ŠANGHAJ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech čínského okruhu během kvalifikace a jakých maximálních rychlostí dosahovali? Co nám to bližšího vypovídá o jejich výkonnosti a jaké strategie můžeme očekávat v zítřejším závodě?
První sektor obsahuje nekonečnou první zatáčku se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle, a byť se skládá ze dvou vrcholů, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý.
Za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor. Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru za velkého bočního přetížení.
Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.
Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky.
Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.
Nejrychlejší sektoryBottas měl po celý víkend u Mercedesu navrch a dnes potvrdil svou formu, když v kvalifikaci svého týmového kolegu porazil o 23 tisícin sekundy. Hamilton se však během ní zlepšoval a v Q2 byl první, Valtteri se ale v Q3 dokázal zlepšit více a zajel čistější kolo. Ideální kolo v Q3 neposkládal nikdo dohromady, to se povedlo pouze v Q2 Grosjeanovi.
V součtu sektorů jinak za Lewisem, jenž předvedl rekordy ve všech částech okruhu, o čtvrt sekundy zaostal. Mercedes do Číny přivezl nové přední křídlo s odlišným výřezem v bočnicích, FIA mu však jeho použití zakázala. "Bylo by to smutné, kdybyste odřízli kus předního křídla a nemělo to žádný dopad. Pak by aerodynamika nefungovala tak, jak by měla. Tyto věci mají vždycky dopad," uvedl Toto Wolff. FIA vše tento týden dodatečně objasnila v technických směrnicích.
Jump onboard for the lap that put @ValtteriBottas on pole for the 1000th F1 race ⏱And bagged him the @pirellisport Pole Position Award in Shanghai 🏆#ChineseGP 🇨🇳 #Fit4F1 pic.twitter.com/0Y7azonaBW
— Formula 1 (@F1) April 13, 2019U Ferrari se byl rychlejším Vettel, mladý Leclerc na něj ztrácel jen dvě setiny a se svým kolem v Q3 ale nebyl vůbec spokojený (video): "Jsem na sebe dneska naštvaný. V posledním kole jsem udělal chybu, to se nemělo stát. Jsem zklamaný, protože dnes jsem měl potenciál na to skončit v první trojce. Udělal jsem nějaké chyby v zatáčkách 12/13, byl jsem dost široký po nedotáčivosti."
Scuderia na Mercedes začala více ztrácet v zatáčkách, na rovinkách má stále díky silnějšímu motoru jasně navrch (viz níže) - a na to Vettel spoléhá: "Když se dostaneme blízko, tak na rovinkách máme výhodu, možná bychom tam tedy něco mohli dokázat." Před kvalifikací to nicméně vypadalo na těsnější bitvu.
Solidní formu Red Bullu potvrdil pátou příčkou Verstappen, na Ferrari mu scházely dvě desetinky. Konečně se vzchopil i jeho týmový kolega Gasly, jenž konečně postoupil do Q3 a zítra na roštu doplní Maxe ve třetí řadě. Holanďan byl hodně naštvaný na Vettela a piloty Renaultu kvůli tomu, že jej těsně před začátkem ostrého kola předjeli, a porušili tak nepsané pravidlo zahřívacího kola (viz video).
Nejlepším týmem středu pole byl dnes Renault - Hülkenberg měl dokonce i na to, aby se dostal před svého týmového kolegu i jeden Red Bull, Gaslymu i Ricciardovi se ale podařilo dát dohromady lepší kolo.
Ostudou skončily pokusy Haasu v Q3 - kvůli špatnému načasování nestihli v závěru najet do měřeného kola. Piloti dostali informaci, že to v pohodě stihnout, leč opak byl pravdou.
Výkon McLarenu byl zklamáním, letos poprvé se ani s jedním autem nedostal do Q3. O moc navíc ale neměl, jak přiznali jeho piloti. "Možná jsem mohl být o desetinku nebo desetinku a půl v mém posledním kole rychlejší, ale celkově si myslím, že jsme z potenciálu našeho auta dostali všechno. Zanalyzujeme naše slabiny, zapracujeme na nich a na závod se co nejlépe připravíme," dumal Sainz.
"Máme s autem na čem pracovat, celkově jsme toho dneska o moc více získat nemohli. Tato trať zkrátka našemu autu ve srovnání z předchozími dvěma nesedí," potvrdil Norris.
Maximální rychlostiJak vidíte z přehledu rychlostí, Ferrari dominovalo na všech rovinkách. Na speed trapu Bottas s Mercedesem ztrácel přes 5 km/h (Hamilton dokonce 7,8 km/h), přesto díky vyšší výkonnosti vozu W10 v zatáčkách zajel rychlejší kolo.
Na rovinkách byl Scuderii blíže Renault - Ricciardo zaostával o 3,2 km/h, Honda byla pomalejší o 5 km/h. Japonský výrobce nyní mění Albonovi kvůli jeho tvrdé havárii v 3. tréninku celou pohonnou jednotku, Toro Rosso mu muselo připravit nové šasi.
"Kvůli tomu měníme PJ a tu z auta posíláme k podrobným kontrolám do Sakury. Momentálně rozsah poškození různých komponent neznáme," prohlásil technický ředitel Tojoharu Tanabe.
Pneumatiky a strategie pro závodPrvních pět pilotů na roštu bude startovat na středně-tvrdé směsi, na níž postoupili z 2. části kvalifikace. Ta je o 1,1 sekundu na kolo pomalejší než měkká, ale o 0,7 s/kolo rychlejší než tvrdá směs. Zítra má být o trochu chladněji - podobně jako v pátek. To znamená, že se týmy mohou celkem spolehnout na data z prvních dvou tréninků. Měkká směs degraduje o 0,18 s/kolo, středně-tvrdá o 0,14 s/kolo a tvrdá 0,11 s/kolo.
Nejlepší strategií pro Velkou cenu Číny o 56 okruzích je start na měkké směsi (C4 - červená) s přezutím na tvrdou (C2 - bílá) po 18. kolech, popř. v 19. po startu na středně-tvrdé směsi (C3 - žlutá). V úvahu přichází také dvouzastávková strategie měkká - měkká - tvrdá s výměnami pneumatik v 15. a v 30. kole.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.