Dočká se McLaren příští rok vítězství? S vývojem budoucího vozu začal letos mnohem dříve

Carlos Sainz s McLarenem MCL34 vyráží na startovní rošt
Carlos Sainz s McLarenem MCL34 vyráží na startovní rošt, foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images
Petr Hlawiczka 9. července 2019 6:20
Sdílej:

McLaren prozradil, že se již začal věnovat přípravám monopostu pro rok 2020 a přemýšlí o tom, že zastaví vývoj toho letošního a bude se mu brzy věnovat naplno. Vyplatí se mu tato investice a bude moci konečně bojovat o vítězství?

Po výkonnostním propadu, který nastal v roce 2015 s přechodem na motory Honda, se britský tým až letos konečně dočkal pokroku a aktuálně drží mezi konstruktéry čtvrtou příčku za špičkovými týmy v podobě Mercedesu, Ferrari a Red Bullu.

Kromě výměny dodavatele pohonných jednotek u něj na pozadí loni došlo k velkým personálním změnám, a ještě letos získal několik posil včetně nového technického ředitele Jamese Keye, jenž přišel z Toro Rosso a jehož přínos se naplno objeví až příští rok, či angažování Andrease Seidela z Porsche, zatímco Pat Fry zamířil k Williamsu.

Ve Wokingu usilovně pracuje a majitelé chtějí svůj závodní tým dostat zpět na výsluní, proto také ohlásili stavbu nového aerodynamického tunelu. Ještě 2 roky však se však budou muset spokojit s tím, že své monoposty budou vyvíjet v německém Kolíně nad Rýnem u Toyoty.

McLaren začíná s vývojem budoucího MCL35 dříve než obvykleA ještě jedna věc se letos změnila. "Práci na voze pro rok 2020 jsme zahájili už dávno. K přesunu došlo mnohem dříve, než minulý rok," prozrazuje nový šéf týmu Seidl. I když na budoucích vozech již pracuje i konkurence, McLaren tomu svému věnuje více zdrojů a brzy se začne na něj začne soustředit výlučně.

"Nyní jsme v procesu plánování, kdy zcela zastavit vývoj současného vozu a přesunout všechny zdroje na nové auto, abychom v roce 2020 mohli dosáhnout dalšího pokroku," vysvětluje Seidl, jenž by se svým týmem chtěl brzy začít opět vyhrávat.

V současné době používá motor Renault, jenž sice nepatří ke špičce, ale zlepšuje se a neztrácí mnoho, a dokáže s ním porážet i jeho výrobce. Smlouva na pohonné jednotky McLarenu vyprší na konci roku 2020 před velkými sportovními i technickými změnami v F1.

Co potom? Přejde na motory Mercedes, když nyní Williams jedná o návratu k Renaultu? Nebo zůstane? "Je hezké slyšet, že Renault pokračuje v investování. Proto kvůli tomu nemáme bolesti hlavy. Jejich vývoj během minulé zimy byl velmi povzbuzující a poslední vylepšení vždy přinesla slibovaný pokrok," odpovídá vyhýbavě spokojený Seidl.

Pro F1news.cz nechtěl odpovědět ani na dotaz, zda by nemohl využít své bývalé vazby a do F1 přitáhnout nového dodavatele motorů: "Jsem teď zaměstnanec McLarenu, situaci Porsche nemůžu komentovat."

McLaren se uvnitř musí ještě změnitNyní schopný manažer vede svůj tým ke změně mentality. Chce, aby byl odvážný tak, jak to pozoruje u špičkových týmů: "Kultura se musí změnit. Vždy povzbuzuji lidi, aby riskovali, a pak je chráním, když se věci nepodaří. Musíte jen zajistit, aby se chyby neopakovaly dvakrát," objasňuje svůj postoj.

"Pro mě je nejdůležitější vidět neustálý vývoj a pokračující zlepšování v továrně i na trati. Vybrat si svůj čas a zajistit, že půjdeme do detailů, pokud jde o metody a nástroje využívané ve vývoji, protože tohle je základ pro agresivní vývoj, který potřebujete při takové ztrátě."

"Musíme v týmu znovu vybudovat sebedůvěru a také být dostatečně odvážní při riskování nebo v rozhodování o odvážných konceptech. To dělají ostatní týmy s velkými zkušenostmi a sebevědomím, jako je Mercedes. Snížení té výkonnostní ztráty potrvá," říká Seidl.

"Když máte tak špatné roky, jako zažil McLaren, pak svým způsobem stojíte proti zdi. Veškeré ty změny za posledních pět let, kdy týmu uvnitř scházela stabilita - to nepomáhalo. V naší pozici musíme riskovat. K tomu ale potřebujete uvnitř určité sebevědomí, určitou kultura a ducha - a ty musíme znovu společně vybudovat.

Tím netvrdím, že by tým byl špatný. opravdu na mě zapůsobil všemi těmi dobrými výsledky letos, když jsem začal, pozitivní atmosférou a dobrým tempem. Je to nyní důležité vydat se tím směrem," má jasno šéf týmu.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.