se dostal jen na 2. místo a rozdělil Mercedesy na čele. Jeho týmový kolega Albon (1:38,084) stěžující si na vibrace pneumatik se držel na 4. příčce za Hamiltonem.
Vettel s Ferrari se musel spokojit až s pátým místem (1:39,022), Leclerc (1:39,249) dokonce se 7. za Grosjeanem (1:39,198, který zkoušel zcela nové nastavení, na které přišel Haas na svém simulátoru.
📢 CLEAN UP ON TURN 20! 📢Daniel Ricciardo's Renault suffered an oil leak which ended his session - and almost Valtteri Bottas and Pierre Gasly's#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/qPZB6lxXJH
— Formula 1 (@F1) November 29, 2019Po hodině se zakouřilo z Ricciardova notně opotřebovaného motoru z počátku sezóny (nečeká jej tedy penalizace jako Bottase). Svůj Renault musel odstavit vedle trati a komisaři trénink na 13 minut přerušili. Z jeho vozu navíc unikly provozní kapaliny, které bylo třeba vyčistit z asfaltového povrchu. "Jsem celý od oleje," stěžoval si naštvaný Gasly, jenž jet v tu chvíli těsně za ním.
Poté se již pořadí na špici nezměnilo, piloti měli natankováno více paliva a soustředili se na delší jízdy. Nejrychlejším týmem 1. tréninku se stal Mercedes následován Red Bullem s půl sekundovou ztrátou, Ferrari je s dvousekundovým odstupem zatím až třetí. Vettel v posledních vteřinách stihl vyrobit hrubku a po smyku rozbít záď svého vozu.
That was NOT a good end to FP1 for Sebastian Vettel#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/7omwhyvwpe
— Formula 1 (@F1) November 29, 2019Druhý trénink začíná ve 14:00 našeho času.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
Williams ukázal svou sílu... Albon a Sainz zazářili v kvalifikaci a potvrdili, že tým vsadil na správnou jezdeckou dvojici.
McLaren ovládl úvodní kvalifikaci sezóny 2025, když Lando Norris získal pole position těsně před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Britský jezdec zajel čas 1'15"096 a v dramatickém finále porazil domácího favorita o pouhých 84 tisícin sekundy.
Júki Cunoda si po skvělém kvalifikačním výkonu našel chvíli, aby poděkoval muži, který mu pomohl k jednomu z nejlepších výsledků v kariéře – Landu Norrisovi, jenž si zajistil pole position.
Lewis Hamilton zatím nejel s Ferrari na mokré trati, což by mu v případě deště mohlo zkomplikovat závod v Austrálii. Sedminásobný šampion se bude muset rychle adaptovat a najít správné nastavení pro náročné podmínky.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.
Oscar Piastri před domácím publikem zazářil a ovládl dramatický třetí trénink v Melbourne, kde se první tři jezdci vměstnali do rozdílu pouhých osm setin sekundy.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.