ŠANGHAJ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech čínského okruhu během kvalifikace a jakých maximálních rychlostí dosahovali? Co nám to bližšího vypovídá o jejich výkonnosti a jaké strategie můžeme očekávat v zítřejším závodě?
První sektor obsahuje nekonečnou první zatáčku se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle, a byť se skládá ze dvou vrcholů, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý.
Za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor. Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru za velkého bočního přetížení.
Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.
Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky.
Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.
Nejrychlejší sektoryBottas měl po celý víkend u Mercedesu navrch a dnes potvrdil svou formu, když v kvalifikaci svého týmového kolegu porazil o 23 tisícin sekundy. Hamilton se však během ní zlepšoval a v Q2 byl první, Valtteri se ale v Q3 dokázal zlepšit více a zajel čistější kolo. Ideální kolo v Q3 neposkládal nikdo dohromady, to se povedlo pouze v Q2 Grosjeanovi.
V součtu sektorů jinak za Lewisem, jenž předvedl rekordy ve všech částech okruhu, o čtvrt sekundy zaostal. Mercedes do Číny přivezl nové přední křídlo s odlišným výřezem v bočnicích, FIA mu však jeho použití zakázala. "Bylo by to smutné, kdybyste odřízli kus předního křídla a nemělo to žádný dopad. Pak by aerodynamika nefungovala tak, jak by měla. Tyto věci mají vždycky dopad," uvedl Toto Wolff. FIA vše tento týden dodatečně objasnila v technických směrnicích.
Jump onboard for the lap that put @ValtteriBottas on pole for the 1000th F1 race ⏱And bagged him the @pirellisport Pole Position Award in Shanghai 🏆#ChineseGP 🇨🇳 #Fit4F1 pic.twitter.com/0Y7azonaBW
— Formula 1 (@F1) April 13, 2019U Ferrari se byl rychlejším Vettel, mladý Leclerc na něj ztrácel jen dvě setiny a se svým kolem v Q3 ale nebyl vůbec spokojený (video): "Jsem na sebe dneska naštvaný. V posledním kole jsem udělal chybu, to se nemělo stát. Jsem zklamaný, protože dnes jsem měl potenciál na to skončit v první trojce. Udělal jsem nějaké chyby v zatáčkách 12/13, byl jsem dost široký po nedotáčivosti."
Scuderia na Mercedes začala více ztrácet v zatáčkách, na rovinkách má stále díky silnějšímu motoru jasně navrch (viz níže) - a na to Vettel spoléhá: "Když se dostaneme blízko, tak na rovinkách máme výhodu, možná bychom tam tedy něco mohli dokázat." Před kvalifikací to nicméně vypadalo na těsnější bitvu.
Solidní formu Red Bullu potvrdil pátou příčkou Verstappen, na Ferrari mu scházely dvě desetinky. Konečně se vzchopil i jeho týmový kolega Gasly, jenž konečně postoupil do Q3 a zítra na roštu doplní Maxe ve třetí řadě. Holanďan byl hodně naštvaný na Vettela a piloty Renaultu kvůli tomu, že jej těsně před začátkem ostrého kola předjeli, a porušili tak nepsané pravidlo zahřívacího kola (viz video).
Nejlepším týmem středu pole byl dnes Renault - Hülkenberg měl dokonce i na to, aby se dostal před svého týmového kolegu i jeden Red Bull, Gaslymu i Ricciardovi se ale podařilo dát dohromady lepší kolo.
Ostudou skončily pokusy Haasu v Q3 - kvůli špatnému načasování nestihli v závěru najet do měřeného kola. Piloti dostali informaci, že to v pohodě stihnout, leč opak byl pravdou.
Výkon McLarenu byl zklamáním, letos poprvé se ani s jedním autem nedostal do Q3. O moc navíc ale neměl, jak přiznali jeho piloti. "Možná jsem mohl být o desetinku nebo desetinku a půl v mém posledním kole rychlejší, ale celkově si myslím, že jsme z potenciálu našeho auta dostali všechno. Zanalyzujeme naše slabiny, zapracujeme na nich a na závod se co nejlépe připravíme," dumal Sainz.
"Máme s autem na čem pracovat, celkově jsme toho dneska o moc více získat nemohli. Tato trať zkrátka našemu autu ve srovnání z předchozími dvěma nesedí," potvrdil Norris.
Maximální rychlostiJak vidíte z přehledu rychlostí, Ferrari dominovalo na všech rovinkách. Na speed trapu Bottas s Mercedesem ztrácel přes 5 km/h (Hamilton dokonce 7,8 km/h), přesto díky vyšší výkonnosti vozu W10 v zatáčkách zajel rychlejší kolo.
Na rovinkách byl Scuderii blíže Renault - Ricciardo zaostával o 3,2 km/h, Honda byla pomalejší o 5 km/h. Japonský výrobce nyní mění Albonovi kvůli jeho tvrdé havárii v 3. tréninku celou pohonnou jednotku, Toro Rosso mu muselo připravit nové šasi.
"Kvůli tomu měníme PJ a tu z auta posíláme k podrobným kontrolám do Sakury. Momentálně rozsah poškození různých komponent neznáme," prohlásil technický ředitel Tojoharu Tanabe.
Pneumatiky a strategie pro závodPrvních pět pilotů na roštu bude startovat na středně-tvrdé směsi, na níž postoupili z 2. části kvalifikace. Ta je o 1,1 sekundu na kolo pomalejší než měkká, ale o 0,7 s/kolo rychlejší než tvrdá směs. Zítra má být o trochu chladněji - podobně jako v pátek. To znamená, že se týmy mohou celkem spolehnout na data z prvních dvou tréninků. Měkká směs degraduje o 0,18 s/kolo, středně-tvrdá o 0,14 s/kolo a tvrdá 0,11 s/kolo.
Nejlepší strategií pro Velkou cenu Číny o 56 okruzích je start na měkké směsi (C4 - červená) s přezutím na tvrdou (C2 - bílá) po 18. kolech, popř. v 19. po startu na středně-tvrdé směsi (C3 - žlutá). V úvahu přichází také dvouzastávková strategie měkká - měkká - tvrdá s výměnami pneumatik v 15. a v 30. kole.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.