Vyšší konkurenceschopnost Red Bullu v Brazílii podle soupeřů nepramení z vylepšení motoru, který se v posledních závodech nezměnil. Ferrari si pochvaluje lepší nastavení a výkonnost v zatáčkách.
Rakouskému týmu se minulý víkend podařilo letos poprvé ovládnou kvalifikaci i závod, což dokládá jejich pokrok s vozem. Honda se letos hodně zlepšila, výkony motorů konvergují, poslední úspěchy jdou podle soupeřů ale spíše na vrub šasi RB15 a jeho nastavení.
"Byli tady silní, stejně jako byli silní v Mexiku, kde to ale neměli šanci ukázat. Rozhodně však nemůžete tvrdit, že to je celé dáno motorem," hodnotí technický ředitel Mercedesu James Allison.
Jak si to ale vysvětlit, když Red Bull byl po celý víkend rychlý i na rovinkách a v závěrečném 'dragsterském' souboji Lewis Hamilton nedokázal udolat stříbrného Pierra Gaslyho z Toro Rosso?
Who would've predicted THIS drag race before the race?!#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/slz2SdEcxt
— Formula 1 (@F1) November 17, 2019"Mají stále stejný motor jako v minulých závodech. V Brazílii nemohli udělat pokrok. Nejsem si jistý tím, že jde o správný závěr," komentuje šéf Ferrari Mattia Binotto náhlý pokrok Hondy.
Podle něj Red Bull zkrátka našel takové nastavení, které mu umožňuje dosahovat vyšší maximální rychlosti, aniž by tomu museli obětovat výkonnost v zatáčkách. Ferrari jde v tomto ohledu podle něj opačným směrem - rychlost na rovinkách obětuje lepší přilnavosti v zatáčkách.
"Byli rychlí v celém kole - i na rovinkách, což musíme analyzovat. Když se ale ohlédnu za naší kvalifikací a srovnám ji s nimi, pak si myslím, že jsme v místem omezených přilnavostí téměř na jejich úrovni a velmi blízko na rovinkách, kde jsou více limitováni výkonem," pokračuje Binotto.
Double-trouble from the Bulls! 🐂#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/nKNE2qFpW3
— Formula 1 (@F1) November 17, 2019"Možná je to vůbec poprvé, co jsme jim tak blízko tam, kde je omezení přilnavost. To ukazuje, že vůz Ferrari jde v nastavení jiným směrem, kdy zvýhodňuje zatáčky. Možná to je tedy všechno relativní. Pokud jsme na ně něco získali v zatáčkách, pak oni na nás teď určitě něco získali na rovinkách," vysvětluje šéf Ferrari.
To bylo na rovinkách (1. a 3. sektor) stále ze všech nejlepší, ale jejich náskok na Red Bull se smrskl již jen na 0,15 sekundy a na 0,3 s na Mercedes. "Sebastian byl v pohodě třetí, jezdil rychleji než Mercedes a další Red Bull. Charles by se po startu ze 14. místa dostal případně také na pódium, takže si myslím, že závod byl OK," vyzdvihuje Binotto pozitiva před tím, než se jeho piloti vzájemnou kolizí vyřadili.
Ten v několika duelech doplatil na špatnou strategii využívání energie, kdy se Hamilton na rovince kvůli vyčerpané baterii nemohl dostatečně bránit. Zastánci konspiračních teorií uvádějí, že Stříbrné šípy o zisku titulů jen omezují výkon své pohonné jednotky, aby ostatní vypadali lépe.
Ferrari u soupeřů stále čelí podezření z toho, že doplatil na poslední technické směrnice upravující využíváni oleje z chladicích systémů a měření průtoku paliva. FIA jim navíc po závodě zabavila palivový systém, který bude dále zkoumat - to učinila také u dalších dvou týmů. Pokud do Abú Zabí nepřijde s žádným prohlášením a případným trestem, pak všem nezbývá než předpokládat, že je vše v pořádku.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.