V současné Formuli1 není zkušenějšího jezdce. Kimi Räikkönen toho s královnou motorsportu zažil už mnoho. Jaký je podle něj recept na lepší show?
Kimi Raikkonen je v současné době nejzkušenějším pilotem na startovním roštu Formule1. Dalo by se říct, že některým svým kolegům by Iceman mohl dělat i otce. Ostřílený devětatřicetiletý bard zažil na závodní dráze mnoho velikánů.
Patří k jezdcům, kteří soupeřili s Michaelem Schumacherem, Juanem Pablem Montoyou a mnohými dalšími, jenž už dlouhou dobu v královně motorsportu nefigurují. Je tedy člověkem, který může porovnávat různé dekády.
A jaký je Finův recept na lepší show? „Upřímně, z dlouhodobého hlediska to není moje starost, v budoucnu do toho nebudu nijak zapojený a nebudu přicházet o svůj volný čas zapínáním televize“, zasmál se Räikkönen.
„Jestliže se mě ptáte, co bych změnil teď, určitě takové věci jsou, například bych odstranil všechna ta data, pokud byste nemohli naladit vozy prostřednictvím dat, museli byste se vrátit zpět ke svým vlastním pocitům, to by byl podle mě krok vpřed,“ pravil Iceman.
Pilot Alfy Romeo v této souvislosti zmínil americkou sérii NASCAR, kterou si během sezony 2011 rovněž vyzkoušel. Podle něj je tato série dobrým příkladem toho, že méně telemetrie a dat znamená lepší závodění.
„Je to čistší závodění, můžete si říct, že na oválu je to jednoduché, ale není tomu tak. Můžete si uvědomit do pr… nejsem dost rychlý a pak se o tom můžete bavit s ostatními, ale nakonec jste to vy sám, kdo musí dojít k nějakému závěru. Ale ve Formuli1 vám data říkají vše, co můžete změnit, pokud by si každý měl najít vlastní nastavení bez toho, aby se díval na počítač, bylo by to o něčem jiném,“ pokračuje Kimi.
Räikkönen vstoupil do kolotoče F1 během sezony 2001, stalo se tak se Sauberem. Posléze vystřídal McLaren, Ferrari a Lotus. V barvách týmu z Maranella získal roku 2007 mistrovský titul. Vyzkoušel si rovněž NASCAR a netají se svou oblibou v rallye.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.