Mercedes, Ferrari, Red Bull, Ferrari, Mercedes, Red Bull... Takto hezky se nám zamíchal startovní rošt do zítřejší Grand Prix USA! Obhájce titulu Lewis Hamilton startuje až z pátého místa, nezbytnou podmínku pro zisk šestého zápisu do historických tabulek by mu ale i tato pozice s rezervou naplnila.
Formule 1 zamířila do texaského Austinu na všeobecně atratiktivní okruh Circuit of the Americas z pera architekta závodních okruhů F1 Hermana Tilkeho. Králem této americké destinace je úřadující šampion Lewis Hamilton, jenž se již na konci tohoto víkendu může radovat ze zisku šestého mistrovského titulu. Vždyť k dosažení této mety stačí britské hvězdě motorsportu osmé místo, případně devátá pozice v cíli s nejrychlejším kolem na svém kontě.
Před začátkem kvalifikace pro třetí závod od konce sezóny panovaly na hodně hrbolatém okruhu celkem přívětivé podmínky, teplota vzduchu o relativní vlhkosti 24 % dosahovala průměrné hodnoty 20 °C, povrch dráhy se ohřál jen na 27 °C, to vše při mírném vánku o rychlosti 2,5 km/h. Dodavatel pneumatik Pirelli nabízí jezdcům směsi C2 (tvrdá, bílá), C3 (střední, žlutá) a C4 (měkká, červená).
PRVNÍ ČÁST (Q1)
Po indikaci zeleného světla na konci boxové uličky začíná kvalifikační jízdy Robert Kubica s Williamsem, krátce nato ho doplňuje i stájový kolega George Russell. Nikterak ale nelení ani pilot Ferrari Charles Leclerc, jehož ve třetím tréninku zradila technika.
🚥Q1 GREEN LIGHT 🚥Qualifying is GO! 🙌#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/FGEIkM7ZO6
— Formula 1 (@F1) November 2, 2019
Po čtyřech minutách maji měřený čas na svém kontě pouze jezdci Williamsu. Rychle to ale změnil Leclerc s časem 1:34,696, za monackého jezdce se záhy zařadili oba piloti Alfa Romeo v pořadí Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi. Další čas do tabulek přidali Pierre Gasly a Daniil Kvjat, oba poskočili na druhé, resp. třetí místo.
Zbývá deset minut a v čele se objevuje Carlos Sainz s McLarenem (1:33,916), jehož však po prvním pokusu velmi rychle nahradil Max Verstappen s časem 1:33,549. Další pilot Red Bullu Alexander Albon se pohyboval na místě třetím (1:33,984).
Smoke screen deployed! @kvyatofficial runs wide at Turn 9#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/aUjuNiE10C
— Formula 1 (@F1) November 2, 2019Těsně před Verstappena se protlačil Lewis Hamilton (1:33,454), další Mercedes v rukou Valtteriho Bottase se zařadil na místo třetí s časem 1:33,750. Sebastian Vettel se posunul na příčku čtvrtou (1:33,766), Leclerc sice svůj dřívější čas vylepšil, ale aktuálně šest minut před koncem se umístil sedmý s kolem 1:33,988. Carlos Sainz byl tak odsunut na páté místo.
Zbývají čtyři minuty a na dráze se prohánějí pouze oba Mercedesy. V dolní polovině tabulky se nacházejí oba vozy Haasu (Kevin Magnussen desátý, Romain Grosjean patnáctý) i Renaultu (Daniel Ricciardo jedenáctý, Nico Hülkenberg dvanáctý). V ohrožení se ocitli jezdci Alfa Romeo společně se Sergiem Pérezem, za nímž již byli jen zástupci Williamsu. Jezdec Racing Pointu však bude zítra startovat z boxů.
P1 in Q1?Take a bow, @LandoNorris 👏#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/rZv1DcOIsN
— Formula 1 (@F1) November 2, 2019V závěrečných sekundách se na první místo vyšvihl Lando Norris s časem 1:33,353 (Carlos Sainz se mezitím propadl na místo deváté), Daniel Ricciardo se posunul na osmou příčku (1:33,835).
Dále nepostupují: Antonio Giovinazzi, Kimi Räikkönen, George Russell, Sergio Pérez a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST (Q2)
Na dráhu míří krátce po začátku oba Mercedesy následované piloty Ferrari, tentokrát všichni čtyři na pneumatikách střední tvrdosti. Se stejnou strategií však vyráží také Max Verstappen. Ostatní jezdci volí nejměkčí směs.
