McLaren prozradil, že se již začal věnovat přípravám monopostu pro rok 2020 a přemýšlí o tom, že zastaví vývoj toho letošního a bude se mu brzy věnovat naplno. Vyplatí se mu tato investice a bude moci konečně bojovat o vítězství?
Po výkonnostním propadu, který nastal v roce 2015 s přechodem na motory Honda, se britský tým až letos konečně dočkal pokroku a aktuálně drží mezi konstruktéry čtvrtou příčku za špičkovými týmy v podobě Mercedesu, Ferrari a Red Bullu.
Kromě výměny dodavatele pohonných jednotek u něj na pozadí loni došlo k velkým personálním změnám, a ještě letos získal několik posil včetně nového technického ředitele Jamese Keye, jenž přišel z Toro Rosso a jehož přínos se naplno objeví až příští rok, či angažování Andrease Seidela z Porsche, zatímco Pat Fry zamířil k Williamsu.
Ve Wokingu usilovně pracuje a majitelé chtějí svůj závodní tým dostat zpět na výsluní, proto také ohlásili stavbu nového aerodynamického tunelu. Ještě 2 roky však se však budou muset spokojit s tím, že své monoposty budou vyvíjet v německém Kolíně nad Rýnem u Toyoty.
McLaren začíná s vývojem budoucího MCL35 dříve než obvykleA ještě jedna věc se letos změnila. "Práci na voze pro rok 2020 jsme zahájili už dávno. K přesunu došlo mnohem dříve, než minulý rok," prozrazuje nový šéf týmu Seidl. I když na budoucích vozech již pracuje i konkurence, McLaren tomu svému věnuje více zdrojů a brzy se začne na něj začne soustředit výlučně.
"Nyní jsme v procesu plánování, kdy zcela zastavit vývoj současného vozu a přesunout všechny zdroje na nové auto, abychom v roce 2020 mohli dosáhnout dalšího pokroku," vysvětluje Seidl, jenž by se svým týmem chtěl brzy začít opět vyhrávat.
V současné době používá motor Renault, jenž sice nepatří ke špičce, ale zlepšuje se a neztrácí mnoho, a dokáže s ním porážet i jeho výrobce. Smlouva na pohonné jednotky McLarenu vyprší na konci roku 2020 před velkými sportovními i technickými změnami v F1.
Co potom? Přejde na motory Mercedes, když nyní Williams jedná o návratu k Renaultu? Nebo zůstane? "Je hezké slyšet, že Renault pokračuje v investování. Proto kvůli tomu nemáme bolesti hlavy. Jejich vývoj během minulé zimy byl velmi povzbuzující a poslední vylepšení vždy přinesla slibovaný pokrok," odpovídá vyhýbavě spokojený Seidl.
Pro F1news.cz nechtěl odpovědět ani na dotaz, zda by nemohl využít své bývalé vazby a do F1 přitáhnout nového dodavatele motorů: "Jsem teď zaměstnanec McLarenu, situaci Porsche nemůžu komentovat."
McLaren se uvnitř musí ještě změnitNyní schopný manažer vede svůj tým ke změně mentality. Chce, aby byl odvážný tak, jak to pozoruje u špičkových týmů: "Kultura se musí změnit. Vždy povzbuzuji lidi, aby riskovali, a pak je chráním, když se věci nepodaří. Musíte jen zajistit, aby se chyby neopakovaly dvakrát," objasňuje svůj postoj.
"Pro mě je nejdůležitější vidět neustálý vývoj a pokračující zlepšování v továrně i na trati. Vybrat si svůj čas a zajistit, že půjdeme do detailů, pokud jde o metody a nástroje využívané ve vývoji, protože tohle je základ pro agresivní vývoj, který potřebujete při takové ztrátě."
"Musíme v týmu znovu vybudovat sebedůvěru a také být dostatečně odvážní při riskování nebo v rozhodování o odvážných konceptech. To dělají ostatní týmy s velkými zkušenostmi a sebevědomím, jako je Mercedes. Snížení té výkonnostní ztráty potrvá," říká Seidl.
"Když máte tak špatné roky, jako zažil McLaren, pak svým způsobem stojíte proti zdi. Veškeré ty změny za posledních pět let, kdy týmu uvnitř scházela stabilita - to nepomáhalo. V naší pozici musíme riskovat. K tomu ale potřebujete uvnitř určité sebevědomí, určitou kultura a ducha - a ty musíme znovu společně vybudovat.
Tím netvrdím, že by tým byl špatný. opravdu na mě zapůsobil všemi těmi dobrými výsledky letos, když jsem začal, pozitivní atmosférou a dobrým tempem. Je to nyní důležité vydat se tím směrem," má jasno šéf týmu.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.