Startovní pole už několik let zažívá standardně nejnižší počet účastníků - myšleno pravidelně obsazovaný startovní rošt. V minulosti proběhly několikrát snahy zvýšit toto číslo, ale "nabobtnání" F1 na čtyřiadvacet či šestadvacet místo pohořelo.
Ten seznam je překvapivě dlouhý a nedá se říci, že by v něm figurovala jen neznámá či zapomenutá jména. Když se projdeme historií F1, narazíme na příběhy, které se čtou jako thrillery či detektivky. Věděli jste například, že o vstup do F1 usilovalo i španělské Pegaso, známé spíš jako dodavatel nákladních vozů?
V posledních letech to byla dost velká divočina, jen v novém století jsme tu měli pokus rodiny Dinizů, Phoenix Grand Prix, záhadný Asiatech, Prodrive F1, Direxiv, Epsilon Euskadi, Art Grand Prix či propletenec US F1 a Cypher Group. A to ještě nemluvíme o takových subjektech, které se skutečně jen mihly zprávami, což byl příklad Carlinu.
Bylo by nespravedlivé nechat stranou vytrvalce jménem Stefan GP a jeho neúnavného majitele Zorana Stefanoviće. Ten už vyčerpal i olympijský počet pokusů, přesto nelze se stoprocentní jistotou říci, že o něm už neuslyšíme, ostatně i on se motal kolem nešťastného US F1. Fanoušci, kteří se na rozšíření těší, si už musí připadat jak při slavné Cimrmanově frustrační metodě, kde se střídá prvek očekávání s prvkem zklamání. Takže každá další zpráva je stále častěji brána s pochybovačným krčením ramen.
Vlastně by to mohlo platit i o dalším adeptu, který nesměle začíná klepat na bránu F1. Syžet je zcela evidentní: účast v jiných sériích, sídlo týmu v prostoru nedaleko Silverstone, zkušený aerodynamik působící u několika týmů, předběžné dohody s dodavateli a sponzory... Stačí jen doplnit, že tentokrát by to měl být Panthera Team Asia F1 iniciovaný Benjaminem Durandem, působícím u SMP Racing a BR Engineering, odborníkem na aerodynamiku je Tim Milne a nováček chce jít cestou podobnou jako Haas.
Celá věc má ale háček. FIA nevypsala nutné výběrové řízení, bez nějž jsou veškeré snahy k ničemu. Pravda, není vyloučeno, že se čeká na schválení nových pravidel, což by mělo nastat zhruba za dva měsíce. Proto Panthera F1 ještě nemohla podat přihlášku, kterou by si stejně schovala až na sezónu 2021. Dřív by to ani nemělo smysl.
V úvodu jsem zmínil, kolik těch neúspěšných pokusů bylo, ale těch, které skončily ještě před prvním tréninkem na mistrovský závod. Vzhledem k tomu, že už je těsně před dokončením publikace o všech těch marných snahách, mohu to číslo říci téměř odpovědně. I když i tady jsou různé interpretace. Tipli byste si???
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.