🚥 Q2 GREEN LIGHT 🚥Here they come! #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/jzZnWFydlA
— Formula 1 (@F1) November 2, 2019Na první místo se dostává Lewis Hamilton (1:33,045), Valtteri Bottas se zařazuje na místo druhé (1:33,160). Ferrari okupuje třetí a čtvrté místo v podání Charlese Leclerca (1:33,188), resp. Sebastiana Vettela (1:33,198). Rozestupy mezi oběma týmy jsou tedy v tuto chvíli velmi těsné.
Red Bull se však hlásí o slovo - na první příčku poskočil Alexander Albon s časem 1:32,898 (nejměkčí pneumatiky), Max Verstappen na žlutě značené směsi (1:33,120) rozsekl oba jezdce Mercedesu. Carlos Sainz se nacházel jako první ze zbytku světa na sedmém místě s časem 1:33,502. Lando Norris byl na místě devátém s kolem 1:33,842, mezi oběma McLareny se nacházel Pierre Gasly (1:33,715). První desítku uzavírá Kevin Magnussen (1:33,979).
Brilliant from @alex_albon 💪He nails a 1:32.898s and goes P1 with just over 7 mins to go in Q2 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/4JBKf1Sc4y
— Formula 1 (@F1) November 2, 2019Do dalších pokusů nastupují oba jezdci Mercedesu i Max Verstappen na nejměkčích pneumatikách, na střední směsi zůstává nadále již jen Ferrari. Lando Norris (1:33,316) se posouvá na místo sedmé před svého stájového kolegu.
V závěru se na první dvě místa probojovali oba rudé vozy v čele s Leclercem (1:32,760), Vettel ztrácel jen 22 tisícin. Daniil Kvjat doplatil na nedodržení limitů dráhy v devátenácté zatáčce, jeho čas byl smazán a spadl na místo třinácté. Hrobníkovi z lopaty unikl Daniel Ricciardo s Renaultem (1:33,608), zatímco týmový parťák Nico Hülkenberg (1:33,815) v této části kvalifikace končí.
Dále nepostupují: Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen, Daniil Kvjat, Lance Stroll a Romain Grosjean.
TŘETÍ ČÁST (Q3)
Do finálního dějství texaské kvalifikace dlouho však nevyčkávají u Mercedesu či Ferrari. Teď už všichni bez výjimek na nejměkčí směsi pneumatik.
Top 10 shootout 👉👉👉🚥 Lewis leads them out for Q3#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/5qtXJFgxtT
— Formula 1 (@F1) November 2, 2019Po prvních měřených kolech se na prvním místě objevil Valtteri Bottas, jenž s časem 1:32,029 překonal rekord okruhu. Na druhém místě s těsným rozdílem skončil Sebastian Vettel (1:32,041), třetí pozice patřila Maxi Verstappenovi (1:32,191). Charles Leclerc s kolem 1:32,227 se zařadil na čtvrtou příčku, zatímco Lewis Hamilton se pohyboval až na místě pátém (1:32,321). Další Red Bull s Alexandrem Albon na palubě byl na šesté pozici (1:32,548).
First Q3 runs = DONE@ValtteriBottas sets a blistering pace 😵 1:32.029s is a new track record! 🚀#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/41yN7z6f5q
— Formula 1 (@F1) November 2, 2019Piloti se však přetahovali o nejlepší časy v jednotlivých sektorech, vše je tedy před závěrečnou bitvou hezky otevřené. Doplňme si ještě aktuální pořadí na zbývajících čtyřech místech: Sainz, Norris, Gasly a Ricciardo.
Sebastian Vettel zaznamenal v prvním sektoru osobní zlepšení, Charles Leclerc tam ztrácel, ve druhém měli již oba piloti žlutě indikované časy. V závěru kola se oba dokázali zlepšit, avšak celkově se jejich pořadí nezměnilo, což platilo i u ostatních pilotů. Do zítřejšího závodu tedy startuje z pole-position Valtteri Bottas!
BREAKING: It's pole for @ValtteriBottas! 👏👏👏#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/ZaHR3F54jE
— Formula 1 (@F1) November 2, 2019Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.