Na úvod v Abú Zabí nejrychlejší Bottas před Verstappenem. Vettel boural, z Renaultu se kouřilo

Valtteri Bottas během loňské GP Abú Zabí
Valtteri Bottas během loňské GP Abú Zabí, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 29. listopadu 2019 6:30
Sdílej:

ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku patří Valtterimu Bottasovi, za ním se seřadili Max Verstappen, Lewis Hamilton a Alexander Albon. Pátý Sebastian Vettel stihl v závěru své Ferrari rozbít, Daniel Ricciardo měl problémy s motorem - naštěstí šlo o starší kousek určený pouze pro tréninky.

Jako první vyrazili v 10:00 hod na trať Kvjat s Kubicou. Počasí pilotům přálo: svítilo slunce, teplota vzduchu dosahovala 26 °C a trať 35,4 °C. Za volant usedl i Russell, o něhož to bylo kvůli zdravotnímu stavu původně na vážkách - dokonce se spekulovalo, že by místo něj mohl závodit Sirotkin.

Na vozech se objevuje spousta doplňkových zařízení v podobě Pitotových trubic pro měření dynamického tlaku vzduchu či infračervených kamerek monitorujících chování pneumatik. Po velké ceně v Abú Zabí budou příští týden týmy pokračovat 2 dny pneumatikových testů, do nichž musí nastoupit se stejným vozem, se kterým závodí - zřejmě si tedy část dodatečné výbavy na monopostech ponechají.

Mercedes totiž loni již do závodu chytře nasadil měřicí přístroje, proto je jako jediný mohl využít při následujícím testu pneumatik, a dobře se tak připravit na letošní sezónu. Tentokrát jeho nápad okopíruje i konkurence. Týmy se po testování rozhodnou, zda se bude příští rok závodit na nových směsích s širším provozním rámcem, nebo se vývoj Pirelli zahodí a zůstane se u těch letošních.

Po 6 min zajeli první časy piloti Ferrari, mezi nimiž je po brazilské havárii již údajně vše v pořádku: Leclerc 1:40,298, Vettel 2:06,031 - ten přiletěl kvůli narození třetího dítěte až včera večer. Na svém voze měl dvě koncovky z obtokového ventilu výfukových plynů horizontálně se rozšiřujících, Charles klasicky jen jednu.

O dalších 10 min se na první příčku dostal Bottas (1:37,975) se zcela novou pohonnou jednotkou. Tu musel vyměnit po problému v Brazílii, kde svůj Mercedes musel po úniku oleje a následném poškození odstavit na dráze. V neděli se proto může "těšit" na start z posledního místa. Za něj se hned zařadil Albon s Red Bullem (1:39,926), 16 pilotů ale bylo stále bez času.

Hamilton netypicky s číslem 1 před svým kokpitem místo své 44 se na dráze objevil až po 25 min, časem 1:38,566 držel po půlhodině třetí příčku za Verstappenem (1:38,496) a Bottasem. Stěžoval si na nižší výkon motoru, inženýr ho však upozornil, že to zřejmě odpovídá použitému nastavení (Strat2).

Tento víkend se rozloučíme s Hülkenbergem, jenž se v první části dlouho držel na sedmé pozici (1:39,756). Nicovi se i přes jeho talent nepodařilo sehnat místo v F1.

Renault je tento víkend ve stresu, protože v šampionátu konstruktérů je za ním se ztrátou pouhých 8 bodů Toro Rosso, jež touží po jeho páté příčce. I ta je pro Francouze sice horší, než si přáli - před sezónou chtěli být nejlepší ze zbytku pole, ale propad ještě níže by pro ně byl hořkým zklamáním.

Hamilton se sice na chvíli dokázal dostat do čela (1:37,591) před Bottase, v polovině tréninku ale zaznamenal problém se svým starým motorem a musel zamířit do boxů. Čerstvě rozvedený Fin krátce nato kontroval časem 1:36,957 min.

👀 @danielricciardo is sporting an aero rake It'll provide important information about his Renault's dynamic pressure#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/WeE0eWHz5V

— Formula 1 (@F1) November 29, 2019

Necelou hodinu před koncem zabral Verstappen (1:37,492), ale svým útokem se dostal jen na 2. místo a rozdělil Mercedesy na čele. Jeho týmový kolega Albon (1:38,084) stěžující si na vibrace pneumatik se držel na 4. příčce za Hamiltonem.

Vettel s Ferrari se musel spokojit až s pátým místem (1:39,022), Leclerc (1:39,249) dokonce se 7. za Grosjeanem (1:39,198, který zkoušel zcela nové nastavení, na které přišel Haas na svém simulátoru.

📢 CLEAN UP ON TURN 20! 📢Daniel Ricciardo's Renault suffered an oil leak which ended his session - and almost Valtteri Bottas and Pierre Gasly's#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/qPZB6lxXJH

— Formula 1 (@F1) November 29, 2019

Po hodině se zakouřilo z Ricciardova notně opotřebovaného motoru z počátku sezóny (nečeká jej tedy penalizace jako Bottase). Svůj Renault musel odstavit vedle trati a komisaři trénink na 13 minut přerušili. Z jeho vozu navíc unikly provozní kapaliny, které bylo třeba vyčistit z asfaltového povrchu. "Jsem celý od oleje," stěžoval si naštvaný Gasly, jenž jet v tu chvíli těsně za ním.

Poté se již pořadí na špici nezměnilo, piloti měli natankováno více paliva a soustředili se na delší jízdy. Nejrychlejším týmem 1. tréninku se stal Mercedes následován Red Bullem s půl sekundovou ztrátou, Ferrari je s dvousekundovým odstupem zatím až třetí. Vettel v posledních vteřinách stihl vyrobit hrubku a po smyku rozbít záď svého vozu.

That was NOT a good end to FP1 for Sebastian Vettel#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/7omwhyvwpe

— Formula 1 (@F1) November 29, 2019

Druhý trénink začíná ve 14:00 našeho času.

Stalo se