Formulový svět zažil ve Spa těžkou ránu. Na smrt Anthoine Huberta reaguje také jeho krajan Alain Prost.
Čtyřnásobný mistr světa Formule 1 Alain Prost působil v královně motorsportu v 80. letech. To byla ještě doba, kdy bezpečnost neměla tak propracované parametry jako má dnes. Na tratích docházelo poměrně často k vážným nehodám, které měly za následek smrt, popřípadě těžká zranění. Sám Prost se několikrát nechal slyšet, že některé havárie, jež ve své kariéře viděl, ovlivnily způsob jeho jízdy. Závodník, jemuž se přezdívá profesor dle svých slov už pak nikdy nejezdil na pomyslných 100 procent.
Doba se však změnila a investice, které byly vynaloženy do bezpečnosti v průběhu několika desítek let přinesly své ovoce. Nyní už dochází ke smrti či vážným úrazům v rámci formulového sportu velmi zřídka, avšak nebezpečí zde stále je, jak nám ukázala fatální nehoda Anthoine Huberta na belgickém okruhu Spa. Mladý Francouz byl přitom Prostovým krajanem, ten tak jeho ztrátu nese velmi těžce.
„Pro celou naši komunitu to byl opravdu těžký den. Byl součástí naší jezdecké akademie, sám jsem ho pomohl do Renaultu přivést, takže je to opravdu těžké.“
Prost se dále pozastavuje nad vnímáním, které má vůči motorsportu široká veřejnost. „Pamatuji si takové události z osmdesátých let, ale faktem je, že dnes už si myslíme, že se nic stát nemůže, jak je vidět, není to pravda. Motorsport je nebezpečný, ale to je dnes hodně sportů a motorsport možná už patří do skupiny těch bezpečnějších,“ říká legenda Formule 1.
Hubert se letos prezentoval během svého programu v F2 velmi dobrými výkony a výsledky. Dokázal dokonce dvakrát zvítězit, konkrétně v Monaku a ve Francii. Podle Prosta už probíhala jednání, která mu měla pomoci do F1. Nic z toho se však již neuskuteční.
Dodejme, že mezinárodní automobilová federace FIA už začala prošetřovat příčiny tragické nehody. Na její závěry si nicméně budeme muset nějakou dobu počkat.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.