ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku patří Valtterimu Bottasovi, za ním se seřadili Max Verstappen, Lewis Hamilton a Alexander Albon. Pátý Sebastian Vettel stihl v závěru své Ferrari rozbít, Daniel Ricciardo měl problémy s motorem - naštěstí šlo o starší kousek určený pouze pro tréninky.
Jako první vyrazili v 10:00 hod na trať Kvjat s Kubicou. Počasí pilotům přálo: svítilo slunce, teplota vzduchu dosahovala 26 °C a trať 35,4 °C. Za volant usedl i Russell, o něhož to bylo kvůli zdravotnímu stavu původně na vážkách - dokonce se spekulovalo, že by místo něj mohl závodit Sirotkin.
Na vozech se objevuje spousta doplňkových zařízení v podobě Pitotových trubic pro měření dynamického tlaku vzduchu či infračervených kamerek monitorujících chování pneumatik. Po velké ceně v Abú Zabí budou příští týden týmy pokračovat 2 dny pneumatikových testů, do nichž musí nastoupit se stejným vozem, se kterým závodí - zřejmě si tedy část dodatečné výbavy na monopostech ponechají.
Mercedes totiž loni již do závodu chytře nasadil měřicí přístroje, proto je jako jediný mohl využít při následujícím testu pneumatik, a dobře se tak připravit na letošní sezónu. Tentokrát jeho nápad okopíruje i konkurence. Týmy se po testování rozhodnou, zda se bude příští rok závodit na nových směsích s širším provozním rámcem, nebo se vývoj Pirelli zahodí a zůstane se u těch letošních.
Po 6 min zajeli první časy piloti Ferrari, mezi nimiž je po brazilské havárii již údajně vše v pořádku: Leclerc 1:40,298, Vettel 2:06,031 - ten přiletěl kvůli narození třetího dítěte až včera večer. Na svém voze měl dvě koncovky z obtokového ventilu výfukových plynů horizontálně se rozšiřujících, Charles klasicky jen jednu.
O dalších 10 min se na první příčku dostal Bottas (1:37,975) se zcela novou pohonnou jednotkou. Tu musel vyměnit po problému v Brazílii, kde svůj Mercedes musel po úniku oleje a následném poškození odstavit na dráze. V neděli se proto může "těšit" na start z posledního místa. Za něj se hned zařadil Albon s Red Bullem (1:39,926), 16 pilotů ale bylo stále bez času.
Hamilton netypicky s číslem 1 před svým kokpitem místo své 44 se na dráze objevil až po 25 min, časem 1:38,566 držel po půlhodině třetí příčku za Verstappenem (1:38,496) a Bottasem. Stěžoval si na nižší výkon motoru, inženýr ho však upozornil, že to zřejmě odpovídá použitému nastavení (Strat2).
Tento víkend se rozloučíme s Hülkenbergem, jenž se v první části dlouho držel na sedmé pozici (1:39,756). Nicovi se i přes jeho talent nepodařilo sehnat místo v F1.
Renault je tento víkend ve stresu, protože v šampionátu konstruktérů je za ním se ztrátou pouhých 8 bodů Toro Rosso, jež touží po jeho páté příčce. I ta je pro Francouze sice horší, než si přáli - před sezónou chtěli být nejlepší ze zbytku pole, ale propad ještě níže by pro ně byl hořkým zklamáním.
Hamilton se sice na chvíli dokázal dostat do čela (1:37,591) před Bottase, v polovině tréninku ale zaznamenal problém se svým starým motorem a musel zamířit do boxů. Čerstvě rozvedený Fin krátce nato kontroval časem 1:36,957 min.
👀 @danielricciardo is sporting an aero rake It'll provide important information about his Renault's dynamic pressure#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/WeE0eWHz5V
— Formula 1 (@F1) November 29, 2019Necelou hodinu před koncem zabral Verstappen (1:37,492), ale svým útokem se dostal jen na 2. místo a rozdělil Mercedesy na čele. Jeho týmový kolega Albon (1:38,084) stěžující si na vibrace pneumatik se držel na 4. příčce za Hamiltonem.
Vettel s Ferrari se musel spokojit až s pátým místem (1:39,022), Leclerc (1:39,249) dokonce se 7. za Grosjeanem (1:39,198, který zkoušel zcela nové nastavení, na které přišel Haas na svém simulátoru.
📢 CLEAN UP ON TURN 20! 📢Daniel Ricciardo's Renault suffered an oil leak which ended his session - and almost Valtteri Bottas and Pierre Gasly's#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/qPZB6lxXJH
— Formula 1 (@F1) November 29, 2019Po hodině se zakouřilo z Ricciardova notně opotřebovaného motoru z počátku sezóny (nečeká jej tedy penalizace jako Bottase). Svůj Renault musel odstavit vedle trati a komisaři trénink na 13 minut přerušili. Z jeho vozu navíc unikly provozní kapaliny, které bylo třeba vyčistit z asfaltového povrchu. "Jsem celý od oleje," stěžoval si naštvaný Gasly, jenž jet v tu chvíli těsně za ním.
Poté se již pořadí na špici nezměnilo, piloti měli natankováno více paliva a soustředili se na delší jízdy. Nejrychlejším týmem 1. tréninku se stal Mercedes následován Red Bullem s půl sekundovou ztrátou, Ferrari je s dvousekundovým odstupem zatím až třetí. Vettel v posledních vteřinách stihl vyrobit hrubku a po smyku rozbít záď svého vozu.
That was NOT a good end to FP1 for Sebastian Vettel#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/7omwhyvwpe
— Formula 1 (@F1) November 29, 2019Druhý trénink začíná ve 14:00 našeho času.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.