Formule 1 se do roku 2030 zavázala k nulové uhlíkové stopě. Nehodlá při tom jít do plné elektrifikaci svého pohonného ústrojí, místo toho se podle inženýra Pata Symondse zaměří na rozvoj biopaliv.
"Formule 1 nevynalezla hybridy, ale ukázala, co je s hybridem možné a posunula vnímání lidí vůči tomu, čeho jsou hybridy schopné," vypočítává Symonds, jenž nyní spolupracuje s Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) na nových pravidlech.
Současná pravidla stanovují, že palivo v F1 musí obsahovat minimálně 5,75 % biosložky, která má od roku 2021 narůst na 10 %. A Symonds se netají ambiciózním cílem: 100% biopalivem.
"Cesta momentálně není zcela jasná, ale v partnerství s FIA a s pomocí výrobců motorů a palivových společností se těšíme na pokroky," nastiňuje Symonds další směrování F1.
"Nemůžeme pokračovat v dobývání těch [paliv] ze země. Budeme je muset nějak syntetizovat. A to je to, co chceme, aby F1 prozkoumala a snad v tom i získala vedení," přál by si bývalý technický ředitel Williamsu, jenž dříve pracovat také u Virginu, Renaultu či Benettonu.
S čistými syntetickými palivy by mohlo dojít opět k nárůstu výkonu, protože týmy nemusely být tak omezeny jejich spotřebou (v současné době 110 kg na závod).
"Až přijde nový motor, budeme mít šanci vyvinout něco, co skutečně změní hru, pokud jde o společné přizpůsobení paliva a motoru. A to opravdu povede k mnohem zajímavějším možnostem," domnívá se 66letý rodák z britského Bedfordu.
F1 podle něj nebude jednoduše následovat příklad Formule E s čistě elektrickým pohonem.: "Můžeme světu ukázat, že existují alternativy elektrického pohonu a ukládání energie do těžkých, a musím říct, že svým způsobem i špinavých, baterií," dodává na účet rádobyekologické elektrifikace vozů.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.